رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

خیاطی هوشمند چیست ؟

عملکرد حرفه ای

تیم ملی فوتبال مردان آلمان پیراهن های عملکرد هوشمند آدیداس را میپوشند. این پیراهن ها بازیکنان را در طول بازی ها و تمرینات تیم ردیابی می کنند. مربیان از معیارهایی مانند سرعت ، ضربان قلب و فاصله برای تهیه برنامه های آموزشی آینده استفاده می کنند و استراتژی بازی را توسعه می دهند. میتوان علت برد این تیم در جام جهانی 2014 را تهیه استراتژی حرفه ای با استفاده از همین پیراهن ها نام برد.برای شرکت در آموزشگاه خیاطی در تهران لطفا کلیک کنید

علاوه بر آن ، چندین تیم NBA در حال استفاده از لباسهای جاسازی شده با فناوری به نام برای تشخیص زودرس آسیب و بهبودی سریعتر هستند. این دستگاه ریز در پیراهن بازیکنان در ناحیه بین تیغه های شانه بافته می شود. این دستگاه قادر است سرعت ، ضربان قلب ، ارتفاع پرش و سایر داده ها را تشخیص دهد. مربیان و کارمندان پس از بررسی داده ها و بررسی تغییرات در روند و کارایی بازیکنان میتوانند متوجه بروز آسیب دیدگی در بازیکنان شوند.

با گسترش صنعت ردیابی تناسب اندام ، فناوری IoT کوچکتر و گرانتر می شود ، ایده لباس تناسب اندام هوشمند برای مصرف کنندگان متوسط ​​در حال گسترش است. رالف لورن پیراهن تمرین PoloTech را به فروش می رساند که اطلاعات شما را در آیفون یا اپل واچ نمایش میدهد. شرکتی به نام Sensoria حتی جوراب های هوشمند را مخصوص دوندگان ساخته است که داده های مربوط به قدرت و سرعت و مسافت طی شده توسط دونده را نمایش میدهد و به شما می گوید چه موقع تعویض کفش شماست.

فراتر از تناسب اندام

تمرکز اصلی لباس های هوشمند فعلی ، قرار دادن سنسورها درون لباس ها است ، اما آینده این بخش از بازار در برداشتن گامی در روند تولید نهفته است. منسوجات الکترونیکی قدم بزرگ بعدی در تکنولوژی IoT است. به این مفهوم که بافندگی پارچه های هوشمند مانند پارچه ای که هر روز می پوشیم ، به نظر می رسد و احساس می شود – نه فقط مخصوص باشگاه ورزشی ، بلکه برای کار های روزمره.

دانشگاه ایالتی اوهایوقدم اول در این زمینه را برداشته و پارچه هایی را با موفقیت ایجاد کرده است که حاوی آنتن هایی هستند که به عنوان حسگر برای تلفن های هوشمند عمل می کنند. بنابراین ، به جای استفاده از حسگر های تعبیه شده در لباس های از قبل دوخته شده ، دانشمندان این دانشگاه در واقع در حال بافتن سنسورها داخل پارچه ای هستند که می توانند در هر لباسی مورد استفاده قرار گیرند. این بدان معنی است که شلوار جین ، کاپشن و تی شرت شما قادر به جمع آوری ، ذخیره و ارسال اطلاعات خواهند بود.

اما چرا؟

منسوجات الکترونیکی عالی به نظر می رسد ، اما عملکرد آنها چیست؟ در اینجا فقط چند مورد از استفاده از آنها در دنیای واقعی وجود دارد:

  • ژاکت خود را گم کردید؟ با استفاده از این تکنولوژی آنرا پیدا کنید
  • آیا باید تلفن خود را شارژ کنید؟ آن را در جیب خود قرار داده و شلوارتان به عنوان شارژر عمل می کند.
  • نگران اصالت لباس نام تجاری خود هستید؟ اسکن کنید. بارکد های بافته شده در پارچه از تقلب در لباس های سطح بالا جلوگیری می کنند.
  • فراتر از مد ساده ، بیمارستان ها می توانند از لباس های ساخته شده از پارچه هوشمند برای نظارت بر مانیتور ها استفاده کنند.
  • سربازان و ماموران با پوشیدن لباس ساخته شده از پارچه های هوشمند می توانند از نظر بهداشتی و ایمنی کنترل شوند.

