رسانه عمومی

روزنامه تا چه زمانی زنده است؟

سلام دکتر/ خراسان رضوی مدیران و کارشناسان روزنامه های خراسان رضوی فعالانه به تبیین مشکلات و دغدغه ها و پیش بینی آینده روزنامه نگاری در ایران می پردازند.

در گذشته از روزنامه ها برای جمع آوری روزنامه استفاده می شد و مردم برای اطلاع از آنچه در نظام سیاسی و اجتماعی و اخبار مهم جامعه می گذرد روزنامه می خواندند، اما این روزها به این شکل مهم اطلاع رسانی نزدیک شده است. به دور از دوران اوج خود و برخلاف چند سال پیش، دکه های روزنامه فروشی در شهر به وفور یافت می شود که این روزها بسیاری از آنها بازسازی شده اند.

روزی روزگاری روزنامه روزنامه بود و حالا که اخبار را به راحتی از طریق موبایل و اینترنت می توان دنبال کرد، مردم کمتری سراغ خرید روزنامه می روند و روزنامه ها مخاطب خاص خود را دارند. کاهش مخاطب و تیراژ به صنعت خبر ضربه زده است و گرانی چاپ روزنامه نیز بر مشکلات روزنامه ها افزوده است.

علی یعقوبی، مدیرمسئول روزنامه قدس در گفت وگو با سلام دکتر، درباره شرایطی که روزنامه ها این روزها با آن دست و پنجه نرم می کنند، گفت: تنها با بررسی دو فرآیند رایج یعنی استراتژی قدرت رسانه و رسانه اقتصاد، تحلیل کاملی از وضعیت این روزها انجام می شود. . ممکن است مطبوعات و روزنامه نگاری کافی نیست و باید راهبردهای دیگری را در نظر گرفت. با افزایش چند برابری قیمت کاغذ و چاپ، قیمت روزنامه ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و برخی تصور می کنند روزنامه نگاری با مقایسه این هزینه ها با هزینه هر مخاطب در فضای مجازی توجیه پذیر نیست.

نفوذ عنوان روزنامه بیش از میلیون ها کانال است

روزنامه چند ساله است؟

وی با بیان اینکه سنجیدن تأثیر رسانه بر تعداد مخاطب اشتباه است، افزود: در روزنامه ها عمق تأثیرگذاری مهمتر از میزان آن است. تأثیر یک تیتر یا عکس یک روزنامه بر رهبران ارشد یک کشور می تواند بیشتر از یک کانال خبری با چند میلیون بیننده باشد. بزرگان برنامه اغلب روزنامه ها را می بینند و تاثیر خود را در تصمیم گیری ها می گذارند.

رئیس روزنامه قدس به تغییر کار روزنامه ها اشاره کرد و گفت: جایگاه خبر و اطلاع رسانی تا حد زیادی از مفهوم روزنامه خارج شده و به فضای مجازی و مجازی منتقل شده است. امروزه روزنامه ها با فراهم آوردن محل پاسخگویی جایگاه خود را پیدا کرده اند. نشریات حرفه ای دیگر به دنبال اخبار نیستند، بلکه به دنبال تحلیل، چرایی و چگونگی اخبار هستند. از یک سو، روزنامه نگاری تحلیلی و تحقیقی در چاپ در حال افزایش است و مخاطبان خاص خود را خواهد یافت.

روزنامه معتبرترین رسانه دنیای امروز است

یعقوبی با بیان اینکه روزنامه ها همچنان حرفه ای، معتبرتر و استاندارد هستند، خاطرنشان کرد: تنها رسانه ای که برای مطالعه باید پول پرداخت کرد، چاپ است. پرداخت هزینه یک بسته خبری، تحلیلی و آموزشی ضروری است و نشان دهنده اعتبار، اعتبار و پایایی روزنامه ها است.

ادامه می‌دهد: همچنان شاهدیم که مهم‌ترین یادداشت‌ها، تحلیل‌ها، اصلاح‌ها، گزارش‌ها و مصاحبه‌ها که از نظر تاریخی و علمی دارای عمق و برتری است، در روزنامه‌ها نیز منتشر می‌شود و جریان آن وارد فضای مجازی می‌شود. حفظ زبان فارسی یکی دیگر از معیارهای مهم در ارزیابی روزنامه هاست. یکی از وظایف مطبوعات پاسداری از زبان و دستور زبان فارسی است و مطبوعات همواره نسبت به این موضوع سختگیر و دغدغه مند هستند.

