رسانه سلامت و دانش

صندوق تأمین اجتماعی سیر طبیعی خود را طی می کند/دل مردم را خالی نکنیم

_بيمه | اجتماعی | استانی-شهرستانها

سلام دکتر/خراسان رضوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: هرچند صندوق‌ها در حال طی کردن سیر طبیعی هستند اما در چند سال گذشته آن قدر بر طبل بحران‌سازی افراطی کوبیدند که انگار سازمان تأمین اجتماعی یا صندوق تأمین اجتماعی ورشکسته شده و به‌ گل‌نشسته است.

میرهاشم موسوی ۲۶ بهمن ماه، در شورای اداری شهرستان قوچان با بیان اینکه برای صندوق تأمین اجتماعی بحران سازی افراطی اتفاق افتاده است، افزود: ما نباید دل مردم را خالی کنیم چون هیچ موضوع چالشی نیست که با توکل بر خداوند متعال یا تدابیر مدیریتی نتوانیم به آن غلبه کنیم.

موسوی اظهار کرد: هرچند صندوق‌ها یک سیر طبیعی را طی می‌کنند اما این‌قدر در چند سال گذشته بر طبل بحران سازی افراطی کوبیدند که انگار سازمان تأمین اجتماعی یا صندوق تأمین اجتماعی ورشکسته شده و به‌ گل‌نشسته است.

وی با بیان اینکه تدبیر و مدیریت دارایی و توجه به حوزه اقتصادی، مانع از بروز مشکل در صندوق می‌شود، گفت: همه کشورهای دنیا یک سیر طبیعی را آغاز کرده‌اند،  هرچند جمعیت و ورودی کم شده و سالمندی افزایش یافته اما با متمرکز کردن دارایی‌ها آینده صندوق‌ها تضمین‌شده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد سازمان تأمین اجتماعی مشارکت جمعی برای توسعه خدمت بوده که خود مصداق انفاق است، گفت: پیش از انقلاب حدود ۲۰ درصد جامعه ۳۵ میلیونی زیرپوشش بیمه بوده‌اند، اما امروز به برکت انقلاب نزدیک ۷۵ درصد جامعه ۸۶ میلیونی تحت پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی هستند و ۸ میلیون نفر از افراد بازنشسته و تبعه بازنشستگان هستند که مستمری دریافت می‌کنند و ۴۶ میلیون نفر افراد بیمه ‌شده این سازمان هستند.

موسوی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی بر لزوم پوشش ۱۰۰ درصدی افراد جامعه برای بیمه اجتماعی، اظهار کرد: برای اینکه به سمت پوشش ۱۰۰ درصدی بیمه پیش برویم اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری موضوع پوشش بیمه سلامت برای همه به دستور رئیس‌جمهور اتفاق افتاد.

وی افزود: ممکن است در حال حاضر عده‌ای بیمه نداشته باشند اما در صورت نیاز به خدمات درمانی پس از بستری در بیمارستان بلافاصله بیمه خواهند شد و اگر تمکن مالی نداشته باشند دولت هزینه آن را تقبل خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بابیان اینکه پارسال ۲۶ هزار کارگاه از تخفیف‌های جریمه‌های بیمه بهره‌مند شده‌اند، گفت: در این مدت نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان از قسط بیمه استفاده کردند و حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت ‌شده است.

کسری‌های سازمان تأمین اجتماعی ناشی از خدمات متعدد

وی ضمن بیان این جمله که کسری‌های سازمان تأمین اجتماعی ناشی از خدمات متعدد است، بیان کرد: در بحث از کارافتادگی حتی اگر فردی پوشش بیمه‌ای نداشته باشد و حین کار مصدوم شود یا حتی فوت کند باید تحت پوشش قرار گرفته شود و حتی خانواده او تحت مستمری قرار گیرد و پس‌از آن از کارفرما مطالبه می‌شود که چرا نیروی کار بیمه نبوده است.

موسوی اضافه کرد: بعد از انقلاب فقط ۲۰ مرکز تخصصی و فوق تخصصی بود که الآن به ۴۱۴ مرکز رسیده است، هم چنین ۸۰ بیمارستان چند تخصصی پیشرفته وجود دارد که در این مراکز در بحث درمان روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خدمت سرپایی ارائه می‌شود و ۱۳ هزار بستری داریم.

وی با تأکید بر اینکه ۱۰۰ درصد هزینه درمان بازنشسته‌ها و مردم در مناطق کم برخوردار رایگان است، گفت: دولت سیزدهم در حالی توسعه خدمت درمانی را اولویت سازمانی قرار داده که بالغ‌بر ۱۳۳ پروژه درمانی در کشور در حال پیگیری است و علاوه بر افتتاح ۲ درمانگاه در قوچان و چناران در ماه‌های اخیر، طراحی احداث پلی کلینیک تخصصی برای شهرهای جوین و بردسکن، تکمیل بیمارستان رضا و راه‌اندازی بخش آنژیوگرافی بیمارستان فارابی در دستور کار قرار دارد.

