اقتصادی

جهش هشت برابری در تولید هسته های اولیه بذری غلات دیم استان مرکزی

استان | استانی-اقتصادی | اولیه

سلام دکتر/مرکزی رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: جهش هشت برابری در تولید هسته های اولیه بذری غلات دیم استان و توسعه ارقام جدید گندم و جو به منظور افزایش ضریب امنیت غذایی از جمله فعالیت های مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال گذشته بوده است.

غلامرضا گودرزی در گفت و گو  با سلام دکتر اظهار کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بزرگترین مرکز پژوهشی در حوزه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در استان مرکزی با ساختار تشکیلاتی ۳ معاونت پژوهش و فناوری، آموزشی و برنامه ریزی و ۲ پردیس تحقیقاتی و آموزشی لوبیای خمین و انار ساوه، ۵ ایستگاه تحقیقاتی، ۷ آزمایشگاه تخصصی و ۷ کلکسیون بزرگ در سطح کشور شامل (انار، لوبیا، گل محمدی، گیاهان دارویی، آویشن، صنوبر و پسته وحشی) است.

وی افزود: این مرکز همچنین با داشتن ۳۰ پژوهشگر عضو هیات علمی و کارشناس پژوهشی، نقش برجسته ای در توسعه کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی، اسناد بالادستی، امنیت غذایی و نیازهای بخش کشاورزی و بهره وری در نهاده های کشاورزی ایفا می کند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به بخشی از فعالیت‌های این مرکز در سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: اخذ سه مصوبه مهم برای مرکز تحقیقات در سفر استانی رئیس جمهوری و هیئت وزیران برای اولین بار که پیش از این سابقه نداشت، شامل بهبود و ایجاد آزمایشگاه های مورد نیاز مرکز رشد و شرکت های دانش بنیان، سایت فرآوری لوبیا و ساماندهی نژاد گوسفند کلکوهی، اجرای ۹۷ فقره پروژه تحقیقاتی در بخش‌های گیاه پزشکی، فنی و مهندسی، زراعی و باغی، منابع طبیعی، آبخیزداری و علوم دامی، تلاش در کاربردی کردن فعالیت های پژوهشی، افزایش ضریب نفوذ دانش و حضور در عرصه تولید کشاورزی استان با حضور محققین مرکز در ۱۲ شهرستان در قالب محققین معین، یاوران تولید و کاروان‌های ترویجی که منجر به انواع توصیه های فنی، جلسات مسئله یابی و… شده، از جمله این فعالیت ها است.

معرفی ارقام جدید/جهش هشت برابری در تولید هسته های اولیه بذری غلات دیم استان

گودرزی اضافه کرد: برگزاری و حضور در نمایشگاه های متعدد و نمایش توانمندی‌های مرکز از جمله جشنواره انار ساوه، شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان مرکزی، پانزدهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی، نهاده ها، ماشین آلات و صنایع تبدیلی استان مرکزی، هفتمین نمایشگاه بین المللی جامع کشاورزی ایران، مشارکت در معرفی یک رقم گندم آبی به نام سیمین، دو رقم لوبیا پاچ باقلا به نام های ساحل و گیل و یک رقم لوبیا سبز به نام آریان(در این رابطه از سال ۱۳۹۸ فعالیتی صورت نگرفته بود)، تهیه و بومی سازی و تولید بذر گیاه  روغنی کاملینا به میزان سه تن جهت تناوب در دیمزارها و تولید روغن در مرکز برای اولین بار و همچنین تامین بذر این گیاه روغنی برای برنامه‌ریزی و توسعه کشت در بیش از ۴۰۰ هکتار در اراضی دیمزار و کم بازده استان در سال ۱۴۰۱ به همت سازمان جهاد کشاورزی استان، جهش هشت برابری در تولید هسته های اولیه بذری غلات دیم استان و توسعه ارقام جدید گندم و جو به منظور افزایش ضریب امنیت غذایی  را نیز می توان از دیگر فعالیت ها در سال گذشته برشمرد.

