در تقدس کوه؛ از آنلاین تا اسلام

این جغرافی دان برتر با کنکاش در پاکی کوه برای مردم ایران در دوره های مختلف تاریخی تاکید می کند: از خلوص و برتری در میان ایرانیان کم نشد، شاید در دوران اسلامی شاهد ساختن خدایان زیادی بر روی کوه ها بودیم. در یکی از ایرانیان است.

در تقدس نیز;  از مهر تا اسلام

به گزارش سلام دکتر، دکتر بابک داریوش در مقاله ای با عنوان «کوه طبیعت مقدس برای ایرانیان» به بررسی اثر و جایگاه برتر کتاب ها، باورهای دینی مردم ایران و کتاب قرآن پرداخته است. . وی تاکید کرد که این کوه از قدیم الایام تا به امروز برای ایرانیان مقدس بوده و نمونه هایی از آن بوده است.

در این مقاله که در مراسم جشن کوه‌های جهان در سلام دکتر منتشر شد، آمده است: «کوه‌ها افسانه‌ای هستند، موجودی که انسان را به تفکر وا می‌دارد. مرتفع، سخت و گاه نامرئی با مصالح اصیل دوران باستان، نمای متفاوتی از بالا تا طبیعی به باستان داده است. کوه آدم در سریلانکا، جایی که مسلمانان به ردپای آدم اعتقاد دارند، هندوها از شیوا پیروی می کنند و بودایی ها ردپای آیین بودا، کوه حرا یا جبل النور، جایی که محمد نازل شد. ، کوه سینا علم موسی به خدا در آنجا بود و همه آنها شهادت دادند که کوهها بهشتی هستند.

بسیاری از تمدن های اولیه، ماوراء طبیعی را با کوه مرتبط می کردند و تمدن هایی که هیچ کوهی معابد و مقبره های خود را به شکل کوه در اطراف آنها نساخته بود، مانند تمدن های سومری و مصری که زیگورات و اهرام را ساختند.

به لطف حجم زیاد کار و اسرار کوه ها، این عناصر طبیعی به چیزی مقدس تبدیل می شوند، کوهی در وسط زمین که تا آسمان ها می رسد. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، کوه ها چشمه و حیات هستند، این ارتباط بین مردم و کوه ها در ایران اهمیتی دوچندان یافته است. هرودوت در مورد عبادت ایرانیان در دوره هخامنشیان می نویسد: “عبادت در عبادتگاه های بزرگ انجام نمی شود، بلکه در فضای باز و روی تپه ها انجام می شود. ایرانیان از بالای کوه ها بالا می رفتند و در راه اهورزدا قربانی می کردند.”

احترام به کوه و حرم او در شاهنامه در گفته های فردوسی درباره عبادتی به نام هوم از ایل فریدون آشکار است:

همگی شادمان دور از گله، سر و صدای هیاهو را پرستش کنید
آنجا که نام پر از هنر است، عبادت کننده عمیق است

قداست کوه در زمان های مختلف برای ایرانیان قابل مشاهده است. در تبدیل آیینی و مذهبی می توان رابطه کوه و مردم ایران را در سه دوره مهریسم، زرتشتی و اسلام برنامه ریزی کرد. آداب مذهبی مربوط به حرمت بالاسری نیز وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می شود.

زمان عشق

آنلاین یا خورشید نیز مانند ایرانیان باستان در کوهستان به دنیا آمده و در آنجا ساکن شده اند. دکتر جوادی معتقد است: «از آنجایی که می گویند آنلاین از کوه زاده شده و بر فراز تپه ها مرده است، پس هرجا غار یا کوهی از آب روان جاری است، آنلاین و زهره و لحظاتی برای ستایش اینها نامیده می شود. دو قدیس «به آنجا رفتند و حاجت خود را خواستند، مانند طاق بستان در کرمانشاه، پیر چک چک در یزد و بی بی شهربانو در تهران.

