رسانه سلامت و دانشکسب و کار سلامتی

عوارض لیفتینگ صورت

یکی از دغدغه ها و نگرانی های افرادی که متقاضی جراحی لیفت صورت هستند این است که چه عوارضی ممکن است در پی لیفت صورت وجود داشته باشد و خطرات و عوارض لیفت صورت چه مواردی هستند؟ قبل از جراحی قیمت سرم لیفتینگ گاتیو را با هزینه جراحی مقایسه کنید. جراحی لیفت صورت نیز مانند دیگر روش های جراحی دارای مزایا و معایبی می باشد که با توجه به فاکتورهای مختلف مانند آناتومی بدن فرد، مهارت و تخصص جراح و… می تواند نتایج مختلفی برای افراد داشته باشد. در ابتدا باید برای انتخاب جراح پلاستیک تحقیقات کافی را انجام دهید تا میزان عوارض لیفت صورت را به حداقل برسانید. با این حال امکان خطرات احتمالی در جراحی لیفت صورت نیز مانند دیگر جراحی ها وجود دارد.

عوارض جانبی جراحی لیفت صورت

عوارض لیفت صورت نیز مانند دیگر جراحی های پلاستیک می باشد و عموما نشانه های مشابهی دارند. به طور کلی عوارض لیفت صورت به این دلیل که در زیبایی چهره فرد موثر است برای متقاضی بسیار نگران کننده است. در حالی که در طول دوره نقاهت لیفت صورت این نشانه ها از بین خواهند رفت و عوارض لیفت صورت ماندگار نیستند. برخی از این علائم و عوارض لیفت صورت عبارتند از:

درد بعد از لیفتینگ صورت

بیماران احتمالاً بعد از لیفیتینگ صورت کمی درد را در اطراف برش ها و در مناطقی که بافت برداشته شده است احساس خواهند کرد. همچنین درد ناشی از عضله سازی صورت که تییراتی در آن رخ داده است نیز ممکن است وجود داشته باشد و طبیعی است. درد ناشی از لیفت صورت را می توان به کمک مسکن های تجویزی تا حدودی کنترل کرد. پس از گذشت یک هفته این مورد از عوارض لیفت صورت کاهش یافته و نیازی به مصرف مداوم مسکن نخواهد بود.

کبودی صورت

مقداری کبودی و تورم بعد از جراحی لیفت صورت طبیعی است که با توجه به واکنش بدن در افراد مختلف میزان کبودی نیز متفاوت خواهد بود. البته این مورد از عوارض لیفت صورت نیز گذرا می باشد و بعد از گذشت 7 الی 10 روز کبودی ها از بین خواهد رفت و می توانید فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید و به سرکار خود بازگردید.

تورم بعد از لیفت صورت

تورم بعد از لیفت صورت کاملا طبیعی است به دلیل تغییراتی که در ماهیچه ها و چربی صورت اتفاق افتاده است کمی تورم را بعد از جراحی لیفت صورت تجربه خواهید کرد. تورم را نمی توان جزو عوارض لیفت صورت شمرد چرا که ماندگار نیست و بعد از گذشت یک الی دو هفته بعد از جراحی لیفت صورت میزان تورم کاهش خواهد یافت و نتایج جراحی را مشاهده خواهید کرد.

ریزش مو در اطراف ناحیه برش

در محلی که برش جراحی انجام می‌شود امکان دارد فولیکول‌های مو آسیب ببیند و ریزش موی چند میلی‌متری دیده شود.
در بیشتر اوقات این مقدار ریزش مو بعد از و صورت به صورت موقتی بوده و بعد از گذشت چند هفته تا چند ماه فولیکول‌های مو مجددا رشد می‌کنند و محل را پر می‌کنند.
برای جلوگیری از این عارضه، تدابیری در نظر گرفته می‌شود که به طرز چشمگیری موثر است، هر چند در افرادی که سال‌ها پیش جراحی لیفت انجام داده‌اند این عارضه بیشتر دیده می‌شد و مخصوصا موهای ناحیه شقیقه و پشت گوش بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گرفتند. اما در روش‌های جدید، این قسمت‌ها اغلب خط مو و میزان تراکم موی طبیعی دارند. همچنین برای افرادی که از سال‌های قبل دچار ریزش موی ناحیه جراحی شده‌اند نیز یک روش بسیار موثر برای درمان وجود دارد و آن هم کاشت مو می‌باشد که به خوبی حالت طبیعی موها را در آن ناحیه ایجاد می‌کند.

