رسانه عمومی

محمد رحمانیان در تدارک یک اجرای جدید

محمد رحمانیان در سال ۱۳۶۱ نمایشی به نام «مرغ دریایی یا چخوف ساد» را اجرا کرد. او در این 19 سال بازی‌های زیادی انجام داد، اما بخش دیگری از ذهنش هم از طریق «چخوف ساد» بود.

این بازیگر تئاتر حالا تصمیم گرفته به دغدغه های سال های خود بپردازد و این روزها مشغول ساخت نمایشی با عنوان چخوفساد جلد دوم و سوم است. این نمایش قرار است اواخر تیرماه برگزار شود.

رحمانیان درباره این بازی به سلام دکتر گفت: برای انجام این بازی از 13 داستان کوتاه چخوف شامل 2 اپیزود او با نام های «در جراحت تنباکو» و «بازیگر تراژدی بر خلاف میل خود» و همه اینها یک «آسان» دیگر استفاده خواهم کرد. چخوف “آماده خواهد شد. دیده ام دیده ام.

اگرچه اکثر مترجمان آثار چخوف را ترجمه کرده اند، رحمانیان از ترجمه سروگ پ پانیان برای آسان کردن چخوف استفاده می کند.

کارگردان برای اجرای این بازی نیاز به یک سالن بیمارستان داشت و از آنجایی که اخیراً از محل بیمارستان نزدیک تماشاخانه شهرزاد به نام «تئاتر بوتیک ایران» برای اجرای نمایش های ویژه استفاده شده است، رحمانیان نیز تصمیم گرفت بازی جدید خود را در همین مکان به نمایش بگذارد. شرکت برای اجرا

او طراحی صحنه را نیز مانند اکثر بازی های خود به محسن شاه ابراهیمی سپرد و طراح صحنه هم اکنون در حال طراحی سایت این بیمارستان است تا به عنوان بیمارستان بیماران روانی مورد استفاده قرار گیرد و طرد نشود.

بازی جدید رحمانیان در قالب عملکردی بی نظیر در تمامی فضاهای این بیمارستان عرضه خواهد شد.

رحمانیان که در سال 1361 نمایش «مرغ دریایی…» را نیز به همراه شاگردانش در محل جدید تئاتر شهر اجرا کرده بود، حالا تصمیم دارد مرحله دوم و سوم همین نمایش را به همراه شاگردانش و همسرش مهتاب نصیرپور اجرا کند. در سال های اخیر به آنها آموزش انجام داده است.

اگرچه گفته می شود این بازیگران جوان بودند، اما موسیقی او فردین خلعتبری، آهنگساز معروف رحمانیانی بود که با بسیاری از نمایشنامه های او همکاری داشته است.

بازی «چخوف ایساد» در دو نوبت شب آخر تیرماه اجرا شد که یکی از 7 بازی و در 8 قسمت دیگر اجرا می شود.

رحمانیان که در نوجوانی نمایشنامه «مراساد» پیتر وایس را خوانده است، می گوید زندگی و نگاهش به تئاتر را تغییر داده و آنقدر تحت تأثیر آن بوده که پس از سال ها هرگز آن را ترک نکرده است. و خالی از تئاتر نبود. داخل به سمت این بازی.

در سال 1982 «مرغ یا چخوف» را با نماهایی از بازی «مرغ دریایی» ساخته چخوف معروف و «ماراساد» اثر پیتر وایس بازی کرد. این بازی اجراهای محدودی نداشت اما با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و پس از اجرای آن در تهران، به عنوان نماینده دانشگاه ایران در جشنواره های دانشجویی مکزیک و رومانی که توسط ITI World برگزار می شود، توسعه یافت.