شعار در تیم ملی بیداد می‌کند/ فدراسیون وامدار بدهی‌های زمان انتخابات است

کارشناس بسکتبال با آنا گفت و گو کرده است

شعار در تیم ملی بیداد می‌کند/ فدراسیون وامدار بدهی‌های زمان انتخابات است

یک کارشناس بسکتبال گفت: در تیم ملی ماهیت کار مشخص نیست و بیشتر حرف و فریاد می شنویم.

افشین رضاپور در گفت وگو با خبرنگار تیم ورزشی خبرگزاری آنا، درباره نتایج ضعیف تیم ملی بسکتبال ایران در مراحل انتخابی جام جهانی و صعود احتمالی به عنوان هفتمین تیم آسیا اظهار کرد: بحث. صعود کشور به جام جهانی روی میز است و احساس من این است که صعود می کنیم اما به عنوان تیم هفتم یا هشتم آسیا برای بسکتبال ایران خوب نیست. در مسابقات جایگزین، سیگنالی را که نقطه عطف است نشان نمی دهیم. عجیب است که در جام ملت های آسیا به اردن باختیم و به جمع چهار تیم برتر راه پیدا نکردیم. در آخرین بازی تیم ملی که از پنجره پنجم مقدماتی جام جهانی آمده بود، در خانه به چین باختیم که تعدادی از بازیکنانش را نیاورد.

** رتبه بندی جهانی از بین رفته است

وی ادامه داد: نتایج به دست آمده در این فصل حکایت از حرکت نزولی بسکتبال ایران دارد که در ماه های گذشته در پست های پایه با انتخاب های اشتباه فدراسیون و کادر فنی آغاز شد و متاسفانه شاهد از دست دادن استعدادها هستیم. با وجود استعدادهای بسیار خوبی که داریم، بسیاری از موقعیت های خوب به دلیل ناآگاهی یا بی لیاقتی مدیریت تیم بسکتبال از دست می رود. رتبه های جهانی برای سطوح و گروه های سنی یکی پس از دیگری از دست رفته است. در تیم ملی در این چند ماه اغلب این عبارت را می شنویم و شوف رونق گرفته است. ماهیت کار هیچ هدف ظاهری ندارد.

** گامی به سوی تجدید نیست

یک کارشناس بسکتبال خاطرنشان کرد: میانگین سنی پنج بازیکن ثابت تیم ملی بسکتبال 32 سال است و 7 بازیکن تیم ملی تجربه بازی در جام جهانی و المپیک را دارند. بنابراین ما تجربه و تیم خوبی داریم. اینکه تیم ملی اصلاح شده یک حرکت راهبردی تلقی می شود نه گامی در جهت تجدید. آنچه به عنوان جوان اعلام شده است با چشم انداز آینده همراه است و در 6 ماه آینده توسعه مورد انتظار محقق خواهد شد. شواهد این را نمی گوید. شاید در این تیم ملی نفراتی داشته باشیم که 9 ماه در تیم سعید ارمغانی به کار گرفته شدند اما برای تیم ملی فوتبال استفاده نشدند. نه کادر فنی سودی برده و نه بازیکنان قدمی به جلو برداشته اند. باید تیم ملی را به دست افرادی بسپارید که بعد از 9 ماه قدم های موثری برنداشته اند و بعد بگویید تیم ملی جوان شده است.

**فدراسیون به راحتی استعدادیاب را قضاوت می کند

وی با اشاره به اینکه اتفاقاتی که در تیم ملی بسکتبال افتاده روشن و خلق نشده است، تاکید کرد: در تیم ملی بسکتبال شاهد شعار زدگی هستیم. ما در حال گذراندن یک روند اشتباه و ناعادلانه هستیم. تیم ها و پست هایی که در تیم بسکتبال برای افراد مختلف تعیین شده است بیشتر بدهکار هستند. در همایش انتخاباتی تیم بسکتبال حمایت های زیادی صورت گرفت و بسیاری از بدهی ها پرداخت نشد. اخیراً می بینیم که هرکسی از شرایط دنیا راضی نیست و مسائلی را مطرح می کند، یک نفر را از آن منظر می آورند و برایش پست یا شغلی انتخاب می کنند. موضوع دیگری که مطرح شده بحث کارگزاران استعدادیابی است. فدراسیون به راحتی قضاوت استعداد یاب را به هر کسی می‌دهد. این اقدامات برای جلب رضایت احزاب مختلف است که در کسب رای در انتخابات نقش دارند. آنها بدهی های آن دوران بودند و متأسفانه بسکتبال بهای سنگینی برای آن بدهی ها پرداخت.

