رسانه سلامت و دانشکسب و کار سلامتی

علائم اوتیسم در کودکان چیست

اگر می خواهید پاسخ این سوالات را بدانید بهتر است که این مطلب دکترتو را تا انتها بخوانید. همچنین اگر از نزدیکان شما کسی به اوتیسم مبتلا است، می توانید با دریافت نوبت بهترین  یا از دکترتو برای بهبود توانایی های بیمار خود، اقدامات لازم را انجام دهید. می توانید وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و با وارد کردن تخصص روانپزشکی در شهر خود، از بهترین دکترهای روانپزشک در دکترتو نوبت بگیرید یا مشاوره تلفنی و متنی دریافت کنید. کودکان مبتلا به اوتیسم در برقراری ارتباط مشکل دارند و قادر به فهم افکار و احساسات دیگران نیستند، بنابراین در بیان احساسات خود از طریق کلمات، رفتارها، حالات صورت یا لمس کردن دچار مشکل هستند.

بیماری اوتیسم چیست؟

اوتیسم یا درخودماندگی یک بیماری پیچیده ی عصبی – رفتاری و از جمله است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت های ارتباطی همراه با رفتارهای سخت و تکرارشونده است و به دلیل گستردگی علائم، آن را اختلال طیف اوتیسم می نامند. این بیماری اختلال در طیف وسیعی از علائم و مهارت ها در سطوح مختلف را شامل می شود. استفاده از لباس پی جی ماسک طرح دار می تواند موجب افزایش احساس اعتماد به نفس در کودک شما شود . درجات مختلف این بیماری می تواند از یک اختلال ساده که تا حدودی زندگی طبیعی بیمار را محدود می کند، تا یک ناتوانی شدید که به مراقبت های اساسی نیاز دارد، گستردگی داشته باشد.

در یک پژوهش که اخیراً منتشر گردیده عنوان شده است که حیوانات خانگی برای کودکان اتیستیک بالای 5 سال می توانند تاثیر گذاری بیشتر و بهتری داشته باشند و البته این بدین معنی نیست که کودکان زیر پنج سال بایستی از این موهبت محروم گردند. بلکه این بدین معنی است که کودکان اتیستیک بالای 5 سال دارای ارتباط قوی تر و با ثبات تری با حیوان خانگی خصوصا سگها هستند و تا حدودی بیشتر می توانند در فعالیتهای دینامیک با حیوانات مشارکت داشته باشند.برای دریافت اگاهی بیشتر در زمینه اختلال اتیسم مطالعه مقاله روش درمانی جاسپر برای بهبود توجه مشترک و و گفتار کودک دارای اتیسم را به شما پیشنهاد می کنیم.

سگ ها مدت های زیادی است که در کنار انسانها زندگی کرده اند و این نزدیگی بین سگ و انسان پیوند عمیقی میان ما و این حیوان ایجاد نموده است. این درمان در کشورهای غربیتقریبا گران است به خاطر اینکه  این سگها آموزش دیده اند و آموزش آنها هزینه بر است. البته در امریکا و اروپا خانواده های کودکان اتیستیک می توانند این هزینه ها را از خیریه ها تامین کنند و یا حتی موسسات خیریه ای نیز وجود دارد که مشغول به آموزش این نوع سگها برای کودکان اتیستیک اند تا انها را با هزینه هایی پایینتر در اختیار این خانواده ها قرار دهند.

علائم اوتیسم چیست؟

اوتیسم یا درخودماندگی یک بیماری پیچیده ی عصبی-رفتاری است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت های ارتباطی همراه با رفتارهای سخت و تکرارشونده است و به دلیل گستردگی علائم، آن را اختلال طیف اوتیسم می نامند. علائم اوتیسم معمولا در سه سال اول زندگی ظاهر می شود و برخی کودکان این علائم را از بدو تولد نشان می دهند. با این حال بعضی ها در ابتدا طبیعی به نظر می رسند، اما این علائم به طور ناگهانی از 18 تا 36 ماهگی ظاهر می شوند. برخی افراد تا زمانی که در جامعه حضور نیابند، علائم اختلالات ارتباطی را بروز نخواهد داد.  بیماری اوتیسم تاثیرات فراوانی بر تعاملات اجتماعی و ارتباطات فرد می گذارد، از جمله:

  • الگوهای گفتاری غیرمعمول مانند حرف زدن شبیه به ربات
  • اجتناب از تماس چشمی با دیگران
  • عدم پاسخگویی در برابر صدا زدن اسم فرد مبتلا
  • توسعه ی دیررس مهارت های گفتاری
  • مشکل در حفظ مکالمه
  • تکرار مداوم عبارات
  • مشکل واضح در درک احساسات و بیان شان
  • علاوه بر اختلال در ارتباط، فرد مبتلا به اوتیسم ممکن است رفتارهای تکراری یا غیرمعمول داشته باشد.