آنلاین یا خورشید خدای عهد است. به گفته مهریست (بخشی از اوستا که در وصف آنلاین نوشته شده است) آنلاین هر روز صبح از بالای البرز خود بر چرخ طلایش برخاست و به آسمان می رفت و با هزاران چشم به آریایی ها می نگریست که هیچ کس. در سوار شدن به نوبه خود. و عهدشکنی داستان پیدایش آتش و جشن صد سالگی که مربوط به کوه است در شاهنامه نیز آمده است که هوشنگ با برخی از نزدیکان خود در حال عبور بود که مار سیاهی ظاهر شد. هوشنگ سنگ بزرگی برداشت و انداخت. سنگ به کوه برخورد کرد و از صخره ها آتش بلند شد.

به گفته فردوسی:

فروغی از هر دو صخره برمی خیزد

جهاندار با خالق جهان دعا کرد و آفرین خواند

وقتی فروغی چنین هدیه ای به او داد، همان آتش قبله را افروخت

یکی آن شب جشن گرفت و باد قرن را برد

جشن قرن در کرمان

دوره زرتشتی

در آیین زرتشتی کوه مقدس است و مورد پرستش قرار می گیرد. در اوستا، کتاب زرتشتیان آمده است: “ای هیوم، ابرها و بارانی را می پرستیم که خود را به بالا می برد، ستون ایزد سروش را بالای البرز می دانند. دریافتند که مهمترین آتشکده های زرتشتیان بر روی تپه های مقدس یا بر روی بقایای چارتاقی مقدس آیین مهری (که در تپه های مقدس نیز قرار دارد) ساخته شده است. مهرپرستی یکی از این معابد است.

زرتشتیان نیز بر این باورند که پل چینوت (پلی که ارواح مردگان را برای رفتن به بهشت ​​یا جهنم در آن بررسی می‌کردند) در کوه‌های البرز قرار دارد و سه خدای آنلاین، سروش و راشان داور این اتهام هستند. .

پیر چک چک یزد، یکی از معابد زرتشتیان آنلاین و آناهیتا سابق.

در زمان زرتشتیان سه آتشکده بزرگ در ایران وجود داشت که همگی بر روی تپه ای ساخته شده بودند: آتشکده فرنباغ که آتش علما و مدیران و معلمان بود و بنابر منابع فوق فرهمند آتشکده آذربرزین. که آتش کشاورزان و کشاورزان محسوب می شود، در کوه ریوند، آتشکده آذرگشسب، که آتش شاهان و بزرگان در کوهستان آذربایجان (در منابع مختلف) است، قرار دارد. سبلان یا کوههای سهند). زرتشتیان نیز معتقدند مقبره زرتشت در کنار دریاچه و بالای سبلان بوده است.

آتشکده آذر برزین آنلاین، کوه ریوند، خراسان

زمان اسلام

این رابطه در دوران اسلامی نیز ادامه یافت و کوه از نظر اسلام بسیار مهم بود. به قرآن اشارات فراوانی شده است، از جمله آیات زیر:

وَ أَلْقَى في الأَرْزِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيَحَا مِنْ كَلا دَابَّةٍ و كوهها را بر زمين بلند كنيد كه مبادا مضطرب شويد. در این آیه از کوهها به عنوان لنگر یاد شده است. سوره لقمان آیه ۱۰

وَالَقَی فِی الأَرْضِ رَاسَیَ أَنْ تَمِیدَ بِکُمْ وَأَنْحَرًا وَسُبُلاً لَعَلَّکُمَ تَحُتَدُونَ سوره نهل آیه ۱۵.

