رسانه عمومی

غدیر یک برنامه‌ریزی الهی بود تا حجت را بر همه تمام کند

سلام دکتر/ خراسان رضوی عالم دینی: واقعه غدیر و آنچه در این روز رخ داد، تدبیری الهی است تا به همگان ثابت شود که امیرالمؤمنین علی (ع) بر مسلمانان در امان است و خلافت او بر همگان روشن است.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی به مناسبت عید غدیر خم در گفت و گو با خبرنگار سلام دکتر، با اشاره به اینکه واقعه غدیر خم مربوط به حجه الوداع آخرین حج پیامبر(ص) است، اظهار کرد: غدیر خم مربوط به حج است. در حج آخرین. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مکرراً کسی را برگزید که از او پیروی کند، آن را نازل کرده و در روز غدیر، حجت را تمام کرد و برای آخرین بار این موضوع را به همه اعلام کرد. پیامبر(ص) در راه حج در منطقه ای به نام غدیر خم توقف کردند، به همین دلیل این روز را غدیر خم عید می خوانند.

وی افزود: پیامبر (ص) بعد از اینکه پول امام علی (ع) را به عنوان کفیل خود جمع کرد، شروع به عهد بستند و بسیاری از مردم به ایشان قول دادند.

این عالم دینی گفت: روز غدیر خم یکی از مهمترین دلایل امام علی (ع) بر مسلمانان است و این روز به عنوان بزرگترین عید مسلمانان شناخته می شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه اعیاد بزرگ مسلمانان از جمله عید غدیر در زمینه های آموزشی و اجتماعی وجود دارد، گفت: جنبه تربیتی این روز بزرگ این است که روز غدیر را به یاد داشته باشیم. حضرت زهرا (س) همواره به یاد روز غدیر سفارش می‌کردند و بر این اساس، دلیل برگزاری این روز، یادآوری این واقعه و اهمیت و ویژگی این روز است.

وی در خصوص تاثیر اجتماعی این عید با خوشحالی گفت: بعد اجتماعی عید غدیر مربوط به فیلترهای مختلف اهل بیت(ع) برای این روز است. این روز یکی از روزهایی است که اهل بیت (ع) سفارش کرده اند. از جمله این دستورات، دادن به فقرا در روز عید غدیر خم است. انفاق به نیازمندان در تمام روزهای سال، عمل بسیار پسندیده ای است، اما این گونه اعمال نیک در این روز، بالاترین صفات را برای افراد نیکوکار به ارمغان می آورد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه این قانون شامل همه اعمال خیر می شود، خاطرنشان کرد: حتی خنده که در تمام روزهای سال عمل پسندیده ای است در روز عید غدیر خم مهم و با فضیلت تلقی می شود.

ابراهیمی ادامه داد: نگاه کردن به لباس نو، دیدن و دیدار با یکدیگر یا انجام هر کاری که باعث شادی و جذابیت یک جشن شود در این روز بهتر است، رحمت خدا بر کسانی که این کارها را انجام می دهند. . جاری همین طور یکی دیگر از کارهایی که در این روز بسیار سفارش شده است، تبریک عید امسال است که ثواب زیادی برای ما به همراه دارد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که ما مسلمانان با آن مواجه هستیم این است که در برگزاری جشن و بزرگداشت اعیاد بزرگ ایراداتی داریم. امیدواریم در روز عید غدیر که بزرگترین روز شیعه است، این ضعف ها جبران شود. ما شیعیان باید در عید غدیر و بقیه اعیاد هر کاری از دستمان بر می آید انجام دهیم زیرا هر اقدامی در این روز باعث خوشحالی حضرت زهرا(س) می شود و گره از مشکلات خودمان باز می کند.

انتهای پیام