اقتصادیکسب و کار سلامتی

زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

مقیاس‌پذیری اتریوم، مشکلی است که باعث شده است رقبای زیادی پا به میدان بگذارند و علاوه بر تراکنش‌های ارزان‌تر، امکان تعامل کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر با برنامه‌های غیرمتمرکز را هم فراهم کنند.

یکی از این رقبا بایننس است که بعد از راه‌اندازی صرافی خود به شدت مورد توجه گرفت. به همین دلیل سریعاً وارد دنیای غیرمتمرکز شد و شبکه بلاکچینی خود را راه‌اندازی کرد و خیلی زود توکن آن یعنی BNB در هر بزرگی لیست شد. 

در این مقاله قصد داریم به معرفی این توکن محبوب و شبکه زیربنایی آن یعنی بایننس اسمارت چین بپردازیم و با جزئیات آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

بایننس چین یا شبکه بایننس

 چیست؟تمرکز اصلی بایننس چین بر تراکنش‌های همتا به همتا و انتقال دارایی‌هاست. این شبکه به عنوان راهکاری برای تجربه معاملات یکپارچه و موثر  در اکوسیستم باینسس طراحی شد.

بایننس اسمارت چین (BSC) چیست؟

این شبکه سازگار با EVM (ماشین مجازی اتریوم) است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که پروژه‌هایشان را به راحتی از شبکه اتریوم به این شبکه منتقل کنند. این تعامل بین دو شبکه به بایننس اسمارت چین اجازه می‌دهد کاربردهای بالقوه زیادی از جمله ، فروشگاه NFTها، انواع بازی و متاورس را توسعه دهد. 

زنجیره هوشمند بایننس چگونه کار می‌کند؟

اجماع

در این پلتفرم، Epoch یا دوره زمانی وجود دارد که در آن مجموعه ولیدیتورها در صورت نیاز می‌توانند بایننس اسمارت چین را بروزرسانی کنند. هر Epoch از 240 بلاک تشکیل شده است که حدود 20 دقیقه زمان می‌برد.

این شبکه، هم‌چنان طرحی به منظور تنبیه هم برای افراد خرابکار پیاده‌سازی کرده است تا از مسئله دوباره خرج کردن (Double Spending) و تایید تراکنش‌های اشتباه جلوگیری کند. این طرح از آن جهت اجرا شده است که مهاجم برای انجام عمل مخرب خود با هزینه سنگینی روبه‌رو باشد.

بایننس کوین (BNB) چیست؟

BNB توکن بومی و کاربردی اکوسیستم بایننس است که در هر دو شبکه زنجیره بایننس (BC) و زنجیره هوشمند بایننس (BSC) مورد استفاده قرار می‌گیرد قیمتBNB به دلار  به منظور پرداخت کارمزد تراکنش‌های بر روی BC و BSC، پرداخت کارمزد صرافی‌های غیرمتمرکز، سپرده‌گذاری، انتقال دارایی‌ها و اجرا کردن قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

  • 40 درصد از توکن‌ها یعنی معادل 80 میلیون BNB به تیم این شبکه اختصاص داده شد.
  • 10 درصد از توکن‌ها معادل 20 میلیون BNB به سرمایه‌گذار شبکه اختصاص داده شد.
  • 50 درصد باقیمانده که معادل 100 میلیون BNB است هم برای فروش عمومی در سال 2017 کنار گذاشته شد که امکان با قیمت 0.15 دلار را برای کاربران فراهم کرد.

سوزاندن توکن

بایننس قصد دارد تعداد توکن‌های خود را از 200 میلیون به 100 میلیون کاهش دهد بنابراین برنامه‌ای ضدتورمی برای آن در نظر گرفته است. برای این منظور دو مکانیزم برای سوزاندن توکن‌های خود در نظر گرفته است:

مکانیزم خودکار سوزاندن BNB:

این مکانیزم به این شکل طراحی شده است که هر 3 ماه تعدادی از توکن‌ها بر اساس قیمت توکن و تعداد بلوک‌های ساخته شده، سوزانده می‌شود. این روش علاوه بر شفافیت، قابلیت پیش‌بینی خوبی به جامعه این توکن اعطا می‌کند.

تا به حال (زمان نگارش این مقاله) 24 دوره از سوزاندن توکن‌های شبکه با موفقیت انجام شده است و بیش از 48 میلیون BNB از گردش خارج شده‌اند. 

سپرده‌گذاری

هولدرهای BNB می‌توانند توکن‌هایشان را در استخرهای مخصوص سپرده‌گذاری کنند. به این ترتیب از آن‌جا می‌توانند این توکن‌ها را به ولیدیتورهای منتخب خود بسپارند. ولیدیتورهای منتخب هم کارمزدهای دریافت شده را بین این افراد توزیع می‌کنند. پاداش‌های بلاک سریعا بین ولیدیتورها توزیع نمی‌شود، در عوض تمام پاداش‌ها در یک قرارداد جمع‌آوری می‌شود و در ساعتی مشخص توزیع می‌گردد.

حاکمیت

لازم به ذکر است، افرادی که توکن‌های خود را به صورت نیابتی سپرده‌گذاری می‌کنند شخصاً قادر به رای دادن نیستند. بلکه تنها راه رای دادن تبدیل شدن به ولیدیتور است. بنابراین سپردن توکن‌ها به ولیدیتور قدرت رای او را افزایش می‌دهد.

ثبت هر پروپوزال نیاز به 1000 BNB دارد که در صورت مورد قبول واقع شدن آن این مقدار به ولیدیتور بازگردانده می‌شود. در غیر این صورت مبلغ بین مجموعه ولیدیتورها توزیع می‌شود. در دیاگرام زیر این پروسه کاملا مشخص شده است:

استانداردهای توکن‌های شبکه اسمارت چین

همان‌طور که در شبکه اتریوم استانداردهایی مانند ERC-20 و ERC-721 برای توکن‌ها طراحی شده است، در شبکه هوشمند بایننس از استاندارد Bep-20 (که مشابه ERC-20 است) و در زنجیره بایننس از استاندارد Bep-2 استفاده می‌شود.

اما توکن‌های Bep-20 روی زنجیره هوشمند بایننس (BSC) فعال هستند که بلاکچین جداگانه‌ای است و توسط بایننس توسعه داده شده است. BSC به نحوی طراحی شده است که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است به این معنا که قادر است از قراردادهای هوشمندی که روی شبکه اتریوم پیاده سازی شده‌اند، پشتیبانی کند. استاندارد Bep-20 مشابه استاندارد Erc-20 در شبکه اتریوم است و برای طیف بزرگی از برنامه‌های آن مانند پروژه‌های دیفای، بازی‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

معرفی کیف پول‌های شبکه بایننس اسمارت چین

 کیف‌پول‌ها بدون شک مهم‌ترین بخش رابطه میان کاربر و بلاکچین هستند. به طور کل می‌توان کیف‎ها را به دو دسته سرد (آفلاین) و گرم (آنلاین) تقسیم کرد. تفاوت اصلی این دو دسته در امنیت و سهولت استفاده از آن‌هاست. در واقع مزیت کیف پول‌های گرم راحتی کاربر در استفاده و نقطه قوت کیف‌پول‌های سرد در تامین امنیت بیشتر است. 

برای آشنای بیشتر با کیف‌پول‌ها می‌توانید مقاله را مطالعه نمایید.

کیف پول‌های گرم:

این کیف‌پول‌ها که عمدتا اپ‌های گوشی و دسکتاپ و یا افزونه‌های مرورگرها هستند، بیشتر زمانی استفاده می‌شوند که کاربر نیاز به تعامل بیشتری با بلاکچین دارد. از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین کیف‌پولهای این دسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هم از محبوب‌ترین کیف‌پول‌های حال حاضر محسوب می‌شود. این کیف‌پول رابط کاربری ساده‌ای دارد و به صورت اپ بر روی گوشی‌های اندروید و IOS قابل نصب است.

این کیف‌پول هم از شبکه‌های بلاکچینی زیادی پشتیبانی می‌کند و امکانات مختلفی را برای کاربر فراهم می‌کند. کیف‌پول سیف‌پل به صورت اپ بر روی گوشی‌های اندرویدی و IOS قابل نصب می‌باشد.

کارمزد تراکنش‌ها در شبکه هوشمند بایننس

کارمزد تراکنش موجب تامین امنیت، پایداری و پردازش موثر خواهد شد و به طور چشم‌گیری در مقایسه با شبکه‌های اتریوم و بیت کوین مبلغ پایین‌تری است. به همین دلیل این شبکه یکی از شبکه‌های محبوب و پرکاربرد مارکت محسوب می‌شود. 

بایننس اسمارت چین در برابر اتریوم

اما اتریوم از سمت دیگر اکوسیستمی غیرمتمرکز،  مملو از پروژه‌های متنوع و فعالیت توسعه‌دهندگان است. در حالی‌که زنجیره هوشمند بایننس، هزینه کم و سرعت بالا را ارائه می‌دهد، شبکه بزرگ و امنیت، بزرگترین ویژگی‌های اتریوم محسوب می‌شوند. هر دو شبکه نقشی حیاتی در دنیای ارزهای دیجیتال ایفا می‌کنند و از طرف دیگر هر کدام برای نیازهای خاصی کاربرد دارند. 

ارزش قفل شده در شبکه (TVL)

همان‌طور که در نمودار پیداست میزان ارزش قفل شده در این شبکه از ماه می سال 2021 تا امروز در حال کاهش بوده به طوری که از حدود 22 میلیارد دلار به حدود 3 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. البته نوسان قیمت BNB هم در این نمودار تاثیرگذار بوده اما به هر جهت اتفاقات سال 2022 و زمستان کریپتو تاثیر زیادی بر TVL این شبکه گذاشته است.

حجم معاملات (Volume)

حجم معاملات هم از زمان سقف تاریخی‌اش یعنی 6.7 میلیارد دلار در روز (19 می 2021) به 339 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

توسعه‌دهندگان (Core Developers)

اما این کاهش شدید در حجم معاملات و TVL باعث نشده است که توسعه‌دهندگان هم از این شبکه ناامید شوند. بلکه همان‌طور که در چارت مشخص است تعداد توسعه دهندگان در هر ماه با رشد همراه بوده است.

‌مزایا و معایب زنجیره هوشمند بایننس

مزایا

  • تراکنش‌های سریع با کارمزدهای کم
  • پذیرش سریع توسط عموم به دلیل کارمزدهای کم‌هزینه
  • امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند
  • سازگاری با ماشین مجازی اتریوم

معایب

  • بزرگترین نگرانی در مورد BSC، غیرمتمرکز نبودن آن است.
  • ساده بودن توسعه قرارداد هوشمند که به کلاهبردان اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال اسکم را به راحتی عرضه کنند.
  • هم‌بستکی بسیار زیاد با شرایط بازار