اقتصادی

دلیل اختلال‌های اخیر در اینترنت چه بود؟

اختلالهای | اخیر | افزایش تعرفه اینترنت توسط برخی اپراتورها

براساس اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت در هفته ای که گذشت قطعی فیبرنوری در کشور گرجستان سبب اختلال و قطعی در برخی از لینک‌های بین الملل ورودی کشور شده بود که در نهایت با پیگیری انجام شده وضعیت عادی در همه لینک های بین الملل برقرار شد.

به گزارش سلام دکتر، در هفته ابتدایی بهمن ماه برخی کاربران در فضای مجازی خبر از اختلال در اینترنت  دادند. شرکت ارتباطات زیر ساخت هم در اطلاعیه خود اعلام کرد اختلال رخ داده به دلیل قطعی فیبر نوری در کشور گرجستان  بود که به دنبال آن برخی از لینک های بین‌الملل ورودی کشور دچار قطعی شدند. البته این شرکت با گذشت زمانی اندکی خبر از برطرف شدن قطعی ایجاد شده و وضعیت عادی در همه لینک های بین الملل داد. 

اما در روزهای پایانی هفته اختلال مذکور بار دیگر تکرار و قطع مجدد فیبرنوری در خاک گرجستان دلیل آن اعلام شد و در نهایت اقدامات لازم برای رفع این موضوع از سوی سازمانهای مربوطه انجام و تمامی لینک های اینترنت بین الملل در وضعیت نرمال قرار گرفت. 

اوایل دی ماه بود که تعرفه اینترنت به درخواست اپراتورهای ارتباطی پس از تقریبا شش سال ۳۴ درصد افزایش یافت. در این راستا اخیرا نشستی تحت عنون بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه ای با حضور رئیس رگولاتوری و نمایندگان اپراتورهای ارتباطی برگزار شد.

رئیس رگولاتوری در این نشست تأکید کرد که وزارت ارتباطات معتقد است که افزایش توسعه بدون سرمایه‌گذاری ممکن نیست و برنامه‌ریزی کردند تا با تغییر تعرفه تا سقف ۳۴ درصد بتوانیم شرایط توسعه را برای اپراتورها فراهم کنند.

او گفت: جلسات متعددی را برگزار و درنهایت به این جمع بندی رسیدیم که افزایش تعرفه ارتباطی منوط به افزایش کیفیت شود و اپراتورها در این زمینه الحاقیه‌ای را امضا کردند و قرار گذاشتیم تا پایان سال ۱۴۰۳، تعداد سایت‌های نسل پنجم به ۱۰ درصد افزایش یابد، همچنین پوشش نسل چهارم تا پایان ۱۴۰۳ به ۹۶ درصد برسد.

در این جلسه که اپراتورهای ارتباطی هم حضور داشتند هر کدام به چرایی افزایش تعرفه های پرداختند. آنها اعلام کردند که این موضوع برای جدی بود چراکه در طی سالها افزایش تعرفه‌ای نداشتند و اگر نرخ تورم و دلار در طی سال‌ها افزایش قیمتی نداشت به نحوی می توانستند رکود ۶ ساله قبل را حفظ کنند، به همین دلیل رگولاتوری و وزارت ارتباطات در این زمینه همکاری و جلسات متعددی برگزار کردند. 

وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره مهلت ثبت نام اینترنت هدیه دولت به همه شهروندان اعلام کرد به مناسبت ۱۳ رجب ثبت نام بسته اینترنت هدیه دولت تا پایان دهه فجر تمدید شد و کسانی که هنوز موفق نشدند می‌توانند با مراجعه به سایت خدمات دولت هوشمند شماره تلفن خود را مشخص کنند تا اینترنت رایگان برای آن‌ها فعال شود.

از دیگر خبرهایی که در این هفته منتشر شد می توان به جزئیات جدید از دستورالعمل حفاظت از داده‌های کاربران اشاره کرد.

هفته گذشته مرکز ملی فضای مجازی دستور العمل جدیدی را برای حفاظت از داده های کاربران در سکوها و سامانه ها ابلاغ کرد.

در بخشی از دستورالعمل ابلاغی گفته شده درصورت درخواست کاربران برای حذف داده‌های مرتبط از قبیل حذف حساب کاربری، تمام و یا بخشی از داده‌های مرتبط با فعالیت آنان در سامانه و سکو (مشروط به عدم مغایرت با قوانین و مقررات کشور و مأموریت‌ها و تکالیف دستگاه‌های اجرایی)، بلافاصله انجام پذیرفته و داده‌های حذف شده از سامانه و سکوی برخط، به منظور رعایت مقررات قانونی ازجمله مقررات مواد (۶۶۷) تا ( ۶۷۰)  قانون آیین دادرسی کیفری (دادرسی جرایم رایانه ای) به پایگاه‌های داده پشتیبان مستقر در بخش غیربرخط و منفصل از شبکه‌های ارتباطی عمومی منتقل و تنها برای انجام تکالیف مقرر در قانون، نگهداری یا پردازش شود و پس از خاتمه مواعد قانونی یا قضایی، به طور کامل امحاء شود.  

البته در نود و هشتمین جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی سند سیاست‌ها و الزامات تعرفه‌گذاری ترافیک شبکه تصویب شد.

سیدمحمد امین آقامیری- دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی- درباره جزئیات این سند توضیح داد: فعالیت‌های اقتصادی در هر زیست بومی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و در صورتی که مدل و نظام اقتصادی مناسبی برای آن طراحی شود، رشد و توسعه زیست بوم را به دنبال دارد.

وی افزود: اختصاص سهم و ایجاد درآمد از تولید محتوا برای مردم از دغدغه‌های ریاست محترم جمهور بوده که با حمایت اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی فضای مجازی در قالب طرحی دو فوریتی در صحن این شورا مطرح و نهایتا در جلسه روز گذشته به تصویب اعضاء رسید که تشریفات ابلاغ آن طی خواهد شد. ارتقای حوزه اقتصادی تولید محتوا تاکنون برای ارایه دهندگان شبکه آورده مالی داشت که با تصویب این سند، مردم نیز در آن سهیم شده و در واقع تولیدکنندگان محتوا شریک درآمد حاصل از بازدیدشان در فضای مجازی خواهند بود.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.