** بچیروویچ را یک برند بین المللی می نامند!

رضاپور با یادآوری اینکه استعدادهای زیادی در این مدت سوخته است، گفت: بازیکنان شایسته در این ماه ها فرصت حضور در مسابقات جهانی جوانان و جوانان را از دست دادند. ملی پوشان به همین روند نامنظم ادامه می دهند و مشخص نیست چه کسانی مسئولیت این گروه را بر عهده دارند. وظایف و ماموریت های بچیروویچ در تیم ملی چیست؟ سعید ارمغانی سرمربی نیست؟ بچیروویچ گفت بسکتبال را به اوج رسانده در حالی که بسکتبال ایران با سرمربیگری تیم ملی در اوج بوده است. ما دو قهرمانی داشتیم و یکی را با او بردیم، اما بازی های آسیایی 2014 را باختیم. به او می گویند یک برند جهانی!، با این تفاوت که او سرمربی تیم ملی اسلوونی است و چه تیم بزرگی را پس از ناکامی در این رقابت ها هدایت می کند. بازی های آسیایی و خروج از ایران. بچیروویچ بیکار بود و برای حضور در جام جهانی با تیم ملی بسکتبال ایران رایگان به ایران آمد.

** با 12 بازیکن در همه بازی ها حضور ندارند

یک کارشناس بسکتبال درباره اینکه چرا «وسیله نقلیه مربی» در دست بچیروویچ است، توضیح می دهد: اصلاً مشخص نیست چرا با وجود سرمربی، شورای مربیگری در دست فرد دیگری است و کاملاً بی ارتباط است. اولین شایعات حاکی از آن بود که بچیروویچ در چین مربیگری می کرد و به همین دلیل به تیم ملی اضافه شد و هدایت تیم داغان چین را برعهده داشت. الان در بسکتبال تحلیل و اصلاح داریم. فرمت تعلیق مسابقات بسکتبال نیز تغییر کرده و با توجه به اینکه تیم های ملی به مدت 15 ماه در انتخابی پنجره های جام جهانی و رقابت های قاره ای شرکت می کنند، در تمامی بازی ها با 12 بازیکن حاضر نمی شوند. ایران، تیم کانادا نسبت به سایر بازی های خود تغییرات کمی داشت. تیم های مختلف از 30 تا 40 بازیکن در این پنجره ها استفاده می کنند.

**برنده جام جهانی از دست رفت

رضاپور ادامه داد: باید در سنین پایین درست باشد چون می خواهیم به جام جهانی برویم. جدای از آن باید تیم های دیگری هم داشته باشیم تا از بازیکنان خود در راستای اهداف ملی استفاده کنند. این بازیکن 17 ساله اگر شرایط را داشته باشد باید در تیم ملی حضور داشته باشد. محمد امینی، صارم جعفری و … از رده های نوجوانان و حتی جوانان باید در تیم ملی باشند. مهره های ارسال شده روی پیش بینی جوانان باید به تیم ملی بازگردانده شود. یک بازیکن 28 ساله با تجربه حذف شد و یک بازیکن 27 ساله اضافه شد. آنها فقط می خواهند به این بازیکن فرصت تجربه بدهند. بازیکنی که از جام جهانی خارج است و یک سال یا هم سن دارد را به تیم ملی می آورند. یک بازیکن را 9 ماه در اردوهای مختلف تیم ملی دنبال کردند اما روز بازی با چین به او بازی ندادند. نوید رضایی فر را با تجربه اش نکردند. کار باید ساختارمند و ساختارمند باشد. ما حرف شما را نمی فهمیم و زبان قادر به تصمیم گیری اشتباه نیست.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل