اقتصادی

صادرات ایران، در سودای روزهای اوج

اوج | ایران | پروفایل لیمویی

جدیدترین آمارهایی که از تجارت ایران در بهار امسال منتشر شده، نشان از تداوم رشد صادرات غیر نفتی کشور در سال جاری دارد.

به گزارش سلام دکتر، در سال گذشته، تجارت غیر نفتی ایران توانست پس از عبور از فشار تحریم و کرونا، رکوردهایی جدید را به دست آورد و حالا با آمارهای جدید به نظر می‌رسد که این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

در اوج روز: صادرات ایران

بر اساس آمار گمرک، تجارت خارجی ایران در بهار امسال، صادرات غیر نفتی به ۱۲.۵ میلیارد دلار رسید که در قیاس با بهار سال گذشته رشد ۲۴.۴۲ درصدی را از نظر وزنی داشته است.

همچنین معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس گزارش بانک مرکزی طی هفته گذشته روند تولید در حوزه صنعت رشد جهشی داشته است و گویای این است که در سال ۱۴۰۱ رشد بخش صنعت به ۹.۵ درصد رسیده است، در حالی که هدف‌گذاری ما ۸ درصد بوده است؛ این عدد ۵ برابر رشد متوسط ۸ سال گذشته بوده و نشان می‌دهد ما از دوران رکود خارج شدیم.

در کنار آن گروه خودروسازی کرمان‌موتور، به‌ عنوان نخستین شرکت خصوصی خودروسازی ایران، صادرات محصولات تولیدی خود را با صادرات محصول J۴ به کشور عراق آغاز کرد و اولین محموله صادراتی این خودرو در هفته گذشته به مقصد بغداد ارسال شد.

افزایش ظرفیت روز: پروازهای هما

شمس‌الدین فرزادی‌پور در نشست خبری اظهار کرد: مجموعه هما به عنوان خادم زائران با تلاشی شبانه‌روزی پروازهای حج ۱۴۰۲ را در مرحله رفت با موفقیت به انجام رساند. جای تقدیر دارد از مقام عالی وزارت و مسئولان دیگر در سازمان هواپیمایی کشوری و مجموعه فرودگاه‌ها که به صورت شبانه‌روزی‌ این عملیات را پیگیری کردند و ما توانستیم پروازها را پر فضایی آرام‌ انجام دهیم.  

مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز گفت: با تکمیل منابع مصوب در سفر اول رییس جمهور به استان زنجان، ۱۰۶ کیلومتر از خط دوم راه‌آهن قزوین – زنجان در تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

همچنین مدیرکل بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت عملیات ترمیم و بهسازی جاده چالوس که به‌دلیل سیل آسیب دیده بود انجام شده و خبر داد که تا اواسط هفته می‌توان این جاده را بازگشایی کرد.

کاهشی روز: رشد نقدینگی

معاون اقتصادی بانک مرکزی‌ ضمن تشریح تحولات مهمترین متغیرهای اقتصادی در مدت فعالیت دولت سیزدهم گفت: انتظار می‌رود که در سایه ثبات ایجاد شده در بازار ارز، نرخ تورم نیز در ماه‌های آتی سال جاری به سطوح پایین‌تر تنزل یابد.

تخصیص ارز در بانک مرکزی طی ۳ ماه گذشته برای واردات دارو، مواد اولیه تولید دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، شیر خشک از مرز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار گذشت.

همچنین مدیر اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی گفت: توسعه سامانه نیما با استفاده از ظرفیت‌های مرکز مبادله ارز و طلا در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.