رسانه عمومی

دست‌هایی که از نمایشگاه کتاب کوتاه می‌مانند

در روزهایی که برای اولین بار در چهار دهه اخیر فضای مجازی همراه با حمل و نقل شهری و بین شهری، مخاطبان نمایشگاه بین المللی کتاب را به مصلای تهران کشاند، نگاهی به شکاف دیجیتال در کشور روستای نار. قدم بر می دارد. نمی توان به تخت کاغذ مجازی تهران برد.

به گزارش سلام دکتر، مدت ها پیش که سخنرانی سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد و برای اولین بار تایید شد که این رویداد حضوری و به تعداد زیاد برای عموم آزاد خواهد بود، فقط می شنویم. سخنان شیرین مسئولان؛ یاسر احمدوند، معاون وزیر فرهنگ و معارف اسلامی و مدیر نقد و بررسی کتاب، در یک نشست خبری که چند روز پیش برگزار شد، هر دو جنبه مستندسازی کتاب را “گامی بزرگ در توسعه فرهنگ ملی” – زبان توصیف کرد. وی ابراز امیدواری کرد: در سال های آینده ناشران بتوانند از طریق نمایش حضوری از طریق فروش مجازی به تبادل و ارتباط و مشارکت در فعالیت های فرهنگی بپردازند.

اما به گفته دفتر نشر این رویداد، «در بخش مجازی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیش از 175 هزار عنوان کتاب از 2100 ناشر در اختیار علاقه‌مندان به کتاب در سراسر ایران قرار گرفته است».

این امر به گفته ویراستاران کتاب، با هدف «افشای و توزیع اصالت کمک‌های اعتباری خرید کتاب»، در این زمان از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این توزیع تنها به خرید از محل خرید تقسیم می‌شود. بخش خصوصی

اما اگر از دامنه ketab.ir هستید که ممکن است عده ای را به کتابفروشی ها نیاورد (چون مناطقی که در آدرس کتابفروشی ها تبلیغ می شود و علاقه مندان به عرش در واقع باید با https: // book.icfi وارد نمایشگاه شوند. ir/ برویم سراغ کتاب‌ها، مثلاً به مناطق محلی کشور می‌رسیم که دست کوتاه فناوری روز باعث می‌شود به عنوان شهروندشان برای رفتن به نمایشگاه مجازی کتاب چندان مفید نباشند.

بررسی آمار توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مناطق (که در سایت وزارت ارتباطات قرار دارد) نشان می دهد که به جز تهران، یزد، سمنان، البرز و اصفهان، سایر مناطق کشور از جایگاه مناسبی در قوانین توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردار نیستند.

دست ایستاده کوتاه کاغذ تخت

وضعیت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در برخی مناطق

در منطقه سیستان و بلوچستان که در این مورد قرمز رنگ است، تنها 56.39 درصد خانوارها به اینترنت و حتی 54.12 خانوار به رایانه دسترسی دارند. همین آمار حاکی از آن است که در این منطقه تنها 50.35 درصد از مردم از اینترنت، 3.20 درصد مردم از اشتراک اینترنت ثابت و 82.71 درصد از مشترکان تلفن همراه فعال استفاده می کنند (این رقم در کشور 106.85 است).

دست ایستاده کوتاه کاغذ تخت

این در حالی است که برآورد خریداران بر اساس متراژ سکونت در فاز اول واقعیت مجازی حاکی از آن است که سیستان و بلوچستان در زمره کمترین خریدها قرار دارد. حتی ایلام هم که طبق آمار منتشر شده از اولین نمایش واقعیت مجازی در کمترین خرید یکی از مناطق زرد از نظر توسعه ICT است.

دست ایستاده کوتاه کاغذ تخت

نمودار بالا با تصویر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان می‌دهد که در تمام مناطقی که رنگ‌های سبز یا نارنجی یافت می‌شود، می‌توان شاهد خریدهای بیشتری از کتابخانه مجازی بود.

آمارهای وزارت ارتباطات نشان می دهد سیستان و بلوچستان، کرمان، اردبیل، لرستان، آذربایجان غربی و کردستان به ترتیب با 90.22، 105.63، 110.32، 112.11، 113.45 و 115.49 کمترین قیمت های کشور را به خود اختصاص داده اند. اتصال پهن باند این مقادیر حتی کمتر از 127.20 درصد است که به عنوان ارزش کل این اندازه گیری بیان می شود.

این در حالی است که البرز، تهران، سمنان و قزوین به ترتیب با 154.22، 150.32، 139.87 و 134.86 بالاترین ضریب نفوذ اینترنت را در کشور دارند.

بنابراین، این تنها بخش دیجیتالی نیست که مناطق کم درآمد را بدون دسترسی به کتاب رها می کند. بررسی های سلام دکتر از پراکندگی کتابفروشی ها در مناطق مختلف که قبلا منتشر شده است، نشان می دهد که مناطقی مانند کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، ایلام و … از نظر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در وضعیت نامناسب (زرد) نیز قرار دارند. کمترین تعداد کتابفروشی در منطقه خود.

دست ایستاده کوتاه کاغذ تخت

پخش کتابفروشی در نقاط مختلف ایران

حتی تعداد و درصد کتاب‌های منتشر شده در چاپ اول اسفند 1400 (که در نسخه کتابخانه گنجانده شده است) نشان می‌دهد که بیشتر آنها نیز سهمی از فضای سبز در توزیع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مناطقی مانند سیستان و بلوچستان دارند. آذربایجان غربی، لرستان، کردستان، گلستان، کرمانشاه و … که از نظر فناوری اطلاعات و ارتباطات از کمترین علاقه مندی ها هستند نیز به عنوان نقطه کوچکی در شکاف های فرهنگی محسوب می شوند.

دست ایستاده کوتاه کاغذ تخت

این مقایسه‌ها نشان می‌دهد که در انتشار خبرهای خوب یا خبرهای خوب و وعده‌هایی مبنی بر برگزاری برنامه واقعیت مجازی، نباید تنها به مناطقی مانند تهران، مناطق زیر شکاف فرهنگی کشور، با شکاف دیجیتالی موجود نگاه کرد. الزامات را برآورده نمی کند خود را با تاج و تخت مجازی بالا ببرید. بنابراین باید به این نکته نیز توجه داشت که ریشه در حوزه‌هایی که همیشه در قعر شکاف‌های فرهنگی و دیجیتالی قرار دارند، باعث می‌شود که ناامیدی نان مانع از دسترسی به کتاب نشود!

پ.ن: سلام دکتر در گزارش قبلی به بررسی پیامدهای منفی واقعیت مجازی در منطقه آذربایجان غربی و ارتباط آن با وضعیت فضای دیجیتال در این منطقه پرداخت.

انتهای پیام/