رسانه عمومی

«قتل یک روزنامه‌نگار» در جشنواره فیلم کارلووی واری

یکی از مشکلات روزنامه نگاری خطر اعدام توسط گروه های قدرتمند و ثروتمند و مافیایی است. سینما یک بار به این موضوع پرداخته و یکی از اسطوره های جدیدش با نام آشکار «مرگ یک روزنامه نگار» در جشنواره فیلم کارلووی واری ارائه شده است.

به گزارش سلام دکتر، چند هفته پیش قتل سومین روزنامه نگار فیلیپینی در سال جاری یا قتل عام روزنامه نگار مکزیکی و خانواده اش در بولتن خبری روزانه انجام شد.

هر سال فهرستی از روزنامه نگاران کشته شده منتشر می شود. اغلب، برخی از کشورهای آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی، آسیای شرقی و برخی کشورهای اروپای شرقی در این فهرست رتبه های بالایی دارند!

در فوریه 2018، اسلواکی بار دیگر تحت تأثیر خونسردی یک روزنامه نگار و بازپرس به نام “یان کوچیاک” با نامزدش قرار گرفت.
از سال 2019، همه چیز در جهان تحت تأثیر یک شیوع جدید پروتئین مرگبار کرونا قرار گرفته است. تا سال 2020 جشنواره فیلم کارلووی واری در جمهوری چک به این منظور برگزار نمی شد. در سال 2021 جشنواره به صورت محدود برگزار شد، اما اکنون در پنجاه و ششمین دوره خود در سال 2022 میزبان محصول جدیدی در این مورد است. به نام “قتل روزنامه نگار”، محصول مشترک دانمارک، ایالات متحده آمریکا و جمهوری چک، که در یک زمان جهان چکسلواکی را با اسلواکی تشکیل دادند.
به گزارش خبرنگار سلام دکتر از کارلووی واری، این فیلم تاریخی که در واقع دانمارکی محسوب می‌شود، زیر نظر دست اندرکاران قتل این روزنامه‌نگار است، اگرچه به روند آشنا و مقررات این گونه فعالیت‌ها و با جهت‌گیری مصاحبه‌ای می‌پردازد. اما در واقع به یک اثر تبدیل شده است. که مافیای اسلواکی و موارد مرتبط را معرفی می کند.
در واقع می توان گفت که داستان ترسناک موضوع فیلم که به نوعی تریلر شگفت انگیز است، خود به محصول مجله پژوهشی تبدیل شد، البته در رسانه دیگری به نام سینما.

با این حال، یک روزنامه نگار محلی در کارلووی واری نوشت: “حقیقتی غم انگیز وجود دارد که خود حقیقت، هر چقدر هم که وحشتناک باشد، هنوز وجود دارد”.

کارگردان این فیلم (مان سارنکی) که پیش از شروع فیلمش چهار بار در جشنواره کارلووی واری برای فیلمش حضور داشته است، گفت: «من معمولاً می گویم از تماشای فیلم لذت ببرید، اما در حال حاضر نمی توانم این را بگویم. تئاتر در کارلووی واری او این کار را در صحنه های دیگر فیلم هم انجام داد.

نمایش فیلم مذکور در جشنواره کارلووی واری مهمانان ویژه ای داشت. والدین روزنامه نگار کشته شده (یان کوسیاک) و مادرشوهر (مارتینا کوشنیرووا). پدر این روزنامه نگار جوان به کسانی که برای تماشای فیلم «قنال یک نگارگر» به سالن سینما آمده بودند، گفت: من به شخصه معتقدم این فیلم بازنمایی واقعی اتفاقات و اتفاقات کشور است، بیایید.

وی تاکید کرد: «هرگاه خشونت پنهان یا پنهان یا خشونت آشکار را تحمل کنیم، در را به روی حوادثی مانند قتل فرزندانمان باز می‌کنیم».

این سخنان و حضور والدین قربانیان فیلم در سالن، واکنش احساسی خبرنگاران سینمایی حاضر در جشنواره را برانگیخت.

این فیلم که صحنه‌های مربوط به محاکمه دادستان‌ها و مظنونان قتل در جریان همه‌گیری کرونا را نیز پوشش می‌دهد، درک نقش فساد پلیس را در جامعه‌ای که قتل روزنامه‌نگاران توسط گروه‌های مافیایی اتفاق می‌افتد را نیز به تصویر می‌کشد.

انتهای پیام