اقتصادی

شناسایی ارزش یک شرکت به واسطه دارایی‌های نامشهود، قدمی در مسیر بورسی‌شدن دانش‌بنیان‌هاست

ارزش | به | بورسیشدن

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به بلوغ زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور تأکید کرد: برنامه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و حضور این شرکت‌ها در فضای بورس را با جدیت پیگیری می‌کنیم و شناسایی ارزش یک شرکت به واسطه دارایی‌های نامشهود، قدم بسیار بزرگی در این مسیر محسوب می‌شود.

به گزارش سلام دکتر، محمد صادق خیاطیان در نشست با رییس و جمعی از اعضای هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران که امروز در محل صندوق نوآوری برگزار شد، ضمن تقدیر از اقدام کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران در تصویب «آیین‌نامه اجرایی کمیسیون کارشناسان گروه دانش‌بنیان و فناور کل کشور»، گفت: اگر بخواهیم به چند چالش اساسی شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کنیم، یکی از چالش‌های مهم، بحث دارایی‌های نامشهود (Intangible asset) است. باتوجه به رشد سریع فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان اغلب درآمد خود را برای تحقیق و توسعه (R&D) هزینه می‌کنند و مثل گذشته، دارایی‌های فیزیکی مشهود آنچنانی در اختیار ندارند؛ بنابراین موضوع دارایی‌های نامشهود بسیار حائز اهمیت است.

خیاطیان افزود: در دهه‌های گذشته، دغدغه اصلی زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور، بحث حمایت از عرضه فناوری بود؛ اما کم‌کم این بلوغ شکل گرفته و این زیست‌بوم ‎‌بنیان به خوبی رشد کرده است؛ تاجایی که امروز از سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم و پیشران اقتصاد دانش‌بنیان، همین شرکت‌ها هستند. امروز زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور به قدری بالغ شده است که می‌توانیم درخصوص موضوع دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: همه افرادی که در حوزه دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند، دغدغه ملی دارند، چراکه دانش‌بنیان‌ها، محل تجمع نخبگانی است که به دنبال حل مشکلات و مسائل ملی هستند. وقتی از حفظ و نگهداشت نخبگان صحبت می‌کنیم، یکی از حوزه‌های اصلی این کار، دانش‌بنیان‌ها هستند. در این مسیر همه باید پای کار باشیم و به رشد این حوزه کمک کنیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: برنامه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و حضور این شرکت‌ها در فضای بورس را با جدیت پیگیری می‌کنیم. شناسایی ارزش یک شرکت به واسطه دارایی‌های نامشهود، قدم بسیار بزرگی در این مسیر محسوب می‌شود.

خیاطیان خطاب به اعضای هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران، گفت: بنابراین سه درخواست از شما داریم؛ اول، به بحث ارزش‌گذاری به عنوان پیش‌نیاز بورسی‌شدن شرکت‌های دانش‌بنیان ورود کرده و سازوکار دقیق‌تری (با نگاه بورسی‌شدن) برای آن تعریف کنید. دوم، بررسی اینکه چطور می‌توانیم دارایی‌های نامشهود را به عنوان تضمین دریافت تسهیلات معرفی کنیم که پیش‌نیاز این موضوع، قابلیت نقدشوندگی این دارایی‌ها است.

وی افزود: سوم، شکل‌گیری و فعالیت «کمیسیون کارشناسان گروه دانش‌بنیان و فناور کل کشور» را با جدیت پیگیری کنید. ما نیز در صندوق نوآوری و شکوفایی آمادگی داریم برای شکل‌گیری و توسعه این کمیسیون، همچنین آموزش و ارتقای دانش کارشناسانی که قصد دارند در این حوزه فعالیت کنند، به شما کمک کنیم. باتوجه به سرعت تغییرات بالا در حوزه دانش‌بنیان، همه کسانی که قصد دارند در این حوزه فعالیت کنند، نیازمند آموزش، ارتقاء و به‌روزرسانی دانش هستند؛ آمادگی داریم در این زمینه در قالب یک برنامه مشترک، برنامه جدی برای آموزش، ارتقای دانش، فرهنگ‌سازی و ترویج در حوزه دانش‌بنیان داشته باشیم.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در ادامه این نشست، اعضای هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران به مباحث مختلفی در این حوزه از جمله همراهی و کمک کارشناسان رسمی دادگستری در مباحث مرتبط با ارزش‌گذاری؛ امکان تشکیل یک هیئت کارشناسی با حضور کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان صندوق نوآوری و شکوفایی برای بررسی موضوعات مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله بحث دارایی‌های نامشهود؛ ضرورت حل چالش‌های موجود و آسیب‌شناسی چالش‌های ناشناخته حوزه دانش‌بنیان‌ها؛ توجه به بحث آموزش و امکان برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی و ایجاد فرهنگ (و زبان) کاری مشترک بین کارشناسان دادگستری و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کردند.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.