علائم اوتیسم در نوزادان چیست؟ به نقل از ، برخی از علائم اوتیسم ممکن است در دوران نوزادی بروز کند. از علائم اوتیسم در نوزادان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتباط چشمی محدود برقرار می کنند.
  • ژست نمی گیرند و به چیزی اشاره نمی کنند.
  • واکنشی نسبت به نزدیک کردن اسباب بازی به صورت خود نشان نمی دهند.

کودکان اوتیسم چه خصوصیاتی دارند؟ خصوصیات و ویژگی های زیر ممکن است که در افراد اوتیسمی دیده شود. طرح های مختلف لباس قهرمانان پسرانه می توانند از جمله عواملی باشند که تفکر و خلاقیت کودکان را تقویت می کند . درواقع این ویژگی ها بیشتر در کودکان اوتیسمی دیده می شوند. اگر از خود می پرسید که علائم اوتیسم در کودک دو ساله چیست، ویژگی های زیر را در نظر داشته باشید.

  • در نظر داشته باشید که کودکان اوتیسمی بسیار حساسند. مثلا ممکن است در مواجهه با صدا، لمس، بو یا دیدن مناظری که برای دیگران عادی است، دچار مشکلات جدی و یا دردناکی شوند.
  • همچنین این کودکان ممکن است حرکاتی تکرارشونده و تقلیدی مانند تاب خوردن، قدم زدن یا دست زدن را انجام دهند و واکنش های غیرعادی نسبت به مردم یا وابستگی شدیدی به اشیا دارند.
  • کودکان اوتیسمی در برابر تغییرات معمول زندگی مقاومت داشته یا با رفتارهای پرخاشگرانه به خود آسیب می رسانند.
  • ممکن است گاهی اوقات اصلا متوجه افراد، اشیا یا اتفاقات اطراف خود نشوند. برخی از این کودکان ممکن است دچار تشنج شوند و اولین تشنج آن ها در زمان بلوغ باشد.
  • به علاوه برخی مبتلایان به اوتیسم تا حدودی دچار اختلالات شناختی هستند، اما برخلاف دیگر اختلالات شناختی که با تاخیر رشد در تمامی زمینه ها شناخته می شود، اوتیسمی ها مهارت های مختلفی دارند. به طور مثال ممکن است فرد در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل است، اما در زمینه های دیگر مانند طراحی، ساخت موسیقی، حل مسائل ریاضی یا حفظ کردن مطالب مهارت بسیار بالایی دارند و در تست های هوش غیرکلامی دارای هوش متوسط یا بالایی هستند.

علائم اوتیسم در نوجوانان چیست؟ برخی از علائمی که در نوجوانان مبتلا به اوتیسم دیده می شود شامل موارد زیر است:

  • تمایل دارند وقت بیشتری را با خود و به تنهایی بگذرانند.
  • دوست دارند که نوجوانان دیگر با قوانین آنها بازی کنند. اگر قوانین آنها نادیده گرفته شود و یا زیر پا گذاشته شود، عصبانی و ناراحت می شوند.
  • قوانین ارتباط های اجتماعی را متوجه نمی شوند و نمی توانند آداب معاشرت را درک کنند.

علائم اوتیسم در بزرگسالان چیست؟ برخی از علائم اوتیسم در بزرگسالان شامل موارد زیر هستند:

  • متوجه احساسات دیگران نمی شوند و ناراحتی دیگران را درک نمی کنند.
  • در موقعیت های اجتماعی معمولا بسیار استرس می گیرند و مضطرب می شوند.
  • برای آنها سخت است که دوست پیدا کنند.
  • تمایل دارند که با خود و به تنهایی وقت بگذرانند.
  • معمولا بی ادب به نظر می رسند، در صورتیکه متوجه آن نیستند.
  • متوجه کنایه نمی شوند و معنی لغات را همان طور که هست درک می کنند.
  • معمولا روتین ثابتی برای گذراندن روزهای خود دارند.