سازمان تأمین اجتماعی یک ابر طلبکار

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی این سازمان به شبکه بانکی کشور طی ۸ سال، عنوان کرد: این سازمان به یک ابر بدهکار بانکی تبدیل‌شده بود اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و همراهی مجلس برای تسویه بدهی ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی، بدهی سازمان تأمین اجتماعی هم تسویه شد و در حال حاضر با ۹۳ هزار میلیارد تومان طلب از بخش خصوصی به یک ابر طلبکار تبدیل‌شده‌ایم.

وی بابیان این جمله که عدم تسویه‌حساب بدهی منجر به پرداخت ۲۵ هزار میلیارد تومان سود بانکی می‌شد، افزود: در اوایل تحویل گرفتن سازمان ماهانه ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی برای پرداخت حقوق بازنشستگان داشتیم اما امروز نه ‌تنها این کمبود جبران شده است بلکه به برکت خداوند متعال بدون کوچکترین استقراض از بانک‌ها ۴۳ هزار میلیارد تومان ماهانه تعهد انجام می‌دهیم.

موسوی از عملکرد برداشت نقدینگی از بانک رفاه برای تأمین بودجه جاری سازمان تأمین اجتماعی به‌ عنوان آینده خواری نام برد و افزود: به‌ جای اینکه درآمد پایدار ایجاد کنیم از بانک رفاه که متعلق به خودمان بود برداشت کردیم و ۱۰۶ هزار میلیارد تومان آینده‌خواری کرده بودیم و این ناپایداری مالی در کنار استقراض بی‌رویه باعث ایجاد بیماری برای آینده صندوق شده بود.

وی با اشاره به اجرای ۱۳۳ پروژه درمانی در سراسر کشور، گفت: بحث‌های خدمات درمانی اولویت ما بوده و ارائه خدمات بستری برای افراد بالای ۶۵ سال در مراکز دولتی رایگان است، یعنی سازمان تأمین اجتماعی حتی هزینه فرانشیز را پرداخت می‌کند. هم چنین در نقاطی که بیمارستان ندارند همه بیمه‌شدگانی که به مراکز درمانی مراجعه کنند هزینه فرانشیز ۱۰ درصد بستری را ما می‌دهیم که این موضوع باهدف صیانت مالی، پرداخت از جیب مردم اتفاق نیفتد.

اجرای ۱۰ پروژه درمانی در خراسان رضوی

مدیر درمان اداره کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی در ادامه این جلسه از اجرای ۱۰ پروژه درمانی در این استان در راستای سیاست‌های عدالت محور دولت سیزدهم خبر داد.

علی رضازاده عنوان کرد: در فاصله ۴ ماه از افتتاح درمانگاه تخصصی چناران با حضور مدیرعامل سازمان پروژه پلی کلینیک تخصصی قوچان افتتاح می‌شود که این موضوع در راستای سیاست‌های عدالت محور دولت سیزدهم در حوزه خدمات بهداشت و درمان و سلامت مدیریت عالی سازمان است.

وی افزود: طی ۲ سال اخیر در بخش درمان مستقیم و در راستای توسعه درمان مستقیم تلاش‌های فراوانی شده است و به همین منظور در سطح کشور پروژه های بسیاری را در دست طراحی، اجرا و ساخت دارند.

مدیر درمان اداره کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: اکنون در خراسان رضوی علاوه بر افتتاح پروژه چناران و قوچان حدود ۱۰ پروژه دیگر در دست طراحی، ساخت یا آماده واگذاری به پیمانکاران داریم که بردسکن، جوین، تربت‌حیدریه از آن جمله است.

وی با بیان این جمله که بخشی از پروژه‌ها علاوه بر خیر و برکت در این شهرستان‌ها منشأ خیر و برکت استانی هم هستند، گفت: بخش آنژیوگرافی و جراحی قلب بیمارستان فارابی دو پروژه بزرگ در حال طراحی در استان است که نیروی لازم آن‌هم با آزمون فراخوان شده و در چند ماه آینده افتتاح می‌شود، علاوه بر خراسان رضوی استان‌های همجوار و زائرین نیز از خدمات آن استفاده خواهند کرد.

رضازاده افزود: پروژه دیگری که با دستور مدیرعامل سازمان در دستور طراحی است، بیمارستان رضا در جاده سنتو نرسیده به سه‌راه فردوسی است که نزدیک ۴۵ سال معطل‌ مانده و احیا می‌شود و در دست طراحی است.

وی گفت: تمام مردم کشور و استان‌های همجوار می‌توانند از این پروژه استفاده کنند که از پروژه‌های بزرگ کشور و تحت عنوان بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی رضا مشهد است.

انتهای پیام

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.