اقتصادی

فاصله زیادی تا نفوذ مطلوب فناوری در بخش کشاورزی داریم

بخش | برنامه لیمویی | تا

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه اگرچه در زمینه نفوذ فناوری در بخش‌های کشاورزی و امنیت غذایی اتفاقات خوبی افتاده است، اما همچنان فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم، گفت: بر اساس آمار نزدیک به ۵ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی فعالیت می‌کنند، اما با ظرفیتی که کشورمان در حوزه کشاورزی دارد، همچنان فاصله زیادی تا نفوذ مطلوب فناوری در بخش کشاورزی داریم.

به گزارش سلام دکتر، محمدصادق خیاطیان امروز در رویداد تبادل فناوری حوزه صنعت غذایی که به میزبانی صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از برقراری ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی و صنایع بزرگ فرآوری مواد غذایی بیان کرد: امروز موضوع دانش‌بنیان در کشور به یک امر جاری و به یک باور و فرهنگ عمومی تبدیل شده است. وقتی شرایط کنونی را با چند سال گذشته بررسی می‌کنیم، این ارتقاء باور عمومی نسبت به مقوله دانش‌بنیان کاملا چشم‌گیر و قابل مشاهده است.

وی افزود: این افزایش توجه به حوزه فناوری در همه سطوح جامعه اتفاق افتاده است. امروز مقوله دانش‌بنیان چه در سطح مسئولان کشور و چه در سطح جامعه نخبگانی، صنعتگران و کارآفرینان، دیگر امری تزئینی و لوکس تلقی نمی‌شود، بلکه از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر اقتصادی کشور به شمار می‌آید و نقش بسیار مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی ایران دارد. 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: چنین نگرشی جز با همت و کوشش جهادگونه شرکت‌های دانش‌بنیان میسر نشده است. این شرکت‌ها در سال‌های گذشته در یک میدان مبارزه جنگیده‌اند تا نقش خود را اثبات کنند. 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: امروز شاهد پیشرفت مفهوم فناوری و دانش‌بنیان در صنایع مختلف کشور هستیم، به طوری که حوزه تجهیزات دارویی، فناوری اطلاعات، نفت و گاز و دیگر بخش‌ها تحت تاثیر فعالیت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته و مبتنی بر فناوری حرکت می‌کنند.

فعالیت حدود ۵ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه اگرچه در زمینه نفوذ فناوری در بخش‌های کشاورزی و امنیت غذایی اتفاقات خوبی افتاده است، اما همچنان فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم، گفت: بر اساس آمار نزدیک به ۵ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی فعالیت می‌کنند، اما با ظرفیتی که کشورمان در حوزه کشاورزی دارد، همچنان فاصله زیادی تا نفوذ مطلوب فناوری در بخش کشاورزی داریم. در واقع امروز حدود ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف کشاورزی فعال هستند؛ این عدد به ما نشان می‌دهد که هنوز به لحاظ آماری شرکت‌های کمی در این حوزه فعال هستند.

وی در ادامه موضوع «امنیت غذایی» را موضوعی راهبردی نه‌تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای دنیا توصیف کرد و گفت: امروزه گزارش‌های متعددی در حوزه آینده‌پژوهی منتشر می‌شود که نشانگر آن است که موضوع امنیت غذایی یکی از چالش‌های بزرگ دنیا در سال‌های آینده خواهد بود، بر این اساس چنین مسئله‌ای مسئولیت همه ما را سنگین می‌کند که در این موضوع بیش از پیش فعالیت کنیم.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشور در حوزه نیروی انسانی، آن را «فوق‌العاده» عنوان کرد و گفت: نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه در کشور به‌خصوص در حوزه فناوری به حساب می‌آید. تنها در حوزه مهندسی آمارها نشان می‌دهد که ایران جایگاه بسیار خوبی در زمینه تربیت مهندس در دنیا دارد. در حوزه کشاورزی نیز این نیروی انسانی از ظرفیت بالایی برخوردار است. 

خیاطیان ادامه داد: از سوی دیگر زیرساخت‌های طبیعی منحصربه‌فردی در حوزه کشاورزی داریم. از جمله این امکانات این است که ما کشوری چهار فصل هستیم و شرایط آب و هوایی زمینه را برای کارهای نوآورانه در صنعت غذایی فراهم آورده است. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود بر این نکته تاکید کرد که امروز به واسطه فعالیت‌های شرکت‌های توانمند خصوصی در صنایع غذایی، زمینه‌ برای رقابت‌پذیری در کشور فراهم شده است.

وی افزود: امروز ما شاهد یک فضای رقابتی در این حوزه هستیم که می‌تواند الگویی برای سایر بخش‌های صنعتی نیز باشد. از سوی دیگر بازار بزرگ داخل کشور، منطقه و همچنین سایر بازارهای بالقوه صادراتی، فضا را برای توسعه فعالیت‌های صنعت غذایی باز می‌کند و می‌توانیم امیدوار باشیم که این ظرفیت‌ها در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی نیز نقش ایفا کنند.

خیاطیان گفت: تلاش رویداد تبادل فناوری در صنعت غذایی بر این است که یک فضای بهم‌رسانی‌ میان صنایع غذایی و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه امنیت غذایی شکل گیرد که ارتباط هر چه بیشتر میان صنایع بزرگ و دانش‌بنیان‌ها اتفاق بیفتد. با چنین پیوندی بومی‌سازی بسیاری از فناوری‌هایی که در این حوزه مورد نیاز است، اتفاق خواهد افتاد. توسعه صادرات نیز از دیگر نتایج این ارتباط و همکاری است. از ثمرات دیگری که می‌توان در این حوزه پیش‌بینی کرد، تکمیل زنجیره ارزش حوزه صنایع غذایی چه در بخش تولید، چه در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات و چه در بخش توزیع و مصرف است. در همه بخش‌های این زنجیره ارزش، نمونه‌های موفقی از شرکت‌های دانش‌بنیان حضور دارند. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: ما در صندوق نوآوری وظیفه خود می‌دانیم که از این ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم. در این حوزه ما مسئولیت و وظیفه خود می‌دانیم که حوزه تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه امنیت غذایی را بیش از گذشته تقویت کنیم. 

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در این رویداد برخی از گروه‌های بزرگ صنعتی فعال در تولید مواد غذایی حضور داشتند و به ارائه نیازهای خود به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداختند. در حاشیه این رویداد نیز نمایشگاهی از توانمندی‌ها و محصولات ۵۸ شرکت دانش بنیان فعال در صنعت غذایی در محل صندوق نوآوری برپا شد. همچنین پنج شرکت از گروه‌های صنایع غذایی در این نمایشگاه غرفه داشتند. 

انتهای پیام