ناهمواری‌های صورت و گردن بعد از لیفت صورت

در روزهای اول پس از عمل، به دلیل تورم، امکان دارد تا مدتی احساس ناهمواری در صورت داشته باشید. اغلب این ناهمواری‌ها بدون هیچ مداخله‌ای به صورت خود به خودی رفع می‌شوند.
در افرادی که همزمان با لیفت صورت، تخلیه ژل صورت می‌گیرد، به دلیل عوارض حاصل از تخلیه ژل، ناهمواری‌ها به مدت بیشتری باقی می‌مانند.
خوشبختانه بیشتر ناهمواری‌های پس از عمل، در ظاهر دیده نمی‌شود و فقط هنگاهی که فرد صورت خود را لمس می‌کند حس می‌شود. این نواحی سفت شده، به دلیل تورم بافتی بوده و بعد از از بین رفتن ورم، رفع می‌شود.

آسیب شاخه‌های عصبی صورت

یکی از خطرناک‌ترین عوارض لیفت صورت، آسیب اعصاب حرکتی صورت می‌باشد. همواره در جراحی لیفت صورت، احتمال آسیب به شاخه‌های مختلف عصب صورت وجود دارد، خوشبختانه احتمال این آسیب در دست جراح با تجربه بسیار کم (نزدیک به صفر) می‌باشد.
لذا جراحی لیف صورت فقط باید توسط پزشک مسلط به این کار انجام شود.

در افرادی که قبلا جراحی لیفت و یا هر نوع جراحی دیگری مثل تخلیه ژل در صورت انجام داده‌اند به دلیل اینکه احتمال آسیب عصب صورت بیشتر از افراد عادی است، جراح ماهر، راه‌های متعددی را برای پیشگیری از آسیب عصب صورت در پیش می‌گیرد.
به یاد داشته باشید در بین جراحانی که تمایل به جراحی لیفت صورت دارند، جراحی مجدد صورت خود را فقط به دست ماهرترین‌های این کار بسپارید و حتما پیش از تصمیم به جراحی از گالری تصاویر جراحی لیفت صورت آن پزشک دیدن کنید.

کاهش تورم بعد از لیفت صورت

از آنجایی که تورم یکی از موارد طولانی مدت از عوارض لیفت صورت می باشد عموما متقاضیان بعد از جراحی برای این مورد نگران هستند و این سوال برای آنها ایجاد می شود که آیا تورم بعد از لیفت صورت ماندگار است؟ و چه مدت زمانی بعد از لیغت صورت تورم کاهش می یابد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اجتناب از تورم به طور کلی امکان پذیر نیست و همه افرادی که تجربه عمل لیفت صورت را دارند این تورم و کبودی را نیز تجربه خواهند کرد اما با رعایت برخی نکات مراقبتی می توان میزان این کبودی را تا حدودی کاهش داد:

  • در روزهای ابتدایی پس از جراحی روزانه به مدت 15 دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید. این بهترین راه برای کاهش شدت اولیه تورم در هفته اول است. هنگامی که تورم در روز سوم یا چهارم شروع به فروکش کرد، استفاده از کمپرس گرم ممکن است ناحیه را تسکین دهد و گردش خون را بهبود بخشد.
  • از خم شدن خودداری کنید و سعی کنید سر خود را به سمت بالا نگه دارید. هنگام دراز کشیدن و یا خوابیدن نیز بالاتنه خود را به بالش تکیه دهید.
  • سعی کنید از مصرف سدیم در رژیم غذایی خود اجتناب کنید، زیرا سدیم تخلیه مایعات از ناحیه متورم را کند می کند.
  • آب به میزان کافی بنوشید و استراحت کافی داشته باشید تا هرچه سریع تر به بهبودی کامل برسید.

