رسانه عمومی

دور تهران بگردیم – سلام دکتر

تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای گشت و گذار در تهران است؛ فرصتی که هر گردشگر با هر سلیقه سنتی، مدرن و… برای گذراندن اوقات فراغت به هر سبکی امکان وقت گذرانی در تهران را دارد.

به گزارش سلام دکتر، تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی است تا به گشت و گذار بپردازیم و از این فرصت برای آشنایی با ناشناخته ها استفاده کنیم، تا چندی قبل تا تعطیلات نوروزی آغاز می شد، تهرانی ها بار سفر بسته و به شهرهای مختلف سفر می‌کردند؛ غافل از اینکه تهران با قدمتی چند هزار ساله مملو از مکان‌های تفریحی، گردشگری و تاریخی است که سعی می‌کنیم مکانهای معروف تهران که مورد اسقبال بیشتر مردم است، را معرفی کنیم.

برج میلاد تهران

دور تهران بگردیم

برج میلاد تهران بلندترین سازه شهر تهران، سومین برج بلند خاورمیانه و ششمین برج مرتفع مخابراتی جهان است. امروزه مجموعه برج میلاد تهران کاربری گسترده‌ای در حوزه مخابرات و گردشگری دارد. در حال حاضر برج میلاد تهران را با عنوان نماد شهر تهران در جهان می‌شناسند.

در حال حاضر برج میلاد تهران در زمینه ارتباطات، کاربری گسترده‌ای در تسهیل ارتباط بی‌سیم در سطح شهر تهران، بهینه سازی و گسترش پوشش فرکانس‌های رادیویی وتلویزیونی و ایجاد زیر ساخت مطلوب برای تلویزیون‌های دیجیتال دارد. همچنین خدمات مختلف در حوزه گردشگری و هواشناسی نیز از دیگر کاربری‌های مجموعه برج میلاد است.

برج میلاد تهران ۱۶۹۳ پله دارد. در طول سال‌های اخیر و در مناسبت‌های مختلف مسابقات و رقابت‌های جالبی در مسیر پله‌های برج میلاد اجرا شده است. مسابقات پله نوردی برج میلاد طرفداران خاص خود را دارد. رکورد بالا رفتن از پله‌های برج میلاد در حدود ۱۱ دقیقه است. شکستن این رکورد برای ورزشکاران زیادی در حوزه دو و میدانی اهمیت دارد. طی کردن پله‌های برج میلاد در حالت‌های گوناگون مانند زدن روپایی، از خبرهای جالب توجه در سال‌های اخیر بوده است.

این برج قسمت‌های تفریحی زیادی همچون سکوی دید بسته، موزه هدایا و دست‌ نوشته‌ های شهرداری تهران، موزه سکه، موزه مشاهیر، سکوی دید باز برج میلاد، گنبد آسمان، شهربازی و بولینگ استارلند برج میلاد، اسکای پارک جی مکس برج میلاد، بانجی جامپینگ، پرواز در آسمان، تاب، سکوی پیاده‌ روی و… دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

بازار چند هکتاری در قلب تهران

دور تهران بگردیم

بازار بزرگ تهران از مراکز اقتصادی و تاریخی مهم پایتخت و از جذاب‌ترین مراکز خرید تهران است که در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بازار که وسعت آن به حدود ۱۰۵ هکتار می‌رسد، به فروش انواع کالاها اختصاص دارد و شامل مجموعه‌ای از خرده‌فروش‌ها، عمده‌فروش‌ها، کارگاه‌های تولیدی، انبارهای کالا و… می‌شود. در واقع بسیاری از کارگاه‌های تولیدی در بازار تهران نمایندگی دارند و از همین رو این محل مرکز اصلی توزیع کالا در داخل کشور به حساب می‌آید.

بازار بزرگ تهران درست مثل سایر بازارهای ایران از طاق‌های ضربی، راهروهای متعدد و باریک، گنبد و… تشکیل شده است و با اینکه به مرور زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است؛ اما هنوز هم برخی بخش‌های قدیمی و زیبای آن پابرجا هستند. در این بخش‌های قدیمی می‌توانید شاهد طاق‌های ضربی و گنبدهایی باشید که به زیبایی هرچه تمام‌تر خودنمایی می‌کنند؛ به‌خصوص روزنه‌ها و سوراخ‌های موجود در طاق‌ها و گنبدها که هم نور فضای داخلی را تأمین کرده و هم به گردش هوا کمک می‌کنند.

