اقتصادی

خرید ۱.۸ میلیون تن گندم در خوزستان/لزوم قطع دست دلالان در حوزه کشاورزی

۱.۸ | اخبار اقتصادی - خوزستان | استاندار خوزستان

سلام دکتر/خوزستان استاندار خوزستان با اشاره به تولید انبوه گندم در استان خوزستان از سوی کشاورزان گفت: واسطه‌های حوزه کشاورزی سبب می‌شوند که کشاورز سود لازم را از محصولات کشت شده خود نبرد؛ دست این دلالان باید از واحدهای تولید به مصرف قطع شود تا خود کشاورزان بتوانند محصولاتشان را به بازار برسانند.

علی اکبر حسینی محراب در جلسه آغاز سال زراعی در کشور که به صورت ویدیو کنفرانس با وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و تقدیر از مدیران سازمان جهاد کشاورزی در استان اظهار کرد: از مدیران سازمان جهاد کشاورزی تشکر می‌کنم که عزت بخشیدند و حدود یک میلیون و ٨٠٠ هزار تن گندم را خریداری کردند.

وی با اشاره به تولید انبوه گندم در استان خوزستان از سوی کشاورزان عنوان کرد: تولید گندم در استان بیش از آمار خریداری شده است زیرا به دلیل سنت برخی از مردم مقداری آرد و گندم را در منازل خود نگه می‌دارند.

حسینی محراب با بیان اینکه معاونان وزارتخانه حمایت‌های خوبی را از بخش کشاورزی در استان خوزستان داشتند، تصریح کرد: انتظار می‌رود در خوزستان که توسعه و اشتغال در آن به کشاورزی وابسته است، فعالیت‌های قوی‌تری اجرا شود.

استاندار خوزستان با اشاره به سایر طرح‌های کشاورزی پیگیری‌شده پس از گندم در استان افزود: در کشت نیشکر بیشترین تولید شکر را برای کشور داشتیم. همچنین در کشت خرما، کلزا و چغندرقند تولیدات خوبی در استان صورت گرفت. افزون بر این با توجه به مشکلات آبی در غرب استان رکورد بسیار خوبی در کشت شلتوک به ثبت رساندیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین طرح‌های کشاورزی استان خوزستان، طرح ۵۵٠ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است که در مرحله نخست آن حدود ٣٠٠ هزار هکتار انجام شد. البته این طرح باید در ٨ مرحله « آماده‌سازی زمین و انهار، زهکشی و کانال‌ها، زراعت، باغبانی، صنایع تبدیلی و پایانه‌های صادراتی و …» صورت گیرد و پس از آن به استانی توسعه یافته از نظر کشاورزی خواهیم رسید.

به گزارش سلام دکتر به نقل از استانداری خوزستان، حسینی محراب گفت: از وزیر کشاورزی درخواست می‌شود با توجه به حق السهمی که از شرکت نیشکر براساس قانون بودجه سال جاری برای اجرای این طرح دریافت کردیم، ستاد وزارتخانه با قدرت همکاری لازم را انجام دهد و پای کار باشد تا در دولت سیزدهم این اتفاق مهم را برای خوزستان رقم بزنیم.

استاندار خوزستان با اشاره به سهم بالای تولیدات باغی در استان بیان کرد: با توجه به سهم بالای تولیدات باغی، زراعی و صیفی‌جات در استان خوزستان نیازمند پایانه‌های صادراتی هستیم تا محصولات کشاورزی صادراتی استان را به سایر کشورها برسانیم.

این مقام مسئول یکی از راه‌های رشد کشاورزی استان را در دست داشتن بازارهای منطقه دانست و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در رشد و ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی برای در دست گرفتن بازارهای منطقه ضروری است.

وی با تاکید بر اجرای آبیاری زیرسطحی در استان عنوان کرد: آبیاری زیر سطحی در استان با جدیت دنبال می‌شود و ٢٠٠ الی ٣٠٠ هکتار توسط نیشکر و برخی بخش‌های دیگر برای جلوگیری از تبخیر آب اجرایی شده است.

حسینی محراب بیان کرد: اگر بتوانیم در استان خوزستان آبیاری زیر سطحی را به عنوان کاری نمونه با قیمتی ارزان‌تر انجام دهیم، سایر استان‌های جنوبی نیز به خوبی می‌توانند از آبیاری زیر سطحی استفاده کنند و بهترین برداشت‌ها را با کاهش مصرف آب خواهیم داشت.

استاندار خوزستان افزود: اشتغال و تولید شیلات یکی از کارهای جدی در استان خوزستان است. بازار بسیار خوبی را در منطقه داریم و بازار عراق شدیدأ نیازمند تولیدات این بخش به ویژه « ماهی و شیلات » است. سایر کشورهای منطقه نیز نیازمند تولیدات شیلاتی هستند و خوزستان می‌تواند نیاز این کشورها را با صادرات برطرف کند.

وی ادامه داد: شوشتر و دزفول در تولید ماهی خاویار موفق بوده‌اند که می‌توان این موضوع را با جدیت به عنوان بخشی درآمدزا در استان دنبال کرد.

حسینی محراب با اشاره به اجرای طرح زراعت چوب در استان خوزستان عنوان کرد: با توجه به کانون‌های ریزگرد و مراکز گرد و غبار در استان طرح زراعت چوب توسط منابع طبیعی و جهاد کشاورزی خوزستان دنبال می‌شود و در این راستا بیش از ٣٠٠ هزار هکتار زمین شناسایی شده است و وزارت نیرو و سازمان آب و برق نیز همکاری خوبی را در این زمینه داشتند.

 وی افزود: اگر بتوانیم در برنامه ٣ الی ۴ ساله این زمین‌ها را زیر کشت چوب ببریم با توجه به برآوردهای درآمدی این حوزه کشاورزان استان می‌توانند از هر هکتار کشت چوب بیشتر از قیمت زعفران درآمدزایی کنند. کارخانه‌های استان به صورت تضمینی خرید چوب را در دستور کار دارند و در این راستا نیز نیازمند حمایت هستیم.

استاندار خوزستان گفت: رقم‌های بسیار خوبی در نهالستان‌های استان کشت شده است و امیدواریم که بتوانیم در زمان درختکاری این نهالستان‌ها را به بالای ٧٠ میلیون درخت برسانیم؛ البته می‌توان به بیش از این هم فکر کرد و در تلاشیم تا بخش وسیعی از طرح یک میلیون کاشت درخت را در استان خوزستان تحقق ببخشیم.

حسینی محراب اظهار کرد: واسطه‌های حوزه کشاورزی سبب می‌شوند که کشاورز سود لازم را از محصولات کشت شده خود نبرد؛ دست این دلالان باید از واحدهای تولید به مصرف قطع شود تا خود کشاورزان بتوانند محصولاتشان را به بازار برسانند.

وی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای در بسیاری از مناطق استان خوزستان نتایج خوبی داشته است، گفت: اگر بتوانیم کشت‌های گلخانه‌ای یک طرفه و ارزان قیمت داشته باشیم، خوزستان به یکی از قوی‌ترین استان‌ها در کشت گلخانه‌ای به ویژه تولید میوه‌های گران قیمت مناطق گرمسیری تبدیل خواهد شد که این امر می‌تواند موجب ثروت افزایی برای استان شود.

این مقام مسئول در پایان با تاکید بر افزایش دانش کشاورزان تصریح کرد: کشاورزان ما باید فارغ التحصیلان رشته‌های دانشگاهی امور زراعی، باغبانی و امور دام باشند تا شاهد پیشرفت راهبردی این بخش باشیم.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.