نگاهی کلی بر عوارض لیفت صورت

به طور کلی جراحی یک جراحی بی خطر است و عوارض لیفت صورت بسیار نادر اتفاق می افتد. البته تا زمانی که توسط یک متخصص واجد شرایط و با تجربه انجام شوند. با این حال، هر جراحی با خطراتی همراه است. خطرات و عوارض جراحی لیفت صورت عبارتند از:

  • خونریزی
  • کبودی
  • تورم
  • عوارض بیهوشی
  • هماتوم
  • آسیب به اعصاب صورت
  • عفونت
  • ریزش مو در اطراف محل برش
  • بی حسی
  • جای زخم و اسکار
  • نکروز پوست یا مرگ بافت
  • ناهمواری بین دو طرف صورت

گشاد شدن یا ضخیم شیکی از مهم‌ترین جراحی‌های زیبایی که در ناحیه صورت انجام می‌شود عمل لیفت صورت است که باعث سفت شدن پوست صورت می‌شود.
در لیفت صورت، بافت‌های صورت با استفاده از روش‌های مختلف درمان شده و باعث جوان‌تر شدن ظاهر فرد می‌شود و به کاهش میزان چین و چروک‌های پوستی کمک می‌کند.
حائز اهمیت است که توجه داشته باشید که پوست صورت بعد از جراحی با گذر زمان روند پیری خود را پیش می‌گیرد، به همین دلیل نتایج دائمی نمی‌باشند.

سایر عوارض لیفت صورت

  • بهبود نیافتن جای زخم‌ها: این مورد بیشتر در مورد افراد سیگاری شایع است.
  • بجا ماندن جای زخم: هرچند که جای برخی زخم‌ها ماندگار خواهند شد اما جراح طی عمل سعی می‌کند که آن‌ها را مخفی کند.
  • برجسته شدن جای برش‌ پوست: آثار دَلَمه موقتی خواهد بود.
  • بی‌حسی در اطراف زخم: یکی از عوارض موقتی لیفت صورت است.
  • ریزش مو و از بین رفتن پوست: این اتفاق بسیار نادر است.
  • تغییر رنگ پوست: این مورد بسیار نادر است و در صورت وجود، پس از چند ماه از بین خواهد رفت.

مراقبت‌های بعد از عمل لیفت صورت

  • استفاده از داروهای تجویز شده توسط دکتر در زمان مشخص شده انجام شود.
  • مراقبت‌های تغذیه‌ای بسیار حائز اهمیت است. بنابراین مهم است که از انواع سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید.
  • خوابیدن باید به نحوی انجام شود که هیچ فشاری به سطح پوست صورت‌تان وارد نشود.
  • استفاده از انواع مایعات و آب فراوان در دوران نقاهت و بهبودی بسیار حائز اهمیت است.

روزی برای شما مقرر خواهد شد که برای کشیدن بخیه مراجعه کنید. بنابراین بهتر است که در همان روز به پزشک‌تان مراجعه کنید و عمل برداشتن بخیه‌ها را انجام دهید.

میزان اثربخشی لیفتینگ صورت

اگر تمایل دارید از چین و چروک پوست در گونه‌ها و گردن خلاص شوید و پوستی سفت داشته باشید، به طوری که ظاهر شما جوان‌تر به نظر برسد؛ این جراحی برای شما مناسب می‌باشد. اما قبل از جراحی از  کرم سفت کننده پوست بدن گاتیو استفاده نکنید و سپس تصمیم به عمل بگیرید.
به عنوان مثال، شما می‌توانید عمل لیفت صورت  را در اطراف چشم خود را با استفاده از کرم دور چشم گاتیو لغو کرد. این روش دارای اثرات دائمی می‌باشد.