سنسورها و سخت افزار

بحث ما تاکنون بر روی پارچه هوشمند به عنوان یک سنسور متمرکز شده است. یک ابتکار جدید گوگل با نام Project Jacquard با ایجاد پارچه ای هوشمند و حساس به لمس ، دقیقاً مانند دستگاه هوشمند شما ، این مفهوم را در پیش گرفته است. همان الیافی که برای ساخت صفحه لمسی روی آیفون شما ترکیب شده اند می توانند با پارچه های سنتی بافته شوند تا سخت افزار پوشیدنی ایجاد شود این بدان معناست که می توانید با ضربه زدن به آستین خود ، ولوم هدفون خود را تغییر دهید. یا زدن انگشت به مچ دست خود ، تماس های تلفنی را پاسخ دهید.

حرکت بعدی صنعتی برای IoT

طبق گزارشات موجود در سال 2015 ، ارزش بازار منسوجات الکترونیکی 100 میلیون دلار بوده است. اما با افزایش تقاضا برای فناوری پوشیدنی و پذیرش انبوه ، نقاط قیمتی کاهش میابند ، پیش بینی می شود ارزش این بازار تا 10 سال آینده به 3 میلیارد دلار برسد

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، در سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» توجه به جوانان خلاق و مخترع می تواند یکی از راهکارهای تحقق این شعار باشد؛ جوانان و دانشجویانی که بدون درخواست مستقیم مسئولان دولتی و تنها با توجه به دغدغه های شخصی و توصیه های رهبر انقلاب همواره با کم ترین امکانات دست به نوآوری هایی می زنند که در راستای توسعه کشور است.

اقدامات خودجوشی که درصورت حمایت و برنامه ریزی می تواند منجر به فرهنگ و گفتمان همه اجزای جامعه مان شود و به جای آن که دولت های مستکبر و استعمارگر دست به تحریم ملت مستقل ایران بزنند، این ملت ایران باشد که در اقدامی پیش دستانه آنها را در شرایط تحریم قرار دهند.

رضا وحدت پرست، عضو گروه پژوهش شرکت چکاب، یکی از دانشجویان مخترعی است که دست به نوآوری های کاربردی و صنعتی متعددی زده است، وی و دوستان دانشجویش در شرکت چکاب در آخرین نوآوری اش عمل سخت و زمان بر طراحی و رسم الگوی لباس که سال های سال است حتی در سطح تولیدکننده های کلان و کشوری به  صورت دستی و توسط نیروی انسانی انجام می شود را تبدیل به یک دستگاه هوشمند و اتوماتیک کرده است.
رضا وحدت پرست در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، در خصوص این دستگاه هوشمند تصریح کرد: با این دستگاه هوشمند و آسان کار، بدون نیاز به آموزشگاه و هرگونه گذراندن دوره تخصصی، هر فرد مبتدی می تواند مانند یک خیاط حرفه ای و با تجربه انواع مدل لباس های زنانه و ژورنال را با استفاده از این دستگاه برش بزند که در حالت معمول مستلزم سال ها آموزش و تجربه است.

وی در توضیح نحوه کارکرد این دستگاه هوشمند گفت: خیاطان به طور سنتی با استفاده از فرمول های ریاضی و به صورت تجربی سایزهای قسمت های مختلف لباس را محاسبه می کنند و طرح آن را رسم می کنند؛ اما  نرم افزار این دستگاه با استفاده از همین فرمول ها این کارها را به طور خودکار و هوشمند انجام می دهد و خروجی را توسط یک پردازنده تصویر بر روی میز کار می اندازد.

عضو گروه پژوهش شرکت چکاب ادامه داد: این تصویر بر روی پارچه قرار می گیرد و هرکس به راحتی می تواند آن را برش بزند.

وحدت پرست سرعت و دقت را نقطه تمایز این دستگاه با عمل دستی طراحی و رسم الگوی لباس دانست و افزود: با تغییر مقیاس ها و اندازه ها سیستم به صورت هوشمند تمام قسمت های مختلف لباس را متناسب با این اندازه ها طراحی می کند.

وی با بیان اینکه در نسخه اولیه این دستگاه بیش از 8000 مدل قابل رسم است، تاکید کرد: به این دستگاه الگوهای مختلف داده نشده است، بلکه به طور هوشمند یک مدل اولیه را تبدیل به هر مدلی می کند.