در مواجهه با اوتیسم به چه دکتری مراجعه کنیم؟ اگر فرزند شما و یا در نزدیکان و آشنایان شما، کسی با علائم اوتیسم دیده شده است، بهتر است که برای بررسی های بیشتر و تشخیص دقیق بیماری به متخصص مراجعه کنید. حتما این سوال ذهن شما را درگیر می کند که به کدام دکتر مراجعه کنید؟ چه پزشکی می تواند اوتیسم را تشخیص دهد و یا آن را درمان کند؟ برای تشخیص و درمان اوتیسم باید به متخصص روانپزشک و یا روانشناس مراجعه کنید.

هر دو دکتر را می توانید در دکترتو پیدا کنید. برای اینکار می توانید وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص روانپزشکی و یا روانشناسی در شهر مورد نظر خود، از بهترین دکتر های و یا نوبت دریافت کنید. عامل اوتیسم دقیقا مشخص نیست، اما محققان معتقدند که اختلال در بخش هایی از مغز که مسئول تفسیر پیام های دریافتی از اندام های حسی و پردازش گفتار در مغزاست، منجر به اوتیسم می شود. همچنین هیچ شواهدی مبنی بر تاثیر محیط روانی اطراف کودک مانند مراقبان او بر ایجاد اوتیسم وجود ندارد.

  • ژنتیک: اوتیسم با سابقه ی خانوادگی مثبت، ارتباط دارد، محققان ترکیب خاصی از ژن ها را عامل آن می دانند.
  • سن بالا: اما عوامل دیگری مانند سن بالای پدر یا مادر شانس ابتلای کودکان به اوتیسم را افزایش می دهد.
  • برخی داروها: استفاده از برخی داروها و مواد شیمیایی در زمان بارداری مانند داروهای ضد تشنج، مصرف مشروبات الکلی نیز شانس ابتلای فرزند به اوتیسم را افزایش می دهد.
  • اختلالات متابولیسمی: اختلالات متابولیسمی مانند دیابت یا چاقی مادر حتی باعث افزایش احتمال ابتلای کودک به اوتیسم می شود.
  • نقص آنزیمی: در برخی موارد اوتیسم به دلیل برخی اختلالات مانند فنیل کتونوریای درمان نشده ( نقص متابولیکی مادرزادی که به دلیل کمبود آنزیم فنیل الانین هیدروکسیلاز، سطح فنیل الانین در خون افزایش یافته همچنین ادرار و تنفس آن ها بوی کپک می دهد) و سرخچه رخ می دهد.

عوامل خطر ایجاد اوتیسم چیست؟ توجه به جزئیات و طرح های منحصر به فرد در لباس سوپرمن دخترانه ، می تواند به خودبخشی و اعتماد به نفس کودکان کمک کند . شیوع اوتیسم در پسران چهار برابر دختران است. عوامل نژادی، قومی، اجتماعی، میزان درآمد خانواده، سبک زندگی یا تحصیلات بر ابتلای کودکان به اوتیسم هیچ تاثیری ندارد. این بیماری روندی رو به رشد دارد اما هنوز علت افزایش آن مشخص نیست که آیا به دلیل افزایش تشخیص درست بیماری است یا بروز سایر بیماری ها؟ هیچ آزمون خاصی جهت تشخیص اوتیسم وجود ندارد، در عوض، پزشکان این اختلال را در دوران کودکی و قبل از 3 سالگی از طریق گزارشات والدین از رفتارها، مشاهدات و رد سایر بیماری ها و مشکلات، تشخیص می دهند.

اوتیسم درمان قطعی دارد؟

هیچ درمانی برای اوتیسم وجود ندارد. درمان اوتیسم در هر فرد با توجه به وجود علائم متفاوت است و درمان ها و راه حل هایی جهت مدیریت مشکلات همراه با اوتیسم وجود دارد، که این مشکلات می تواند شامل ، افسردگی، اختلال وسواسی – اجباری و اختلالات خواب باشد. در حالی که ممکن است این درمان ها برای همه ی افراد مبتلا به اوتیسم موثر واقع نشود، گزینه های کمک کننده ی بسیاری به مردم وجود دارد. تشخیص افتراقی اوتیسم چیست؟ اگر کودکی دچار مشکلات شنوایی باشد، می تواند علائمی شبیه به اوتیسم داشته باشد.