اقتصادی

دعوت وزارت کار از جوانان برای تشکیل تعاونی‌های “فریلنسری”

از | اشتغال | برای

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تشکیل نخستین تعاونی فریلنسری (آزادکاری) با عضویت ۴۰۰ نفر در کشور خبر داد و با دعوت از جوانان برای تشکیل این تعاونی‌ها گفت: جوانان می‌توانند با مراجعه به ادارات کار استان‌ها نسبت به تشکیل تعاونی‌های فریلنسری اقدام و در قالب نویسنده، هنرپیشه، گرافیست و برنامه نویس یا هر شغل آزاد و مستقل دیگر فعالیت کنند.

به گزارش سلام دکتر، “فریلنسر” در لغت به معنی آزادکار و کسی است که خود اشتغال بوده و الزاما تعهد بلندمدتی به شرکت یا مجموعه‌ای خاص ندارد. کار کردن در این حوزه شغلی دارای مزایای بسیار و منحصر به‌ فردی است. یکی از بزرگ‌ترین مزایای آزادکاری یا فریلنسینگ صاحب کار بودن است یعنی فرد بدون داشتن کارفرما به شکل آزاد مشغول کار است و با پروژه‌ها و کارفرمایان مختلف فعالیت می‌کند و درآمد دلخواه خود را به دست می‌آورد.

از دیگر ویژگی‌ها و مزیت‌های آزادکاری این است که آغاز و پایان کار بر عهده شخص است و در هر ساعت از شبانه روز که بخواهد می‌تواند فعالیت خود را از سر بگیرد یا متوقف کند؛ بنابر این در مجموع کار فریلنسینگ یا آزادکاری به نحوی است که افراد با توجه به مهارت و علاقمندی خود وارد این حوزه می‌شوند.فرد آزادکار برای شرکت خاصی کار نمی‌کنند و تخصص خود را به طور جداگانه در اختیار شرکت‌ها و افراد دیگر قرار می‌دهد.

به گفته معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ظرفیت برای تشکیل تعاونی‌های آزادکاری در کشور وجود دارد و جوانان می‌توانند به ادارات‌ کل کار استان‌ها مراجعه کنند و با تشکیل این نوع تعاونی‌ها به شکل مستقل و آزاد مشغول کار در روزهای اخیر مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از شکل‌گیری نخستین تعاونی فریلنسری در کشور خبر داد و گفت: طی دو ماه گذشته شاهد تشکیل نخستین تعاونی فریلنسر با عضویت ۴۰۰ فریلنسر در سراسر کشور بودیم.با توجه به اینکه ظرفیت برای تشکیل این نوع تعاونی‌ها در کشور وجود دارد جوانان می‌توانند به ادارات‌کل تعاون استان‌ها مراجعه کنند و با تشکیل این نوع تعاونی‌ها به شکل مستقل و آزاد مشغول کار شوند.

وی گفت: افراد آزادکار تعهدات بلندمدت به شخص یا شرکتی ندارند و می‌توانند تحت عنوان نویسنده، طراح، گرافیست، هنرپیشه و برنامه‌نویس مستقل و یا هر شغل آزاد و مستقلی بدون وابستگی به شخص یا سازمان دیگر فعالیت داشته باشند و خدمات خود را با دریافت هزینه ارائه کنند.

به گفته معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی زمان کاری فریلنسرها با خودشان است و در هر موقع از روز که تمایل داشته باشند می‌توانند همزمان برای چند کارفرما کار کنند و مهارت‌های مختلف خود را برای کسب درآمد به کار بگیرند.

در حال حاضر آزادکاری یا فریلنسینگ به‌گونه‌ای است که فرد به هیچ کارفرمای مشخصی در درازمدت متعهد نیست و در واقع رئیس خود است. البته آزادکاری با دورکاری فرق دارد.در آزادکاری فرد می‌تواند به صورت حضوری و حتی دورکاری فعالیت کند ولی در دورکاری فرد از فاصله دور برای شخصی کار می‌کند که قرار است از او پول دریافت کند که این سبک از کار نیازمند داشتن ابزارهای فناوری اطلاعات است.

امروزه آزادکاری نه تنها به عنوان یک شیوه کسب و کار بلکه یک سبک و روش زندگی در عصر حاضر در حال گسترش است. پرداخت حقوق و دستمزد به آزادکاران بر اساس پروژه، تعداد روز و ساعت کار است.از آنجا که افراد فریلسنر یا آزادکار در استخدام شرکت خاصی نیستند می‌توانند به شکل پروژه‌ای برای چند کارفرمای مختلف کار کنند یا با چند کسب و کار قرارداد پاره وقت امضا کنند.

به گزارش سلام دکتر،امروزه فریلنسری یا آزادکاری در مشاغلی همچون مترجمی، نویسندگی، برنامه‌نویسی، موسیقی، طراحی وب، بازیگری و نمایش متداول است.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.