اقتصادی

شاهد جهش خیره کننده در عملکرد وزارت نیرو نسبت به دولت گذشته هستیم

به | جهش | حسین حسین زاده

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: خدمات وزارت نیرو در دولت سیزدهم قابل مقایسه با دولت های گذشته نبوده و ما شاهد یک جهش خیره کننده در این حوزه هستیم.

حسین حسین زاده در گفت‌وگو با سلام دکتر، درباره اقدامات دولت سیزدهم در حوزه برق، بیان کرد: بنده باید به صراحت بگویم خدماتی که وزارت نیرو در این دولت انجام داده قابل مقایسه با دولت قبل نیست و شاهد یک جهش خیره کننده در این حوزه هستیم. سال گذشته دیدیم با همه مشکلاتی که وجود داشت، ما بدون قطعی برق یا اندک قطعی بازه پیک مصرف را پشت سرگذاشتیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در این مدت چندین بار وزیر نیرو و معاونان وی در کمیسیون انرژی به ارائه گزارش پرداختند، وعده هایی که وزیر در تولید برق از طریق برق خورشیدی، نیروگاه های سیکل ترکیبی و اخیرا هسته ای داده بود، در حال ظهور و پیگیری جدی است. خیلی از نیروگاه هایی که صرفا با گاز کار می کردند و قسمت سیکل ترکیبی آنها خارج از سرویس بود، همه به مدار آمدند. راندمان نیروگاه های ما قبل از روی کار آمدن این دولت حدود ۳۶ درصد بود، اکنون این رقم به بالای ۳۹ درصد رسیده است. این بدین معناست که اصلاح ساختاری در حوزه نیروگاه های ما در حال انجام است.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: یک رویه خوبی که وزارت نیرو در این دولت پیش گرفته این است که صنایع را مکلف کرده تا برق مورد نیاز خود را، خودشان تامین کنند. مجلس نیز با تصویب قانون مانع زدایی از صنعت برق کمک خیلی خوبی به دولت داشته است. از سوی دیگر سیستم تشویقی که شامل چند دهک می شود موجب رضایتمندی شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: الحمدلله وضعیت تولید برق، یعنی حدود ۶۰ هزارمگاواتی که نیاز داریم، وضعیت خوبی است. اما چندین نکته باید مدنظر قرار بگیرد؛ شدت انرژی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بالا است که باید این موضوع مدیریت شود. ما در سال بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه پنهان در این حوزه پرداخت می کنیم. حدود ۷ درصد اتلاف انرژی ما در دو وزارت خانه نفت و نیرو که متولی انرژی در کشور هستند، اتفاق می افتد که این باید اصلاح شود.

حسین زاده گفت: راندمان نیروگاه‌ها باید به بالای ۶۰ درصد افزایش پیدا کند چراکه نرم جهانی بالای ۵۰ درصد است. از سوی دیگر باید برنامه ریزی لازم برای بهینه سازی مصرف انرژی صورت گیرد.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.