استفاده از دستگاه هوشمند طراحی لباس میتواند، تولیدکنندگان را سازماندهی کند

این دانشجوی مخترع با بیان اینکه پوشاک ایران از دو طریق تامین می شود، در این خصوص گفت: معمولا عمده پوشاک ایران از طریق واردات که عمدتا قاچاق اند و همچنين از تولیدات شهرهای تهران و مشهد تامین می شود.

وحدت پرست گفت: اگر دولت از این دستگاه حمایت کند می توان با ارائه این دستگاه به تولید کنندگان لباس و پوشاک آنها را سازماندهی کرد و دست بسیاری از تولید کنندگان غیر مجاز را کوتاه کرد.

وی حضور تولید کنندگان زیر زمینی و غیر مجاز را یکی از مهمترین دلایل گسترش لباس های نامناسب و نامتعارف دانست و ادامه داد: بعضی از تولید کنندگان خارجی مقیم ایران به قیمت گزاف، تولیدات داخلی را با مارک خارجی به بازار عرضه می کنند و این در حالی است که تولید کننده ایرانی و داخلی با مارک داخلی و قیمت ارزان قادر به فروش تولیدات خود نیستند.

استفاده از دستگاه هوشمند باعث افزایش بازدهی و صرفه جویی در زمان می شود

این دانشجوی مخترع با بیان اینکه قیمت این دستگاه برای یک کارگاه کوچک کمتر از هزینه های یک ماه آن است، تصریح کرد: با سرمایه گذاری یک ماهه، یک کارگاه کوچک می تواند با افزایش سرعت و میزان تولید، هزینه ای این دستگاه را در کمتر از یک ماه جبران کند.

فیلترینگ مناسب طرح های لباس، حاصل استفاده عمومی از این دستگاه است

وحدت پرست استفاده عمومی از این دستگاه ها را مایه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب دانست و در این خصوص تصریح کرد: از آن جایی که نرم افزار این دستگاه قابلیت ارائه هرگونه طرح و مدلی را دارد، طراحان لباس ایرانی- اسلامی می توانند طرح های خود را در آن ثبت کنند و این طرح ها علاوه بر اینکه در دسترس همگان است، به علت آسانی طراحی و رسم مورد استقبال تولید کنندگان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از خیاطان و تولید کنندگان به علت سختی و زمان بر بودن طراحی و برش الگوی لباس، سراغ طرح های آماده شبکه های مد ماهواره ای می روند و طرح هایی را کپی می کنند که اصلا تناسبی با فرهنگ ایرانی و اسلامی کشورمان ندارد.

اين مخترع دستگاه هوشمند طراحی و رسم الگوی لباس در این خصوص افزود: این مسئله حتی در لباس های مخصوص مهمانی های زنانه نیز مشهود است و طوری نامناسب و عریان است که خود خانم ها از پوشیدن آنها توسط دیگران اعلام انزجار می کنند.

وحدت پرست با اشاره به همخوانی نرم افزار این دستگاه با ساده ترین کامپیوترها خاطرنشان کرد: این محصول را می توانیم در اختیار آموزشگاه های طراحی لباس قرار بدهیم و بدین ترتیب هر کسی که برای اولین بار وارد این عرصه می شود دیگر با الگوهای نامناسب لباس روبه رو نشود، بلکه تمام الگوهای ایرانی اسلامی را جلوی خود ببیند.

وی با اشاره به اينكه کارآسان این دستگاه را عاملی دانست که باعث گسترش استفاده آن می شود، تصریح کرد: در سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» بهترین فرصت است که بسیاری از مشاغل خرد و خانگی توسط این دستگاه متحول شوند و با استفاده از همین افزایش سرعت و مناسب بودن از لحاظ عفاف و حجاب، تحول عظیمی در عرصه پوشاک ایرانی اسلامی رقم زد.

این دانشجوی مخترع با بیان اینکه این دستگاه قابلیت به روز رسانی و ارتقا را دارد و هیچ گاه مانع خلاقیت و تنوع در طراحی نمی شود، تاکید کرد: یک خیاط که ساعت ها زمان صرف طراحی و رسم الگوی لباس می کند می تواند به عظمت و تحول این دستگاه پی ببرد.

منبع : سیماکده

schoolofsewing.co.uk