مدیر روزنامه قدس گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد پدیده خوانندگان زیاد در روزنامه هاست. در نتیجه معمولاً بیش از یک نفر روزنامه می خوانند. برای مثال طبق تحقیقات و علم معتبر ضریب مطالعه مجله قدس 6/4 است یعنی هر فرد به طور میانگین بیش از 4 عدد دارد.

روزنامه چند ساله است؟

روزنامه ها حال و هوای خوبی ندارند

یعقوبی افزود: بر این اساس باید نسبت توزیع را در نسبت چند تراک ضرب کنید تا تعداد شنوندگان واقعی محاسبه شود. از طرفی اغلب گفته می شود که صفحه اول روزنامه ها تیراژ میلیاردی دارد و این درست است. زیرا اغلب همه کانال ها و رسانه هایی که در فضای مجازی به آنها اعتماد دارید یکی از مطالب روزانه آنها انتشار صفحه اول روزنامه ها، سرمقاله ها و … است.

وی بیان کرد: در تحلیل وضعیت روزنامه ها باید همه مسائل قبلی را در نظر گرفت اما حقیقت این است که روزنامه ها خوب کار نمی کنند. افزایش هفت برابری قیمت کاغذ، هزینه چاپ و نیازهای آن و کمبود روزنامه در دو سال گذشته به روزنامه نگاران و اقتصاد رسانه های مکتوب آسیب جدی وارد کرده است.

رئیس روزنامه قدس با اشاره به اینکه امروز روزنامه ها در دو جبهه می جنگند و سخت کار می کنند، افزود: روزنامه ها این روزها برای بقا و پیشرفت خود و دغدغه های مردم و پیگیری مشکلات کشور تلاش می کنند.

روزنامه چند ساله است؟

روزنامه ناپدید نمی شود

حسین رفیعی، مدیرمسئول روزنامه صبح امروز در گفت وگو با سلام دکتر، با بیان اینکه کشورهایی که در علم و فناوری از ایران جلوتر هستند، روزنامه های کاغذی را حذف نکرده اند و حتی مجلات و نشریات مهمی نیز در این کشورها چاپ می شود، اظهار کرد: این روزنامه ها در این کشورها به چاپ می رسند. . یک روز ممکن است فرم کاغذی اطلاعات حذف شود، اما روزنامه به عنوان یک رسانه کاغذی حذف نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از سال 1395 تیراژ روزنامه صبح حورز به یک سوم کاهش یافته است، افزود: در کشورهای جهان سوم مانند پاکستان تیراژ روزنامه بسیار بیشتر از ایران است و کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا و کشورهای اروپایی نیز وجود دارند. . چاپ روزنامه.اما دلیل بهره مندی اقشار کوچک در ایران کم مطالعه بودن هر نفر است نه اینکه مردم رغبتی به خواندن اخبار نداشته باشند.

روزنامه مکانی برای تحلیل وقایع است

مدیرمسئول روزنامه صبح مزران با بیان اینکه روزنامه نگاری با روزنامه نگاری تفاوت دارد، گفت: کسانی که برای روزنامه نگاری انتخاب می شوند و در دفتر روزنامه به عنوان محل کار خود مشغول به کار می شوند، باید دارای تحصیلات یا سابقه کار در حوزه روزنامه نگاری باشند. محل. تا بتوانند مشکلات را حل کنند ایده های خود را در روز جامعه در محل کار خود نشان دهند. همچنین تفاوت روزنامه با سایت‌های آنلاین مانند خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری در این است که عمل روزنامه به جای انتقال اخبار، تحلیل است.

روزنامه چند ساله است؟

رفیعی گفت: روند کار روزنامه ها از 40 سال گذشته تا کنون بسیار تغییر کرده است. دور اول روزنامه‌ها شامل اخبار، تحلیل‌ها و مقالات دیگر بود، اما امروز روزنامه‌ها به هفته‌نامه تبدیل شده‌اند. یعنی هر روز تحلیل و یادداشت می نویسند.

