اقتصادی

رشد بخش صنعت به بالاترین رقم ۵ سال اخیر رسید/ رشد بخش صنعت در دولت سیزدهم بیش از ۳ برابر دولت گذشته

رشد بخش صنعت به بالاترین رقم 5 سال اخیر رسید/ رشد بخش صنعت در دولت سیزدهم بیش از 3 برابر دولت گذشته

بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد بخش صنعت در پاییز 1401 به 11.6 درصد افزایش یافت که بالاترین رقم از ابتدای سال 1396 به بعد محسوب می شود و پس از مدت ها بخش صنعت ایران مجددا رشد دو رقمی را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری سلام دکتر، بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد بخش صنعت در پاییز 1401 به 11.6 درصد افزایش یافت که بالاترین رقم از ابتدای سال 1396 به بعد محسوب می شود و پس از مدت ها بخش صنعت ایران مجددا رشد دو رقمی را تجربه کرده است. 

از ابتدای سال 1396 یعنی یک سال قبل از بازگشت تحریم ها در دولت قبل، رشد فصلی بخش صنعت نزولی شده بود.

قطعه سازی خودرو اشتغال صنعت

در پایان دولت گذشته یعنی در تابستان 1400 رشد بخش صنعت منفی 1.9 درصد بود و دولت سیزدهم بخش صنعت را با رشد منفی تحویل گرفت. با این حال به تدریج با اجرای سیاست های صنعتی جدید در دولت سیزدهم، بخش صنعت جان گرفت به طوری که متوسط رشد فصلی بخش صنعت در دولت سیزدهم یعنی از پاییز 1400 به بعد 6.7 درصد بوده است. 

این در حالی است که متوسط رشد فصلی بخش صنعت در دولت های یازدهم و دوازدهم فقط 2 درصد بود؛ به عبارت دیگر متوسط رشد بخش صنعت در دولت سیزدهم تاکنون بیش از 3 برابر دولت گذشته بوده است. 

این موفقیت در حالی رقم خورده که تحریم ها علیه اقتصاد ایران، کمتر نشده است و اقتصاد کشور با جنگ ترکیبی پیچیده دشمن خصوصا در پاییز سال 1401 هم مواجه بود. 

اشتغال

بر اساس آمار بانک مرکزی، عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه در 9 ماهه سال 1401 با افزایش 3.7 درصدی همراه بوده است. این امر در امتداد رشد اقتصادی 4.4 درصدی سال 1400، حکایت از روند رو به بهبود فعالیت های اقتصادی در کشور به رغم تداوم تحریم های اقتصادی دارد. 

علت عمده این افزایش را می توان در افزایش ارزش افزوده فعالیت های صنعت (با رشد 8 درصدی ) و حمل و نقل و انباری (با رشد 11.3 درصدی) دانست به طوری که سهم ارزش افزوده هر یک از فعالیت های مذکور در رشد تولید ناخالص داخلی طی 9 ماهه 1401 به ترتیب معادل 1.1 و 0.9 واحد درصد برآورد شده است. 

انتهای پیام/ 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف