اقتصادی

ضرورت ایجاد رگولاتوری برای صنعت برق

ایجاد | برای | برق

عضو هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق بر ضرورت ایجاد نهاد رگولاتوری برای تنظیم بازار برق تأکید کرد و گفت: ایجاد نهاد رگولاتوری برای تنظیم بازار برق بسیار مؤثر خواهد بود.

به گزارش سلام دکتر، حسنعلی تقی‌زاده امروز در نشست خبری با بیان اینکه اکنون نهاد رگولاتور در بخش برق وجود ندارد که خود این امر برخی مشکلات کنونی صنعت برق را به همراه دارد، اظهار کرد: در حال حاضر وزارت نیرو که تولیدکننده برق و تعیین‌کننده قیمت است نقش رگولاتور را هم بازی می‌کند.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۷ درباره بروز مشکلات برای تأمین برق به مسئولان هشدار داده شد، اما آن زمان هیچ برنامه‌ای برای رفع مشکلات صنعت برق تدوین نشد، گفت: برای داشتن برق مطمئن و پایدار نیاز است که سالانه پنج درصد ظرفیت نیروگاه‌های منصوبه کشور افزایش یابد.

عضو هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق افزود: افزایش جمعیت کشور نیازهای برقی را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر افزایش مصرف برق در بخش صنایع نیز ضرورت توسعه نیروگاه‌ها را دوچندان کرده است.

تقی‌زاده با بیان اینکه فرسوده‌شدن نیروگاه‌ها و خطوط انتقال و پست‌های توزیع که ظرفیت تولید برق را کاهش می‌دهد، از عواملی هستند که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت برق دارند، گفت: برنامه ششم توسعه بر ایجاد ظرفیت ۲۵ هزار مگاواتی نیروگاهی تأکید داشت که مجموع ظرفیتی که در همه این سال‌ها ایجاد شد ۱۵ هزار مگاوات بود.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد انگیزه بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه کاهش می‌دهد، گفت: اقتصاد صنعت برق، اقتصاد ناکارآمدی است، باید برای کارآمد شدن اقتصاد صنعت برق بخش دولتی و خصوصی همکاری داشته و با همراهی هم نسبت به برطرف‌کردن مشکلات اقدام کنند.

عضو هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان اینکه باید عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت باشد نه آنکه قیمت برق دستوری تعیین شود، گفت: قیمت سوخت نیز باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد تا بتواند انگیزه لازم برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد کند.

تقی‌زاده با اشاره به راه‌اندازی تابلوی برق سبز در بورس انرژی گفت: این تابلو توانسته تا اندازه‌ای برخی مشکلات را برطرف کند و قیمت‌های مناسبی ارائه دهد.

وی ادامه داد: همچنین قیمت عرضه برق از سوی تولیدکنندگان نیز باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد تا برای همه فعالان مقرون‌به‌صرفه باشد.

علیرضا توتونچی دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق نیز در این نشست با بیان اینکه کنون بالای ۱۰ هزار مگاوات ناترازی در تولید و مصرف برق وجود دارد، اظهار کرد: رفع این ناترازی نیاز به همراهی و همگرایی همه فعالان دولتی و خصوصی صنعت برق دارد و باید بیش از ۱۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا ناترازی رفع شود.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.