وی بیان کرد: در زمینه روزنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یادداشت‌ها و تحلیل‌های مهم از مهم‌ترین بخش‌های روزنامه است و در نتیجه روزنامه‌هایی که تحلیل می‌نویسند و خبرنگار متخصص دارند بهترین‌ها را کسب می‌کنند. نرخ. .

سایت مجازی راهی برای مشاهده محتوای روزنامه است

پرونده روزنامه صبح مضران با اشاره به اینکه مطالب در روزنامه تولید می شود و در فضای مجازی دست به دست می شود، گفت: سردبیری که بخواهد هزار نسخه از روزنامه خود را چاپ کند سنگین است، در حالی که به راحتی می توانید مخاطبان بیشتری را در فضای مجازی به دست آورید. . محتوای خبرنامه خود را از طریق صفحات مجازی خود بازنشر دهید.

رفیعی با تاکید بر اینکه انتشار در فضای مجازی سرعت بیشتری دارد، گفت: در فضای مجازی مخاطب می تواند نفوذ و انعطاف بیشتری داشته باشد اما مخاطب به روزنامه اعتماد کرده و همان مخاطب را به روزنامه جذب می کند. اعتماد و اطمینان مخاطب را می توان در فضای مجازی جلب کرد و مخاطبان بیشتری را جذب کرد.

وی ادامه داد: روزنامه خصوصی اگر بودجه خارج از حوزه روزنامه نداشته باشد نمی تواند خودش را مدیریت کند زیرا هزینه ها بسیار سنگین است. در این میان هزینه های رسانه های مکتوب بسیار بیشتر از هزینه های یک خبرگزاری یا پایگاه خبری است.

روزنامه چند ساله است؟

مردم هنوز عاشق مجلات کاغذی هستند

سید سجاد طلوع هاشمی سردبیر روزنامه شهرآرا با بیان اینکه تیراژ روزنامه شهرآرا مانند سایر روزنامه های منطقه و کشور کاهش یافته است، گفت: تقریبا هیچ روزنامه ای در دنیا تعطیل نشده و روزنامه کثیرالانتشار کار می کند. در ایران هیچ روزنامه ای به دلیل کاهش مخاطب تعطیل نمی شود. امروز روزنامه ها در حال سرمایه گذاری در سایر بسترهای اطلاع رسانی هستند و شرایط فعلی منجر به تعطیلی روزنامه ها نمی شود.

وی افزود: روزنامه که نوعی رسانه است کارکردهای متفاوتی دارد. اطلاع رسانی، رصد مشکلات مردم، مطالبه گری و فرهنگ سازی از وظایف این رسانه است. در گذشته همه این وظایف بر دوش روزنامه بود و اکنون به بخش های دیگر اطلاع رسانی تقسیم شده است اما به طور کامل از دوش روزنامه برداشته نشده است. امروزه مردم اخبار را از اینترنت دنبال می‌کنند و حتی کمتر به مراکز خبری مراجعه می‌کنند، اما برای دریافت قالب‌هایی مانند مصاحبه و اخبار به روزنامه‌ها مراجعه می‌کنند، زیرا مردم هنوز یک مصاحبه طولانی از اینستاگرام نمی‌بینند و روزنامه‌ها برای دنبال کردن این موارد به صرفه‌تر هستند. فهرست. .انجام دادن.

مدیر روزنامه شهرآرا با بیان اینکه برخی هنوز دوست دارند روزنامه کاغذی را بردارند و ادامه داد: مردم هنوز این ذائقه را دارند که می خواهند چیزی را لمس کنند و نگه دارند. در نتیجه روزنامه همچنان کارکرد خود را حفظ کرده است.

توزیع صحیح راه حل مشکل روزنامه هاست

طلوع هاشمی با اشاره به اینکه موضوع مهم امروز توزیع مناسب روزنامه هاست، گفت: روزنامه ها در گذشته رقیب دیگری نداشتند و همه یکسان می خریدند. امروزه نیز روزنامه ها با ضمیمه ها و توزیع مناسب می توانند به تیراژ بالا برسند. به شرطی که منطقه مورد نظر خود را پیدا کنند، بر اساس نیاز خود تولید کنند و آن را در جایی که منطقه هدف است توزیع کنند. زمانی مخاطب به دنبال روزنامه بود و امروز روزنامه باید مخاطب را پیدا کند. یعنی روزنامه باید علاقه مخاطب را بفهمد و آن را منتشر کند و بفروشد.

