رسانه سلامت و دانش

علائم سکته قلبی که بسیار شبیه معده‌درد است

است | بسیار | پروفایل لیمویی

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مصطفی بهره مند، با بیان اینکه سکته قلبی یکی از شایعترین بیماری‌های قلبی و عروقی است، گفت: سکته زمانی رخ می‌دهد که شریان‌های تغذیه کننده قلب دچار گرفتگی شوند.

وی افزود: این گرفتگی و تنگی عروق به دنبال تجمیع پلاک “آتروم” طی سال‌های متمادی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه ریسک فاکتور‌هایی در تجمیع پلاک “آتروم” موثرند، گفت: از جمله ریسک فاکتور‌های سکته قلبی که تجمیع پلاک در عروق قلب را تسریع می‌کنند می‌توان به فشار خون، دیابت، مصرف سیگار و قلیان، چربی خون بالا و سابقه خانوادگی اشاره کرد.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: اگر فردی چند عامل خطر را به طور همزمان داشته باشد، احتمال تنگی عروق قلب در او بیشتر خواهد بود.

وی افزود: پلاک‌های تجمیعی در یک نقطه یک لایه سلولی دارند که این لایه سلولی به دلایل نامعلوم پاره شده و در محل پارگی لخته خون ایجاد می‌شود و همین لخته خون موجب مسدود شدن رگ تغذیه کننده قلب و سکته قلبی می‌شود.

بهره‌مند در خصوص چرایی پاره شدن این لایه سلولی گفت: هنوز علت دقیق آن مشخص نیست، اما بررسی‌ها نشان میدهد که در استرس‌های حاد احتمال پاره شدگی این لایه سلولی افزایش می‌یابد و همین امر موجب شده افراد هنگام شنیدن خبر‌های ناگهانی بد به یکباره دچار سکته قلبی شوند.

این متخصص قلب گفت: از طرفی با توجه به اینکه سکته‌های قلبی عمدتا صبح‌ها رخ می‌دهد، بررسی نشان می‌دهد که در این زمان هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس در خون بالا است و همین امر موجب شده تا رابطه مستقیم استرس و سکته‌های قلبی بیش از پیش تایید شود.

بهره‌مند در ادامه شایعترین علامت سکته قلبی را درد بسیار شدید غیرقابل تحمل در قفسه سینه عنوان کرد و افزود: علائم این سکته در ابتدا با درد‌های سر دل که مشابه بیماری‌های گوارشی است آغاز می‌شود و بعد از چند رروز علائم اصلی آن ظاهر شده و فرد دچار سکته می‌شود.

وی افزود: متاسفانه به دلیل مشابهت علائم اولیه سکته با بیماری‌های گوارشی، بعضا سکته با درد معده اشتباه گرفته می‌شود و فرد چندروزی که برای پیشگیری از بروز سکته فرصت دارد، با تصور وجود بیماری گوارشی سراغ درمان آن می‌رود و در نهایت بعد از چند روز سکته می‌کند.

وی افزود: علائم اصلی سکته که پس از چند روز از علائم اولیه ظاهر می‌شوند، درد مبهم آزار دهنده و غیرقابل تحمل قفسه سینه است، طوری که افراد عنوان می‌کنند که انگار کسی روی قفسه سینه آن‌ها نشسته و نمی‌توانند نفس بکشند.

بهره‌مند گفت: در برخی افراد از جمله افراد مبتلا به دیابت و فشار خون و نیز افراد سالمند به جای درد شدید، احساس تنگی نفس هنگام بروز سکته غالب‌تر است.

وی با بیان اینکه سکته قلبی به راحتی قابل پیشگیری است، گفت: گام اساسی در جلوگیری از بروز سکته از بین بردن ریسک فاکتور‌های آن است و افرادی که ریسک فاکتور‌هایی مانند چربی خون و فشار خون و… دارند باید برای درمان و یا کنترل آن‌ها اقدام کنند.

بهره‌مند گفت: از طرفی توصیه می‌شود افراد به محض مشاهده علائم مشابه سکته حتما به پزشک مراجعه کنند. این توصیه برای افرادی که ریسک فاکتور‌های خطر را دارند اهمیت دوچندان می‌یابد.

وی افزود: در صورت مراجعه زودهنگام از طریق تزریق برخی دارو‌ها و کنترل برخی شرایط می‌توان از بروز سکته و عوارض آن تا حد زیادی پیشگیری کرد.

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.