اقتصادی

ردپای چین و روسیه در پیش‌بینی نفت ۹۰ دلاری

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند قیمت نفت امسال تحت تاثیر احیای تقاضا در پی بازگشایی چین و کمبود عرضه ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه، افزایش تدریجی خواهد داشت.

به گزارش سلام دکتر، در نظرسنجی ماهانه رویترز، ۴۹ اقتصاددان و تحلیلگر پیش بینی کردند میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۳، به ۹۰ دلار و ۴۹ سنت می‌رسد که بالاتر از پیش بینی قیمت ۸۹ دلار و ۳۷ سنت در نظرسنجی دسامبر است. این نخستین بازبینی صعودی در پیش بینی قیمت نفت برنت از اکتبر است. میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در ژانویه به حدود ۸۴ دلار رسید.

میانگین قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در سال میلادی جاری، ۸۵ دلار و ۴۰ سنت پیش بینی شد که بالاتر از پیش بینی ۸۴ دلار و ۸۴ سنت در دسامبر است.

ردپای چین و روسیه در پیش‌بینی نفت ۹۰ دلاری

آجی پارمار، دستیار مدیر بخش تحقیقات بازارهای جهانی نفت در بانک اچ‌اس‌بی‌سی در این باره گفت: وسعت بهبود تقاضای چین برای نفت، پس از لغو محدودیتهای کرونایی و همچنین واکنش روسیه به تحریم‌های غربی، بر توازن بازار نفت تاثیر خواهد گذاشت. تقاضا از سوی چین که در سال ۲۰۲۲ برای نخستین بار در دو دهه گذشته کاهش سالانه داشت، احتمالا با رشد استفاده از سوختهای حمل و نقل پس از خروج از قرنطینه‌های سفت و سخت کووید، افزایش پیدا خواهد کرد.

اعضای گروه هفت اوایل ژانویه توافق کردند سطح سقف قیمت نفت روسیه در مارس یک ماه دیرتر از زمان برنامه‌ریزی شده بازبینی شود تا تاثیری که اجرای مکانیزم‌های سقف قیمت برای فرآورده‌های نفتی روسیه بر بازار خواهد داشت، مورد ارزیابی قرار بگیرد.

تحلیلگران در خصوص تاثیر تحریم‌های غربی بر تولید و صادرات نفت روسیه اختلاف نظر دارند. جو دولورا، استراتژیست انرژی روبوبانک اظهار کرد: امسال نبردی بین تحریم‌های اروپایی قریب الوقوع و رکود اقتصادی آمریکا در برابر قدرت و سرعت بازگشایی چین در خواهد گرفت.

بسیاری از تحلیلگران درباره شدت و زمان بروز چنین رکودهایی بدبین هستند که تا حدودی به دلیل قدرت قیمت گذاری اوپک پلاس (کشورهای عضو اوپک و متحدانشان شامل روسیه) است.

به گفته پی هوا هو، تحلیلگر انرژی بانک دی‌بی‌اس، اوپک پلاس در موضع خود برای کنترل عرضه، کوتاه نخواهد آمد و اقدام این گروه در واکنش پیشگیرانه به کندی رشد اقتصاد جهانی از طریق کاهش تولید که اواخر سال میلادی گذشته انجام شد، همچنان مثمر ثمر خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، منابع آگاه در اوپک پلاس پیش بینی کردند کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در نشست روز چهارشنبه، ادامه سیاست تولید فعلی کاهش هدف تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز را توصیه خواهد کرد.

انتهای پیام