اقتصادی

روزهای سخت دلارفروشان! – سلام دکتر

برنامه رژیم لیمویی | بسته اخبار اقتصادی ایسنا | پروفایل لیمویی

روند کاهشی قیمت ارز که از چند روز قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد و کار به جایی رسیده که دلار فروش هست ولی خریدار نیست.

به گزارش سلام دکتر، پس از انتشار خبرهایی مثبت از آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی، قیمت دلار در بازار آزاد روند نزولی پیدا کرده و در دومین روز هفته جاری نیز ادامه پیدا کرده است و تا لحظه ارسال این خبر، به کانال ۴۶ هزار تومانی نیز وارد شده است.

بی مشتری روز: دلار

در بازار امروز ارز، روند کلی قیمت‌ها مانند روزهای گذشته نزولی بود و با این وجود رغبتی در بین مردم و مشتریان همیشگی این بازار نیست. به نظر می‌رسد بازار به اصطلاح فعالان آن قفل شده و همچنان انتظارات قیمتی به سمت نرخ‌های پایین‌تر وجود دارد.

در بازار جهانی اما قیمت طلا صعودی بوده است. قیمت طلا و نقره در معاملات آرام‌ اوایل روز جمعه و پیش از تعطیلی بازار در ایالات‌متحده اندکی افزایش یافته و به نظر می‌رسد فلزات گرانبها در آستانه یک هفته آماری شلوغ ایالات‌متحده در هفته آینده، از جمله گزارش‌های تورم و نشست کمیته بازار آزاد فدرال(FOMC)، در حال توقف هستند.

بیت کوین نیز روند صعودی خود را حفظ کرده‌اند. بیت‌کوین (BTC) همچنان با ارزش بازار ۴۹۶ میلیارد دلار، رهبر بی‌چون و چرای رمزارزهای دیجیتال بوده است که ۴۷.۵ درصد از کل ارزش بازار ۱.۰۴ تریلیون دلاری اقتصاد کریپتو را تشکیل می‌داد با این حال، بر اساس داده‌های فعلی، بیت‌کوین در روز گذشته افت جزئی ۳.۳۲ درصدی و ۵.۷۹ درصدی را در طول هفته در برابر دلار آمریکا تجربه کرد. جالب توجه است، در حالی که بیت‌کوین طوفان را به خوبی پشت سر گذاشته است، بسیاری دیگر از دارایی‌های برتر ارزهای دیجیتال، به ویژه آنهایی که در ۲۰ دارایی برتر قرار گرفتند، از نظر کاهش ارزش، ضربه بسیار سخت‌تری را متحمل شده‌اند.

قرمز روز: بازار سرمایه

شاخص کل بورس با ۶۸۴۸ واحد کاهش در رقم دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با کاهشی ۲۱۷۷ واحدی تا رقم ۷۴۸ هزار و ۶۳۵ واحد سقوط کرد. در این بازار ۶۷۸ هزار معامله به ارزش ۶۷ هزار و ۹۰۱ میلیارد ریال انجام شد.

همچنین بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی با تاکید بر اهمیت و اولویت وام ازدواج و ضرورت تعیین تکلیف متقاضیان در صف دریافت این تسهیلات در سال جاری و سال قبل، «بسته نظارتی ‌- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج» را ابلاغ کرد.

در خبری دیگر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی توضحاتی را درمورد استفاده صاحبان مشاغل از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ برای پرداخت مالیات ارائه کرد.

پرمصرف‌ روز: برق

کامبیز ناظریان – مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با بیان اینکه با رصد انجام شده توسط سامانه‌های هوشمند، ۱۵ اداره که اقدام به کاهش مصرف برق نکرده بودند، توسط کارشناسان این شرکت شناسایی شده و اخطار دریافت کرده‌اند، از اعزام گروه‌های فنی به این ادارات به منظور قطع برق طی امروز یکشنبه ۲۱ خردادماه خبر داد و گفت: طی روز جاری، اشتراک برق ۱۵ دستگاه اجرایی شامل سه وزارتخانه، دو بانک عامل و ساختمان مرکزی متعلق به یکی از شرکت‌های بیمه کشور، قطع شده و وصل مجدد جریان منوط به تعهد کتبی بالاترین مقام مسئول این ادارات مبنی بر رعایت الگوی مصرف ابلاغی، خواهد بود.

در خبری دیگر، میزان ورودی آب به سدهای کشور تا بیستم خردادماه معادل ۳۴ میلیارد و ۲۶ میلیون متر مکعب بوده که این عدد در مقایسه با سال گذشته که عددی معادل ۲۶ میلیارد و ۷۵ میلیون متر مکعب بوده ۲۸ درصد افزایش داشته است.

جاده چالوس نیز بعد از بارندگی‌های اخیر وضعیت خوبی ندارد. معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه یک گودال ۵۰ متری در جاده چالوس ایجاد شده که با پر کردن آن،   ظرف یک هفته ترافیک چالوس برقرار می‌شود؛ گفت که ایمن‌سازی دقیق و اساسی این منطقه برای بازگشت به حالت قبلی، به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

کاهشی روز: جوجه یک روزه

سرپرست وزارت جهادکشاورزی با اشاره به کاهش قیمت جوجه یکروزه و نزدیک شدن آن به نرخ مصوب، از افزایش تولید مرغ در سه ماهه تابستان خبر داد.

کمیسیون بنگاه‌ها نیز کاهش خواهد یافت. بر اساس طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی که در مجلس بررسی می‌شود، حق‌الزحمه مشاوران املاک متناسب با حجم قراردادها در هر منطقه جغرافیایی به صورت پلاکانی کاهش می‌یابد و سقف تعرفه در هر معامله با همکاری وزارتخانه‌های شهرسازی و صمت به تصویب می‌رسد.

تجارت میان ایران و ترکیه نیز توسعه خواهد یافت. معاون سازمان توسعه تجارت می‌گوید با توجه به تمرکز دولت سیزدهم در توسعه تجارت با کشورهای همسایه می‌توان انتظار داشت که تجارت مشترک سالانه ایران و ترکیه به ۱۵ میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.