وی خاطرنشان کرد: خبرنگاران همچنان امیدوارند که وضعیت روزنامه بهتر شود. امید و ترس در آینده اخبار وجود دارد، اما ما پایان را به وضوح می بینیم. فقط باید خودمان را به روز کنیم و از هر روشی که مخاطب را جذب می کند استفاده کنیم.

روزنامه چند ساله است؟

روزنامه و فضای مجازی مکمل یکدیگر هستند

جواد اشکذری روزنامه نگار نیز در این باره گفت: کار روزنامه ها تغییر کرده اما از بین نرفته است. فضای مجازی که این روزها زیاد مورد استفاده قرار می گیرد باید به هویت و تعریف درستی برسد تا بتوان از هر دو در کنار هم استفاده کرد. اگر ساماندهی مناسبی از سوی مدیران فرهنگی کشورمان وجود داشته باشد، روزنامه ها و فضای مجازی می توانند با هم سازگار باشند.

وی افزود: در کشورهایی که فضای مجازی آنها بیشتر از ایران کار می کند و در این فضا جلوتر است، روزنامه ها از بین نرفته اند زیرا اهداف، تعریف و هویت مطبوعات در کشورها مشخص است.

این روزنامه نگار و روزنامه نگار با بیان اینکه هرکسی دنبال خبر است روزنامه را ورق نمی زند، گفت: روزنامه ها به دنبال افکار و اندیشه های اجتماعی و اقتصادی هستند. در گذشته روزنامه ها اغلب بر اخبار تمرکز می کردند، اما امروزه بر تحلیل اخبار تمرکز می کنند. کار روزنامه تحلیل مسائل روز جامعه و پرداختن به ویژگی ها، نتایج، نتایج و مسائل پیرامون مسائل جاری است.

اشکذری با اشاره به اینکه روزنامه ها در حال حاضر سه کارکرد دارند، گفت: در فضای مجازی به اخبار، اطلاعات و تحلیل ها در روزنامه ها و متمم ها و نشریات مهم پیرامون روزنامه می پردازند.

روزنامه چند ساله است؟

عمر کتاب تمام نشده است

توضیح می دهد: مطبوعات در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و آمریکا کارکرد خاصی دارند. در چنین کشورهایی، هیچ چیز ناپدید نمی شود، بلکه رشد می کند. چون برای مخاطب برنامه ریزی می کنند و صفحات مجله به روز می شود. در ایران روزنامه هایی هستند که سال هاست ساختارشان تغییر نکرده و به همین دلیل مخاطب ندارند. روزنامه هایی هم هستند که هر روز با توجه به نیاز مخاطب و نشریات بین المللی برنامه خود را تغییر می دهند و موفق می شوند.

این خبرنگار گفت: دیگر دیر شده که بگوییم عمر یک کتاب تمام شده است. کتابی که قدمت بیشتری نسبت به روزنامه دارد، هنوز مخاطبان خود را دارد. در واقع نیرویی به دنیای چاپ و روزنامه نگاری اضافه شده است و روزنامه کاغذی از بین نخواهد رفت. امروزه بسیاری از نشریات به صورت الکترونیکی منتشر می شوند و این نشان از قدرت بیشتر نسبت به گذشته دارد، نه اینکه بخواهیم کاغذ را از بین ببریم و جایگزینی برای آن پیدا کنیم.

اشکذری افزود: مخاطبان روزنامه همه اقشار را شامل می شود و اگر شامل گروه هایی باشد که خود را در روزنامه پیدا نکنند قطعا به دنبال انتخاب روزنامه خواهد بود. درست است که سرانه مطالعه در کشور ما کمتر است، اما از زمانی که فضای مجازی را جایگزین کرده ایم، مطالعه همچنان جای خود را دارد، اما رسانه تغییر کرده است.

انتهای پیام