رسانه عمومی

سه ضلعی یک درمان موفق «اعتیاد»

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز ملی درمان کشور با تاکید بر اینکه برای درمان موفقیت آمیز اعتیاد باید به مثلث درمان، بازپروری و اجتماعی کردن معتادان توجه شود، گفت: . : بر اساس فعالیت‌ها و فعالیت‌های قانونی مصوب وزارت بهداشت، وزارت بهداشت در حوزه‌های حمایت و توانمندسازی گروه‌های هدف فعالیت می‌کند و وظایف «مراقبتی» باید به سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها واگذار شود.

فرهاد اقتر در گفت وگو با سلام دکتر. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی دستیابی به ترک اعتیاد موفق گفت: برای درمان موفق اعتیاد باید به مثلث درمان، بازپروری و ادغام مجدد معتادان توجه شود. برخورداری از روش های استاندارد درمانی، وجود مراکز درمانی استاندارد با روش های مختلف بر اساس سن، جنس و نوع مواد مخدر و روانگردان و شرایط اجتماعی افراد معتاد، وجود مراکز درمانی، دنیای بیمه ترک اعتیاد. و عوارض آن، پیگیری بیماران پس از ورود به سیستم درمانی و امکان سیستم حمایتی برای مدیریت پرونده آنها و بازگشت به خانواده و جامعه مسافران و از سوی دیگر داشتن سیستم حمایتی برای خانواده خانواده. معتادانی که برای کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد به مراکز درمانی مراجعه می کنند از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اعتقاد بر این است که سطح فعالیت در زمینه درمان موفق اعتیاد مستلزم همکاری نهادهای مسئول بر اساس شرح فعالیت ها و استفاده از یک سیستم یکپارچه است.

اقطار با اشاره به اینکه سازمان همیاری ملی از سال 1383 زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی قرار گرفته است، تاکید کرد: بر اساس فعالیت ها و فعالیت های قانونی مصوب این وزارتخانه، سیاست گذاری در حوزه توانمندسازی و حمایت های اجتماعی صورت می گیرد. در جلو است. از این رو سامانه کمک های ملی در حوزه های حمایتی و توانمندسازی گروه های هدف فعالیت می کند و سایر فعالیت های قبلی در راستای مراقبت باید به سایر نهادها و سازمان ها منتقل شود.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان اجتماعی کشور گفت: از سوی دیگر گروه های هدف سازمان اجتماعی که از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند، این سازمان را در نظر بگیرید. باید فعالیت های خود را بیشتر بر برنامه های «پیشگیری از اعتیاد» آسیب های اجتماعی، «پیشگیری از اعتیاد» و «پیشگیری از معلولیت ها» متمرکز کند.

وی با اشاره به اینکه دو دسته عوامل خطر و عوامل حفاظتی در بحث آسیب های اجتماعی و اعتیاد موثر است، یادآور می شود: عوامل خطر، ویژگی ها یا اتفاقاتی هستند که در صورت وجود در فرد، احتمال ابتلا به اختلال یا بیماری را کاهش می دهند. . در سال‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین دستاوردها در حوزه علمی و سیاسی برنامه‌های پیشگیری از سوء مصرف مواد، تاکید بر عوامل خطرساز و حفاظتی به‌عنوان چارچوبی تعریف‌کننده و پیش‌بینی‌کننده است.

به گزارش اقطار، مطالعات بسیاری از عوامل را به عنوان عوامل خطرساز و محافظت کننده در برابر سوءمصرف مواد شناسایی کرده است، وی خاطرنشان کرد: ناکارآمدی خانواده، سوء مصرف مواد در خانواده، مراقبت ناکارآمد والدین، تعارض و نقص در انسجام خانواده، ناکارآمدی والدین، عدم دلبستگی به والدین، حمایت کم خانواده، در دسترس بودن مواد، تعارض بین والدین، مصرف مواد توسط والدین، محیط فرهنگی اجتماعی، گروه دوستان، متغیرهای مرتبط با عوامل خودآزاری، جاذبه، عصیان، عصیان، خشونت، خشم، تحمل جدایی و تحصیلات پایین یکی از عوامل خطر است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ایران معتقد است: داشتن هویت اجتماعی، مشارکت در فعالیت های مدرسه و جامعه، شرکت در فعالیت های ورزشی، برخورداری از سلامت روان، داشتن رابطه خوب با والدین و… نگرش منفی به سوء مصرف مواد مخدر، حمایت اجتماعی بالا و خدمات جایگزین از جمله عوامل محافظت کننده در گرایش به مصرف مواد در جامعه است. این در حالی است که در بحث تقویت عوامل ایمنی مانند داشتن برنامه مشخص برای تقویت هویت اجتماعی، برخورداری از خدمات انتخابی کم هزینه و بعضا رایگان برای گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان، برنامه مستمر تحت پوشش بیمه همگانی است. . برای سلامت روانی جامعه، فراهم کردن شرایط در اقتصاد، خوب است خانواده ها بیشتر در کنار هم باشند، به جای اینکه بیشتر برای تامین مخارج خانواده تلاش کنند، کار کمتری انجام شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با ارتقای عوامل ایمنی و کاهش عوامل خطر، کاهش چشمگیری در بروز اعتیاد در کشور داشته باشیم.

انتهای پیام