اقتصادی

صرفه‌جویی ارزی با تولید ماشین‌آلات ریسندگی نخ‌های پلیمری

ارزی | با | پلیمری

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان، تجهیزات و ماشین‌آلات تولید نخ‌های پلیمری را در داخل کشور تولید کردند.

به گزارش سلام دکتر، محمدعلی رستافر، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید تجهیزات ماشین‌آلات ریسندگی نخ‌های پلیمری، اظهار کرد: ماشین‌آلات تولید نخ BCF  و CF و اجزای زیر مجموعه این ماشین‌آلات از تولیدات دانش‌بنیان شرکت است. روش کار این ماشین‌آلات بر اساس فرآیند ذوب‌­ریسی است که در آن مواد پلیمری تحت حرارت ذوب شده و پس از تبدیل به رشته نخ از مراحل خنک‌سازی، کشش و تکسچرایزینگ عبور کرده و نهایتا دور دوک پیچیده می­‌شود.

وی با اشاره به بی‌نیازی کشور نسبت به واردات این نخ‌ها با توجه به توانمندی در ساخت ماشین‌آلات نخ ریسی ساخت داخل، گفت: پیش از تولید این دستگاه‌­ها در داخل کشور تمام ماشین آلات مورد نیاز این صنعت از خارج از کشور تامین می‌­شد. به دلیل مشکلات و عیوب دستگاه‌­های وارداتی ایده تغییر و اصلاح این دستگاه‌­ها جهت افزایش راندمان و کیفیت محصول نهایی به عنوان قدم اول در راه تولید کامل این ماشین‌آلات در داخل کشور به شمار می‌­آید.

رستافر درباره اهمیت و کاربرد این ماشین آلات توضیح داد: نخ BCF در تولید فرش ماشینی، روفرشی، گلیم، جاجیم و … و نخ CF در تولید بندها، تسمه‌ها، کیف­ و ­کفش و … کاربرد دارد. از این رو تمام کارخانه‌های تولیدی محصولات ذکر شده که مصرف کننده این نخ­‌ها هستند، به عنوان مخاطبان اصلی این ماشین‌آلات در نظر گرفته می­‌شوند.

رستافر ادامه داد: در حال حاضر نمونه داخلی از این دستگاه‌­ها وجود ندارد و شرکت دانش‌بنیان ما به عنوان اولین و تنها تولیدکننده این محصولات در داخل کشور شناخته می­‌شود. وجه تمایز محصولات تولیدی شرکت ما در مقایسه با نمونه­‌های خارجی را می‌­توان در کیفیت قابل رقابت با نمونه­‌های اروپایی در کنار قیمت مناسب و توجه به بازار داخلی و طراحی متناسب با آن برشمرد.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، مدیرعامل این شرکت با اشاره به صرفه‌جوی ارزی این محصولات، گفت: واردات این ماشین آلات سالانه بالغ بر ۵۰ میلیون دلار ارزبری برای کشور در پی دارد که با تولید داخلی می‌­توان جلوی خروج این حجم از ارز را گرفت.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.