مساحت بازار تهران امروزی به بیش از ۱۰۰ هکتار می‌رسد؛ هرچند از ابتدا این‌چنین نبود و بر حسب نیازها و مقتضیات زمان در دوره‌های تاریخی مختلف به‌شکل امروزی درآمد. به همین دلیل، نمی‌توان سبک معماری دقیق و خاصی برای آن مشخص کرد؛ هرچند نشانه‌های معماری تهرانی در بیشترین بخش‌های آن به چشم می‌خورد. البته بخش‌های آسیب‌دیده یا جدید بازار، معماری خاصی ندارند و از مصالح جدید برای آن‌ها استفاده شده است.

همان طور که ذکر شد، بازار تهران به‌تدریج توسعه یافت و به‌دلیل گرمای تابستان، بخش‌هایی از آن مسقف شد و در ادامه فضاهای جدید خدماتی نظیر قهوه خانه، حمام، مسجد، زورخانه، حسینیه و سقاخانه در دل بازار شکل گرفت. این بازار، از مراکز خرید،‌ رستوران های قدیمی و خوشنام، مغازه‌های عمده فروشی لباس، زیور آلات و .. است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

لذت سرگرمی و سرخوردن بغلِ گوش شهر

دور تهران بگردیم

اگر به دنبال نزدیک‌ترین مقصد برای اسکی در اطراف تهران هستید خوب است بدانید که پیست اسکی توچال تنها ۵ کیلومتر با مرکز تهران فاصله دارد. پیست اسکی توچال نه فقط نزدیک‌ترین مقصد برای اسکی‌بازان در تهران است؛ بلکه برف‌گیرترین پیست اسکی اطراف تهران هم به شمار می‌رود و تا اواسط بهار به علاقمندان این فرصت را می­‌دهد که از اسکی کردن لذت ببرند.

این پیست بخشی از مجموعه چند منظوره و بی‌نظیر توچال­ است که در شمال تهران واقع شده و با ۵ پیست اسکی بین‌المللی با کاربری تفریحی، آموزشی و سرعت این امکان را برای تهرانی‌ها فراهم کرده تا علاوه بر بهره­‌مندی از هوای تازه و پاک، از تفریحاتی مانند پیاده‌روی، اسکی، اسنوبُرد، سورتمه، بک­جامب، تله­ سی یژ، رستوران‌گردی و… هم لذت ببرند. ضمنا مدرسه اسکی توچال نیز برای ارائه  آموزش‌های مبتدی و حرفه‌ای مهیاست.

 تله کابین ۷ کیلومتری توچال شما را به ارتفاعات قله و پیست توچال می‌رساند و چشم‌اندازی نفس‌گیر از تهران را برای شما به نمایش می‌گذارد. همچنین هتل توچال نیز به فاصله کمی از پیست در ایستگاه ۷ در دسترس است تا با چشم ­انداز اتاق­هایش از بام تهران، پذیرای مهمانان باشد.

این پیست در سال ۱۳۹۲ خورشیدی به صورت رسمی افتتاح شد.

اراضی سرسبز وسط پایتخت

دور تهران بگردیم

میان انبوه ساختمان ­های کوتاه و بلند پایتخت، قسمت وسیعی از شهر وجود دارد که از  ساخت و سازهای بی‌­رویه در امان مانده و مملو از فضاهای سبز و متنوع شهری است. این قسمت سرسبز که به نام “اراضی عباس­ آباد” شناخته می­‌شود، چند سالی است که به عنوان قطب فرهنگی و گردشگری پایتخت معرفی شده و همچنان در حال گسترش است. اراضی عباس ­آباد فرصتی برای مردم ایجاد کرده تا بتوانند در طبیعتی زیبا به دور از هرگونه شلوغی و آلودگی، نفسی تازه کرده و خود را از استرس‌های شهرنشینی دور کنند.

محدوده اراضی عباس ­آباد در حال حاضر از شمال به بزرگراه شهید حقانی و بزرگراه شهید همت، از جنوب به بزرگراه شهید سلیمانی، از شرق به خیابان شریعتی و از غرب به خیابان مدرس می‌­رسد. شاید بیشتر مردم این محدوده را به پل طبیعت و بوستان آب و آتش بشناسند، اما مکان­های دیگری چون بوستان طالقانی، بوستان نوروز، گنبد مینا، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، باغ کتاب، باغ هنر، باغ غذا، کتابخانه ملی ایران، مصلی تهران و چندین مجموعه فرهنگی دیگر و ساختمان­های اداری مهم همگی در اراضی عباس­ آباد قرار گرفته‌­اند. امروزه اراضی عباس­ آباد همراه با مجموعه‌­های متنوعی که دارد، یکی از مقاصد مهم گردشگری پایتخت به شمار می‌­رود که هر گردشگری را برای یک بار هم که شده به سمت خود جذب می­‌کند تا کمی از زیبایی‌­های پایتخت را نشانش دهد.