کوَلَمۡ نَجۡعَلِ ۡلَأَرۡضَ مِحادًا * وَالْجِبالَ أَوَتَادٗا ، آیا زمین آرامگاه شما و کوه ها نیست؟ هوره نبا آیه 7 و

وَ عَعَلَ لَکُمُ مِنَ الْجِبالِ أَکَسنانً؛ او شما را از کوه ها حفظ می کند. هوره نهل آیه ۸۱

همانطور که گفته شد در دوران اسلامی در ایران به دلیل تاکید اسلام بر کوهستان از اهمیت و کارکرد آن کاسته نشده است. در این دوره شاهد ساختن تعداد زیادی ایزد بر فراز کوه ها بودیم که بر قداست کوه در دل ایرانیان صحه می گذاشت.

خالد نبی در منطقه گلستان

از سوی دیگر یکی از وسایل ارتباطی معبد و کوه مقدس یا به عبارتی معبد را از طریق کوه مقدس تقدیس می کند و از سنگ های مقدس در ساخت بناهای مذهبی به عنوان منابع مذهبی استفاده می کند. ، کعبه متعلق به پنج کوه مقدس است. ابن اثیر در کتاب «الکامل فی التاریخ» می گوید: آدم به محض ورود به مکه خانه ای از پنج سنگ بنا کرد و پایه های آن را از بالای «حرا» آورد. بغدادی در کتاب «طبقات الکبری» نیز معتقد است که کوه ابوقبیس یکی از پنج کعبه سنگی، کوه مقدس مشرف به مسجدالحرام است.

اصول طواف

طواف کوه یک اثر فرهنگی باستانی است که در بسیاری از ادیان و فرهنگ ها یافت می شود. این آیین در هند نیز انجام می شود. لازم به ذکر است که ایران و هند باستان در آیین آنلاین رایج بوده اند. طبق سنت هزاره سالانه هزاران نفر از کوه کیلاش در هند دیدن می کنند. مسافران ادیان مختلف در هند بر این باورند که غلتیدن کوه کیلاش با پای پیاده برای قدردانی آنها خوب است. البته جهت قدم زدن در اطراف کوه بین بودایی ها و هندوها متفاوت است. طول جاده طواف 52 کیلومتر است و برخی از مسافران معتقدند این مسیر باید در شبانه روز تکمیل شود. جدال هفت مرتبه صفا و مروه بین این دو کوه از اعمال واجب مسلمانان در حج است که آن هم نوعی طواف در کوه است. طواف (پیاده روی) در اطراف زیگورات ها در هنگام بالا رفتن و همچنین ططاف های چارطاقی که طبق بینش اولیه (که در مجله بین المللی منظر منتشر کردم) خلوص خود را از کوه ها به دست آورده اند – عالی، بخورید. بقیه طواف در کوه. سیمرغ در ادبیات ایران بارها از طواف کوه قاف یاد می کند:

سایه اش بر زمین همچون قله قاف دلش سیمرغ بهترین طواف / مولوی «مثنوی معنوی»

زیارت کعبه جان در طوافند چو سیمرغان همه در کوه قافند / دفتر اول عطار «جوهر الزط»

فرآیند قربانی کردن

یکی از مهمترین مراسم مذهبی مرتبط با کوه، مراسم قربانی است که در افسانه ها و افسانه ها به عنوان یکی از مهمترین آداب در دین خدای بزرگ مطرح شده است. در تاریخ ادیان، او اولین شخص داستان هابیل و قابیل در کوه بود. در روند مهری (میترائیسم) اولین قربانی توسط آنلاین انجام شد و آنلاین با کشتن و قربانی کردن اولین گاو جهان را ممکن ساخت. آنلاین که دشت وسیعی دارد و زادگاهش سینه کوه و در غاری است از آسارخش دو تکه سنگ در البرز متولد شد و در غار قربانی کرد. در آیین زرتشتی، قله کوه هریت مکانی است که بزرگان در آن مراسم قربانی و ستایش خدایان را انجام می دهند. اکنون نیز در برخی نقاط ایران مانند نیاسر کاشان دام در کوهستان و نزدیک بهار قربانی می شود.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل