رسانه عمومی

سالروز اجرای عملیات «قدس ۵»

در دو روز نبرد 30 کیلومتر مربع از هور آزاد شد و 168 سرباز دشمن کشته، زخمی و یا اسیر شدند. همچنین مقداری غنائم از جمله خمپاره‌های فراوان، یک فروند موشک ضدهوایی و مانند آن از دشمن گرفته شد و «گردان سوم» تیپ 701 تکاور عراق منهدم شد.

به گزارش سلام دکتر، عملیات قدس 5 برای تکمیل پیروزی های عملیات قدس 1 و 2 برنامه ریزی شده و هدف آن تصرف خروجی الیج واقع در حورال حویزه و نزدیک به البیضه است. با توجه به حساسیت پاسگاه «علیج» که در سمت چپ پاسگاه «بلاله» و نزدیک البیضاء قرار دارد، فرماندهان سپاه خواهان تأمین بیشتر جاده «خندق» و سمت راست جناح راست هستند. . بی دفاع، زیرا احتمال دارد که دشمن در این منطقه به زمین تکیه کند.

از این رو کاهش خط پدافند داخلی و کاهش مقرهای بر روی آب از اهداف این عملیات است و رزمندگان ایرانی تقریباً به نیمی از این اهداف دست یافتند. این کار با رمز «یا علی بن ابیطالب (ع)» در ساعت 23:00 24 مرداد 1364 در غرب هورال حویضه آغاز شد.

در دو روز نبرد 30 کیلومتر مربع از هور آزاد شد و 168 سرباز دشمن کشته، زخمی و یا اسیر شدند. علاوه بر این مقداری غنائم از جمله خمپاره‌های فراوان، سلاح‌های ضدهوایی تک‌سلاح و امثال آن از دشمن گرفته شد و «گردان سوم» تیپ 701 تکاور عراق منهدم شد.

مجموعه آثار «قدس» به هر شکل ممکن ادامه جنگ را نشان می دهد. این امر علاوه بر موفقیت های نظامی و آسیب پذیر و مخرب دشمن، نتایج مهمی به دنبال دارد:

1- شناخت شخصیت و قدرت رزمندگان اسلام.

2- افزایش وحدت یگان ها و آموزش پرسنل و افزودن بر تجربه رزمی آنها.

3- حفظ فضای گرم جنگی بین مردم و واحدهای کارگری.

4- کاهش نگرش سربازان دشمن و ایجاد تردید در آنان.

5- تضعیف موضع قدرت نمایی و هدایت دشمن که پس از عملیات بدر با جنگ شهرها افزایش یافت.

6- در منفعل ساختن دشمنان و اجازه هرگونه دفاع از او.

7- بازپس گیری بخشی از اراضی بازپس گرفته شده و رفتن به خاک دشمن.

8- نشان دادن قدرت و توان نظامی جمهوری برای قرار دادن نیروهای زیر بر روی دشمن.

9- دشمن گردانی و مانع شناخت شما از کارهای مهم و بزرگی چون والفجر 8.

10- نزدیک شدن به عمق ساختمانهای دشمن در مناطق خاص و کنترل خطوط ارتباطی و موانع آنها.

11- صرف وقت و مشغول ساختن دشمن، طراحی آثار مختلف و بازسازی و سازماندهی قطعات.

12- انتقال نیروهای پدافندی دشمن به خطوط پدافند و انهدام آنها و جلوگیری از آمادگی آنها برای مقابله با عملیات های مختلف داخلی.

13- تقویت و پشتیبانی یگان های رزمنده توسط مردم هر جامعه.

به این ترتیب یکسری عملیات محدود در تابستان 64 که به دستور امام خمینی (ره) مبنی بر گرم نگه داشتن جبهه ها و لزوم جلوگیری از استراحت دشمن در مناطق دارای اهداف نظامی و سیاسی انجام شد، بسیار تبدیل شد. موثر و رادیکال در جبهه داخلی هنوز انفعال دشمن را حفظ کرده ایم.

انتهای پیام