رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

دیزل ژنراتور چگونه برق تولید میکند؟

تمام قطعات یک موتور دیزل ژنراتور در یک ماشین الکتریکی که با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی کار می کند ادغام می شود. برخلاف تصور عمومی، این دستگاه در واقع برق تولید نمی کند.

عملکرد یک موتور دیزل بر اساس تئوری القایی مایکل فارادی است. بعداً وقتی در مورد قسمت های مختلف موتور دیزل صحبت می کنیم، این عملکرد را توضیح خواهیم داد. برای خرید و فروش  و همجنین اطلاع از قیمت دیزل ژنراتور تا انتها همراه ما باشید.

اجزای دیزل ژنراتور

موتور دیزل وسیله ای است که انرژی مکانیکی به دست آمده از یک منبع خارجی را به انرژی الکتریکی مفید تبدیل می کند. موتورهای دیزلی برای تامین برق در زمان قطع برق، جلوگیری از وقفه در زندگی روزمره و عملیات تجاری خریداری می شوند و انواع مختلفی دارند. دیزل ژنراتور ولوو، دیزل ژنراتور کامینز و دیزل ژنراتور پرکینز پرفروش ترین انواع این تجهیزات هستند.

اجزای اصلی ژنراتور به شرح زیر تقسیم می شوند.

موتور

این قسمت مهمترین بخش موتور دیزل است. و ژنراتور تمام نیروی مکانیکی مورد نیاز برای حرکت را فراهم می کند. موتور باید با دقت انتخاب شود. از آنجایی که توان مکانیکی ارائه شده توسط یک ماشین می تواند توان الکتریکی ژنراتور را تعیین کند، بنابراین با استفاده از دیزل ژنراتور توان الکتریکی به دست می آید. هنگام انتخاب و خرید موتور دیزلی، موارد دیگری مانند میزان صدای تولید شده و حجم محفظه سوخت باید در نظر گرفته شود.

موتورهای دیزلی مانند پرکینز برای راه اندازی و تولید نیرو به نیروی الکتریکی نیاز دارند. بنابراین در بیشتر موارد از منبع تغذیه ای که ولتاژ مستقیم (DC) در حدود 12 تا 24 ولت تولید می کند برای راه اندازی موتور استفاده می شود. این منبع تغذیه می تواند خود موتور الکتریکی یا تعدادی باتری باشد که این مقدار ولتاژ را تامین می کند.

ژنراتور

ژنراتور الکتریکی قلب تپنده دستگاه است. که انرژی اولیه را از موتور گرفته و الکتریسیته تولید می کند. نوع آن بر اساس نیازهای ما تعیین می شود. به عنوان مثال برای تولید توان بالا به یک ژنراتور القایی نیاز داریم. ساختار آن، از جمله نوع سیم پیچ روتور و استاتور و جریان تحریک آن، عملکرد یک موتور دیزل را تعیین می کند. در هنگام خرید دیزل ژنراتور به این بخش توجه ویژه ای داشته باشید.

سیستم سوخت

مخزن سوخت معمولاً ظرفیت کافی برای پشتیبانی از 6 تا 8 ساعت کارکرد را دارد. در مورد واحدهای موتور تولیدی کوچک، مخزن سوخت بخشی از پایه ژنراتور است. برای کاربردهای تجاری، ممکن است نیاز به نصب مستقیم در مخزن سوخت خارجی باشد.

ولتاژ تنظیم کننده

رگولاتور ولتاژ برای تنظیم ولتاژ خروجی ژنراتور کار می کند که با عملکرد قطعاتی مانند رگولاتور، سیم پیچ تحریک و روتور یکسو کننده انجام می شود.

سیستم خنک کننده و اگزوز

خنک سازی قطعات ولتاژ در سازندگان ماشین آلات بسیار مهم است زیرا دماهای بالا و مدت زمان طولانی می تواند به قطعات آسیب برساند و عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از آب و برخی از هیدروژن به عنوان خنک کننده استفاده می کنند.

نحوه عملکرد دیزل ژنراتور

اگر قصد خرید یا فروش دیزل ژنراتور را دارید، بهتر است نکات و مراحل زیر را مطالعه کنید.

1 – مرحله مکش

در مرحله اول، سوپاپ اگزوز بسته می شود، پیستون داخل سیلندر به سمت بالا حرکت می کند و دریچه هوا باز می شود. سپس هوا تحت فشار به داخل سیلندر کشیده می شود و در نهایت دریچه هوا بسته می شود و هوا در داخل سیلندر محبوس می شود.

2 – فاز تراکم

در پایان فاز ورودی، گاز خروجی و هوا بسته می شود و پیستون داخل سیلندر به سمت بالا حرکت می کند و باعث می شود هوای داخل سیلندر یکسان و فشرده شود. در این زمان هوای فشرده بسیار گرم بوده و دمای آن بین 550 تا 600 درجه است.

3- میزان سوختگی

در این مرحله پیستون به سمت بالا حرکت می کند و گازوئیل به سیلندر تزریق می شود و با توجه به اینکه هوای داخل سیلندر بسیار گرم و متراکم است، سوخت را مشتعل کرده و فرآیند احتراق را آغاز می کند.

با فشار گازهای منبسط شده، پیستون شروع به حرکت می کند و این حرکت از طریق میل لنگ به ژنراتور منتقل می شود و باعث چرخش آهنربای داخل سیم پیچ ژنراتور می شود. سپس الکتریسیته توسط قانون القای الکتریسیته یا انرژی الکتریکی تولید می شود.

4 – مرحله خروج

در پایان مرحله سوم، سوپاپ اگزوز باز می شود و گازهای سوخته از سیلندر خارج شده و از طریق اگزوز به خارج از دیزل ژنراتور منتقل می شوند.

هنگامی که گازهای سیلندر تمام شد، پیستون به سمت پایین حرکت می کند و دریچه اگزوز بسته می شود و دریچه هوا باز می شود و یک چرخه جدید شروع می شود.

موتورهای دیزل چگونه برق تولید می کنند؟

موتور دیزل یک وسیله خود راه اندازی است که سوخت دیزل را به برق تبدیل می کند و از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که یکی موتور الکتریکی و دیگری ژنراتوری است که با هم کار می کنند. یک خودروی الکتریکی با سوخت دیزل (بنزین) حرکتی را برای ژنراتور ایجاد می کند و ژنراتور الکتریکی حرکت تولید شده را به الکتریسیته تبدیل می کند.

این دو توسط یک میل لنگ به هم متصل می شوند و به راحتی حرکت را از موتور به ژنراتور منتقل می کنند. به طور مشخص به دلیل اتصال آن به ژنراتور، هنگامی که موتور میل لنگ را می چرخاند، محور اصلی ژنراتور نیز می چرخد، این حرکت بسیار سریع، آهنربای داخلی سیم پیچ ژنراتور را برای تولید برق می چرخاند.

تمام توصیفات دیزل ژنراتورهای مدرن بر اساس القای الکترومغناطیسی مایکل فارادی در سال 1831 است. کشف فارادی این است که با حرکت یک هادی الکتریکی مانند سیم حامل بار الکتریکی در میدان مغناطیسی، می توان جریان زیادی از بار الکتریکی را القا کرد. این حرکت باعث ایجاد اختلاف ولتاژ بین دو سر سیم یا هادی الکتریکی می شود که به نوبه خود باعث جاری شدن بار الکتریکی و تولید جریان الکتریکی می شود.