رسانه سلامت و دانش

طرح استادیوم عربستان‌سعودی برای میزبانی جام‌جهانی/عکس

عربستان سعودی از طرح‌هایی برای ساخت استادیومی پیشرفته در بالای صخره‌ای به ارتفاع ۲۰۰ متر در نزدیکی ریاض رونمایی کرده است. سعودی‌ها قصد دارند بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ را در این مکان برگزار کنند. این ورزشگاه ۴۵ هزار نفره به افتخار ولیعهد عربستان که رویای بلندپروازانه‌ی تبدیل این کشور به بازیگر اصلی ورزش جهان در دهه‌ی آتی را در سر دارد، استادیوم شاهزاده محمد بن سلمان نام خواهد گرفت.

شرکت سرمایه‌گذاری القدیه (QIC) در بیانیه‌ای اعلام کرد طرح استادیوم جدید دارای زمین و سقف متحرک است و همچنین دیوار LED با صدها متر صفحه نمایش دارد تا تجربه‌ای فراگیر برای طرفداران خلق کند. این استادیوم از ارکان اصلی پروژه شهر القدیه محسوب می‌شود که هدف آن ایجاد مرکز سرگرمی، بازی و ورزش در ۴۵ کیلومتری مرکز ریاض، پایتخت عربستان است. دیوار LED به شکلی طراحی شده است که رو به مناظر شهر که زیر آن قرار دارد، باز شود.

القدیه به‌طور کال در تصاحب صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان است که ریاست آن را ولیعهد عربستان برعهده دارد. این صندوق حدود ۷۰۰ میلیارد دلار از ثروت عربستان سعودی را مدیریت می‌کند و شامل سرمایه‌گذاری در پروژه گلف LIV و باشگاه لیگ برتری نیوکاسل انگلیس می‌شود. قرار است ورزشگاه جدید به محل بازی‌های باشگاه‌های النصر و الهلال تبدیل شود که سال گذشته به ترتیب کریستیانو رونالدو و نیمار را به خدمت گرفتند.

عربستان سعودی تنها متقاضی میزبانی جام جهانی فوتبال مردان در سال ۲۰۳۴ است و فیفا قرار است اواخر امسال با رای بیش از ۲۰۰ فدراسیون فوتبال گزینه خود را تایید کند. در اسناد مناقصه فیفا آمده است که برای این مسابقات ۴۸ تیمی به ۱۴ ورزشگاه نیاز است. شهر آینده‌نگر نئوم نیز احتمالا در پروژه جام جهانی حضور خواهد داشت.

طرح استادیوم عربستان‌سعودی برای میزبانی جام‌جهانی/عکس

پروژه‌های عظیم ساخت‌وساز در عربستان نگرانی‌هایی را درباره اثرات زیست‌محیطی آن‌ها ایجاد کرده است. مجریان طرح استادیوم جدید قصد دارند زیر این سازه دریاچه‌ای بسازند که از آب باران جمع‌آوری‌شده از استادیوم و محیط اطراف برای خنک‌کردن اولیه سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌کند.

طرح استادیوم عربستان‌سعودی برای میزبانی جام‌جهانی/عکس

مقام‌های عربستان سعودی که همچنین خود را برای میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ آماده می‌کنند، گفته‌اند عربستان می‌خواهد کل ۱۰۴ بازی جام جهانی ۲۰۳۴ را در خاک خود برگزار کند. اگرچه می‌توان از چند کشور همسایه نیز برای همکاری در این پروژه دعوت کرد.

طرح استادیوم عربستان‌سعودی برای میزبانی جام‌جهانی/عکس

سه کشور (ایالات متحده، کانادا، و مکزیک) میزبان مشترک اولین دوره ۴۸ تیمی در سال ۲۰۲۶ خواهند بود. شش کشور پراکنده در سه قاره برای مسابقات ۲۰۳۰ متحد شده‌اند. اسپانیا و پرتغال امسال مراکش را به پیشنهاد دیرینه خود وارد کردند و سپس آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه نیز در ماه اکتبر به این جمع پیوستند. همسایگان آمریکای جنوبی هریک میزبان فقط یک بازی خواهند بود.

طرح استادیوم عربستان‌سعودی برای میزبانی جام‌جهانی/عکس

معمار پروژه جدید استادیوم عربستان شرکت پاپولوس است که روی استادیوم‌های المپیک در استرالیا و روسیه کار کرده و همچنین استادیوم تاتنهام هاتسپر را طراحی کرده است. این ورزشگاه به‌طور اختصاصی برای بازی‌های لیگ ملی فوتبال آمریکایی (ان‌اف‌ال) و همچنین مسابقات فوتبال ساخته شده است.

227227

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.