ورزشکاران موفق دارای اعتماد به نفس بالا برای پیشرفت، خودپنداری نسبتاً بالا، حداقل در محیط ورزش هستند و در پرسشنامه های شخصیت و در ویژگی هایی مانند اضطراب حالت، تنش، افسردگی، خستگی روانی، سردرگمی و عصبانیت، نمرات پایین می آورند.آنها اغلب در کله شقی، هوش، جامعه پذیری، خلاقیت، ثبات، تسلط، خشونت و برونگرایی نمرات نسبتاً بالایی می آورند. همچنین از abacus برای ایجاد اعتماد به نفس استفاده می کنند.
راه های کاهش اضطراب و برانگیختگی عبارتند از:
انگیختن ورزشکاران و انگیزه:
تعریف انگیزش: انگیزش آمادگی برای انتخاب کردن و جهت دادن رفتاری است که توسط ارتباط هایش با نتایج آن رفتار کنترل می شود و پایداری در رفتار را تا رسیدن به هدف، ادامه می دهد.انگیزش، هم علم و هم هنر است. هنر انگیختن دیگران به معنای داشتن سبکی از مکالمه است، کلامی و غیر کلامی که ترکیبی از اعتبار و حساسیت را ارائه می کند. انگیزش علم نیز هست به این معنا که رهبر باید بداند چه وقت چه چیزی را باید بگوید و چگونه بگوید.
انواع مختلف انگیزش عبارتند از:
انگیزش پیشرفت، انگیزش درونی و بیرونی، انگیزش شایستگی مبتنی بر میل شخص برای موفقیت و مقابله مؤثر با محیط. در سال های اخیر آموزش مربیگری چرتکه رشد چشمگیری داشته است به طوری که اکنون دوره مربیگری چرتکه به صورت حرفه ای در نقاط مختلف کشور انجام می شود.
راه های انگیختن ورزشکاران وتیم ها عبارتند از:
|
|
|
|
|
|
|
خشونت در ورزش:
خشونت پاسخی عمدی است از شخصی به منظور ایجاد درد یا آسیب در شخصی دیگر، دو نوع خشونت وجود دارد:
- خشونت وسیله ای، زمانی رخ می دهد که نیت ورزشکار رسیدن به هدفی عملکردی است.
- خشونت هدف یا واکنشی، مربوط به آسیب و صدمه زدن عمدی به یک رقیب است.
ده فرمان برای گفت و گوی مؤثر برای مربیان ورزشی:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مربی ورزشی مشاور (مشاوره در مربیگری):
مشاوره در مربیگری عبارت است از: پاسخ دادن به نگرش ها، احساس ها و رفتارهای ورزشکاران و البته سایر کارکنان تیم.
مشاوره مبتنی است بر: صمیمیت، صداقت، حرارت و حساسیت مشاور در فرآیند گفت و گو و در بردارنده تعدادی فن است که برای یاری دادن به مراجع (ورزشکار یا تیم) وضع می شوند تا مسائل را حل کنند و رسیدن به هدف های شخصی را میسر سازند.
مهارت های اساسی مشاوره عبارتند از:
گوش کردن، نشان دادن توجه و علاقه، احترام به محرومیت و راز نگهداری، پشتیبان بودن و صداقت.
فنون مشاوره برای کمک به مراجعان و ورزشکاران برای مربی مشاور در ورزش عبارت است از:
دو گونه پرسش وجود دارد:
الف- پرسش های باز که نمی توان آنها را فقط با چند کلمه پاسخ داد و اغلب با کلماتی مانند: چه، چگونه، چرا و یا می توان آغاز می شوند.
ب- پرسش های بسته که نیاز به پاسخ های نسبتاً کوتاه دارند و اغلب با کلماتی مانند: هست، هستند و آیا شروع می شوند.
مقابله کردن دارای سه گام است:
الف) پیام های درهم، دروغگویی ها و پراکنده گویی های ورزشکار باید توسط مربی مشخص شوند،
ب) پیام های بازیکن باید برای او روشن شوند،
ج) مربی و ورزشکار باید با هم روی مسائل کار کنند تا به نتیجه سازنده ای برسند.
فن گردآوری واژه ها، رفتارها و احساس های مراجع و ارائه آنها به شکل احتمالی را خلاصه کردن می گویند. فن خلاصه کردن را می توان در آغاز، در نیمه و در پایان مصاحبه به کار برد.
ویژگی های یک تیم کارآمد عبارتند از:
رهبری مناسب، عضویت مناسب، تعهد تیم، دلواپسی برای موفقیت، روش های کاری مؤثر، روش های تیمی خوب سازمان یافته، انتقاد بدون دشمنی ورزیدن، نیروی خلق، ارتباط بین گروهی مثبت و جو سازنده.
نمونه سئوالات مبحث جلسه هفتم:
- ده مورد از ویژگی های ورزشکاران موفق را بنویسید.
- شش مورد از راه های کاهش اضطراب و برانگیختگی را بیان فرمائید.
شش مورد از راه های انگیخدر شماره ۳۰ نشریه، مطلبی تحت عنوان ”مربی کیست“ از نظر خوانندگان گذشت. در این شماره هم با نگاهی به نوشته های مرحوم د- اسدالهی تحت عنوان آئین مربیگری به بحث دیگری در ارتباط با شخصیت مربی اشاره می شود.
شخصیت مربی مربوط به صفات و حالاتی می شود که شاگرد آنها را می بیند و با توجه به جمیع آن حالات و حرکات و رفتار ها و کردارها مربی خود را می شناسد . همه حرکات و رفتار مربی بر لوح ضمیر شاگرد نقش می بندد.
روی این اصل است که گفته می شود یک مربی در برابر شاگرد خود در ارتباط با همه رفتارها و حرکات خودش مسؤول است. یعنی این که مربی همیشه با وسواس خاصی باید مراقب رفتار خودش در حضور شاگردانش باشد. افراد با گذراندن دوره و دریافت مدرک معتبر از شرکت پویا ابتکار صداقت ، امکان برگزاری کلاس در سراسر کشور و در نهایت کسب درآمد عالی را خواهند داشت.
در چنین مواقعی هر خطایی که از مربی سر بزند و مرتکب بشود برای شاگرد از اهمیت خاص برخوردار می شود و برای همیشه در پرونده ذهن آنها باقی می ماند.آن مرحوم می نویسد: ”مربی باید چنان مراقب رفتار و کردار خود باشد که به صورت مجسمه قداست و نیکی درآید. نه تنها در محضر که در خلوت نیز باید چنین باشد تا نیکی در جان او جا گرفته و با باور و یقین او پیوند خورد“.
حکایت
کسی نزد ادیبی رفت که در خانه نشسته بود . ادیب مرتب، پاکیزه، قبا، لباس کامل و از روی آداب رسمی در جای خود قرار گرفته گویی در محضر بزرگی با شاگردی حضور یافته است. میهمان وارد شده که سر زده آمده چنین انتظاری نداشت. از ادیب پرسید آیا منتظر کسی بودید؟ ادیب می گوید: نه! می پرسد: پس چرا چنین مرتب و منظم نشسته اید؟
آیا مقام محترمی به دیدار می آید؟ ادیب پاسخ می دهد: خودم کسی هستم و اینجا نشسته ام.آن کسی که مربیگری می کند و خود را در تربیت و پرورش نسل آینده ورزش، مسؤول می داند باید بداند و با تمام وجود درک بکند که باید در حضور شاگردانش مرتب باشد و رفتاری نیک و پسندیده و قابل قبول از او سر بزند.