تجربه هیجان در پارک ارم

دور تهران بگردیم

اگر اهل تفریح و هیجان هستید ، شهربازی ارم را به شما معرفی می کنیم، پارک ارم، از گردشگاه‌های قدیمی تهرانی‌ها است، از گذشته بسیاری از گردشگرانی که از شهرهای دیگر به اینجا می‌آمدند اشتیاق داشتند این مجموعه تفریحی را ببینند و ساعتی را در هیجان و نشاط بگذرانند. این پارک با وسعتی بیش از ۷۲ هکتار بزرگترین پارک تفریحی ایران است که در اوایل دهه ۱۳۵۰ شمسی به وسیله رحیم‌علی خرم تأسیس شد و پارک خرم نام گرفت.

پس از انقلاب، امکانات این پارک گسترش یافت و در آن فضایی به وجود آمد تا بسیاری از خانواده‌های ایرانی این مکان را به عنوان مکانی برای گذران اوقات فراغت خود انتخاب کنند. باغ وحش ارم در سال ۱۳۶۹ شمسی در ضلع جنوبی پارک ارم ساخته شد و در سال ۱۳۷۱ شمسی با عنوان باغ وحش تهران افتتاح شد. این باغ پنج هکتار مساحت دارد و بیش از ۱۱۰ گونه از جانوران بومی و غیر بومی در آن نگهداری می‌شود.

پارک ارم امکانات تفریحی متنوعی دارد. غیر از سه شهر بازی با بیش از ۷۴ دستگاه تفریحی و سالن سرپوشیده بازی (قلعه سحر آمیز با ۱۱۰ بازی و گیم) ، بزرگ‌ترین باغ وحش پایتخت، دریاچه زیبا و منحصر به فرد قایقرانی و ماهیگیری با بیش از ۹ هکتار مساحت را داراست.

دریاچه در غرب تهران

دور تهران بگردیم

مجموعه فرهنگی گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس با مساحتی حدود ۲۵۰ هکتار دارای ۱۳۰ هکتار پهنه‌ آبی، بزرگترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه و غرب آسیاست که با ترکیبی از عناصر طبیعی در بافت شهری و بهره‌مندی از فناوری‌های روز دنیا در اقلیم نیمه‌خشک شهر تهران احداث شد. ساخت دریاچه در تهران، با وجود همه‌ محدودیت‌ها و موانع، این رویای دیرین را محقق ساخت. اما حساسیت‌های زیست‌محیطی این دارایی ارزشمند و استراتژیک شهر تهران، ایجاب می‌کند که همگان در حفظ و نگهداشت آن کوشا بوده تا این امانت گرانقدر را به آیندگان بسپاریم.

یکی از این کامل‌ترین و جذاب‌ترین مجموعه‌های تفریحی-گردشگری در پایتخت، دریاچه شهدای خلیج فارس است که با دارا بودن انواع مراکز تجاری، کافه و رستوران‌ها و تفریحاتی همچون شهربازی، قایق سواری، ساحل شنی و … طرفداران زیادی دارد. مجموعه فرهنگی- گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس جایی است که می‌توانید در آن یک روز خاطره‌انگیز را رقم بزنید و انواع تفریحات و امکانات رفاهی را یکجا تجربه کنید. کلوپ ماهیگیری ورزشی، کلبه پرنده‌نگری، سواحل شنی و مسیر پیاده‌روی پیرامونی دریاچه امکاناتی است که می‌تواند ساعاتی آرامش‌بخش و به دور از هیاهوی شهر شلوغ تهران را برای گردشگران فراهم کند.

اگر اهل پیک نیک و دورهمی‌های خانوادگی و صمیمی هستید استفاده از آلاچیق‌های پهنه جنگلی دریاچه با امکاناتی نظیر آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و باربیکیو را به شما پیشنهاد می‌کنیم . ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که فاصله‌ این آلاچیق ها تا کنار دریاچه، کمتر از ۳۰۰ متر است و در نزدیکی این آلاچیق‌ها، محوطه بازی کودکان با وسایل بازی ایمن وجود دارد و می‌توانید با خیال راحت، لحظات مفرحی را برای فرزندان دلبندتان فراهم کنید.

در مجموعه فرهنگی- گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس می‌توانید ریه‌هایتان را از هوای تازه و تمیز پر کنید و یک پیاده‌روی عالی یا دوچرخه‌سواری جذاب را تجربه کنید. در این مجموعه مسیرهای مشخصی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری وجود دارد که پیست دوچرخه سواری به طول ۵۸۰۰ متر و محور پیاده‌‎روی به طول ۴۷۰۰ متر در اختیار شماست. اگر به این دو ورزش برای تندرستی علاقه دارید، می‌توانید آن را با تماشای منظره دریاچه و غروب زیبای خورشید پیوند بزنید.

انتهای پیام