اقتصادی

ماموریت وزارت کار برای ساماندهی قراردادها/ طرح کاهش حوادث ساختمانی

اشتغال | بازرسان کار | برای

عمده اخبار این هفته حوزه کار و اشتغال به دلیل تلاقی با هفته کارگر به مباحث جامعه کارگری و تولید اختصاص داشت. آغاز به کار سامانه جست‌وجوی شغل با نسخه به روزتر، پیش بینی طرحی برای کاهش حوادث ساختمانی، کاهش زمان رسیدگی به دعاوی کارگری در دولت سیزدهم و راه اندازی سامانه متقاضیان کار در آینده نزدیک عناوین مهمترین خبرهای هفته جاری بود.

به گزارش سلام دکتر، در ادامه هفته کار و کارگر که از پنجم اردیبهشت‌ ماه آغاز شد، این هفته با برگزاری سیزدهمین جشنواره امتنان از کارگران  و واحدهای نمونه با حضور رئیس جمهوری همراه بود.
در این مراسم رییس جمهوری با اشاره به موضوع شرکت‌های پیمانکاری و نارضایتی کارگران از برخی سازوکارهای مربوط به این شرکت‌ها، وزیر کار را مکلف کرد که ساماندهی سازوکار شرکت‌های پیمانکاری را در دستور کار قرار دهد.

وی موضوع امنیت شغلی به‌ ویژه قراردادهای چند ماهه را یکی از دغدغه‌های مهم جامعه کارگری برشمرد و از وزارت کار خواست تا با بررسی دقیق موضوع قراردادهای کارگری، ساماندهی لازم در را این زمینه اعمال کند.

اما در جریان هفته کارگر، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار کارگران با مقام معظم رهبری به ایجاد ۹۷۰ هزار شغل در سال ۱۴۰۰ و بیش از یک میلیون شغل در سال ۱۴۰۱ اشاره و اعلام کرد که این اطلاعات در سه مرحله نظارت پیامکی، نظارت تلفنی و نظارت میدانی، بررسی و صحت‌سنجی می‌شود.

وی با اشاره به ارائه پیش‌نویس لایحه اصلاح موادی از قانون کار به منظور ساماندهی قراردادهای کارگری از راه‌اندازی سامانه جدید نیروهای متقاضی کار در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید تأمین اجتماعی افزوده شده است.

صدور آنی ۹۵ درصد مجوزهای رسته‌های شغلی مشاغل خانگی، پرداخت بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات، ثبت ۴۰۰ هزار فرصت شغلی مورد نیاز کارفرمایان در سامانه ثبت فرصت‌های شغلی، رشد ۱۰۰ درصدی اشتغال‌زایی تعاونی‌های دانش‌بنیان، فعالیت حدود ۱۰۰ هزار تعاونی در کشور و گسترش چتر مهارتی و توسعه عدالت آموزشی در سال گذشته از دیگر اقدامات وزارت کار در سال گذشته بود که وزیر کار مطرح کرد.

اما معاون روابط کار وزیر هم از کاهش زمان رسیدگی به دعاوی کارگری در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: طی دو سال گذشته تلاش کردیم این زمان را به حداقل برسانیم، به نحوی که میانگین رسیدگی به شکایات در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰ روز بود ولی اکنون و در سال جاری به ۶۲ روز کاهش یافته است.

وی قراردادهای سفید امضا را موجب اختلاف میان کارگر و کارفرما و اختلال در بهره‌وری بنگاه دانست و ابراز امیدواری کرد: با آگاهی بخشی جلوی اجحاف در حق کارگران گرفته شود. عنوان شغلی و حقوق معوق عمده ترین اختلافات میان کارگر و کارفرماست که معاون وزیر کار از کارگران خواست تا در صورت اجحاف به ادارات کار و بازرسان کار مراجعه ومسایل خود را پیگیری کنند.

این هفته سامانه جست و جوی شغل که از مدتها قبل آغاز به کار کرده بود با نسخه به روزتری مورد بهره برداری قرار گرفت. این سامانه با هدف کاهش هزینه‌های جست‌وجوی شغل، اتصال سریع کارجو و کارفرما به یکدیگر و ایجاد پویایی در بازار کار راه‌اندازی و به گونه‌ای طراحی شده که کارجویان به شکل مستقل وارد سامانه می‌شوند و در آن ثبت نام می‌کنند و پس از تکمیل رزومه، فرصت‌های شغلی مورد نظر را جست‌وجو و در صورت نیاز درخواست استخدام خود را در سامانه ثبت می‌کنند.

اجرای طرح ویژه حضور بازرسان در کارگاه‌های ساختمانی خبر دیگری بود که از سوی وزیر کار اعلام شد. آنطور که رعیتی فرد گفته بیش از ۳۷ درصد از حوادث ناشی از کار کشور و همچنین فوتی‌های ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد، به همین منظور طرحی ملی با این نگاه که بازرسان در مراکز استان‌ها کار ویژه‌ای در این حوزه جهت حفظ صیانت از نیروی کار انجام دهند، آغاز و اجرا خواهد شد تا از طریق آن در پایان سال ۱۴۰۲ آمار حوادث ناشی از کار در حوزه کارگران ساختمانی به حداقل برسد.

بر اساس گزارش‌ها بیشترین آمار و اعداد مربوط به حوادث ناشی از کار متعلق به فعالیت‌های بخش ساختمان و پس از آن معدن است به نحوی که ۴۰ درصد حوادث کار کشور در میان کارگران ساختمان رخ می‌دهد. با تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بحث صیانت از نیروی کار، حوادث ناشی از کار در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد.
انتهای پیام