وی تاکید کرد: شناسایی و اقدام جهت معرفی و نامگذاری سه رقم لوبیای دارای تیپ بوته ایستاده، زودرس و متحمل به خشکی، شناسایی دو لاین لوبیا چیتی مناسب جهت کشت در بوم نظام های زراعی کم نهاده و دارای محدودیت منابع تولید، نامگذاری و معرفی یک رقم صنوبر با قابلیت تولید بیشتر از ۴۰ متر مکعب در هکتار(تولید ارقام مرسوم ۱۰ تا ۱۵ مترمکعب در هکتار بوده)، تهیه کتابچه الگوی کشت استان و رونمایی آن، دیگر اقدامات سال گذشته این مرکز است.

گودرزی بیان کرد: مطالعه ۲۶ طرح تحقیقاتی سال گذشته در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان انجام شد که  این تحقیقات در زمینه علوم زراعی و باغی، گیاه‌پزشکی، علوم دامی، فنی و مهندسی، منابع طبیعی و آبخیزداری در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی انجام شد.

وی ادامه داد: مدیریت آفت کرم غلاف خوار لوبیا، بهینه سازی الگوی کشت محصولات زراعی در دشت فراهان، تعیین آب مصرفی محصولات مهم زراعی و باغی، تعیین الگوی مناسب ساماندهی خشکه رودها، تولید محصول گل محمدی در اراضی دیم شیب‌دار و تعیین مناسب‌ترین فاصله کاشت بر روی عملکرد تولید چوب کلن‌های موفق صنوبر در اقلیم‌های مختلف استان مرکزی از جمله مهمترین تحقیقات انجام شده در این مرکز بوده‌ است.

رشد تولید ناخالص بذر جو

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت بذر در تولید پایدار محصولات کشاورزی، این مرکز، نقش مهمی در نظارت بر تولید بذور سالم و مورد تایید داشته است، به طوری که در خصوص بذر جو در سال ۱۴۰۱ میزان تولید ناخالص ۲۵۷۳ تن بوده که نسبت به سال های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ که به ترتیب ۱۰۹۸ و ۲۰۵۰ تن بوده، رشد قابل توجهی داشته است، همچنین به همت کمیته نهال و بذر استان در سازمان جهاد کشاورزی نظارت بر تولید نهال های سالم و شناسه دار به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در حوزه آموزش، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای ۳ اداره مستقل شامل اداره آموزش بهره برداران حقوقی بخش کشاورزی، اداره آموزش های رسمی و مهارتی بخش کشاورزی و اداره آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان جهاد کشاورزی است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: اداره آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان جهاد کشاورزی در سال گذشته ۵۱ دوره برای کارکنان و ۶ دوره جهت مدیران به صورت حضوری وغیر حضوری(وبیناری) و یک دوره الکترونیکی(جمعا ۵۸ دوره آموزشی) برگزار کرده است. در قسمت کارکنان و کارشناسان، با میزان تحقق ۲۱۵ درصدی، ۳۱ هزار و ۶۰  نفر ساعت آموزش اجرا شد و در حوزه مدیران نیز تعهد این مرکز ۲۲۲۰ نفر ساعت آموزش بود که این میزان در پایان سال با تحقق ۱۱۰ درصدی به ۲۴۲۰ نفر ساعت رسید. همچنین یک دوره الکترونیکی به تعداد ۱۵۱ نفر و به میزان ۹۰۰ نفر ساعت اجرا شد. در مقایسه با سال ۱۴۰۰، هم در تعداد دوره و هم در ساعات اجرایی و نحوه آموزش، آمار بالاتری دیده می شود.

معرفی و ارائه ۱۹ پروژه تحقیقاتی دانش بنیان

گودرزی در خصوص اقداماتی که در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱، سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین صورت گرفت گفت: معرفی و ارائه ۱۹ پروژه تحقیقاتی دانش بنیان(در حال اجرا یا مصوب نیازمند تامین اعتبار) برای اولین بار، ادامه فعالیت و بهبود کار در مرکز تخصصی رشد کشاورزی با رشد ۸۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از اقدامات انجام شده است. در این خصوص ۶۴۸۰ میلیون ریال از اعتبارات پارک علم و فناوری استان برای واحدهای فناور پذیرش شده مصوب شده که تا کنون ۴۲۰۰ میلیون ریال جذب شده است.

وی تاکید کرد: در سفر رییس جهموری به استان در راستای تکمیل و تجهیز مرکز رشد واحدهای فناور، مبلغ ۳۰ میلیارد ریال مصوب شده که در نوع خود بی سابقه است.

آغاز مطالعه ۱۲ طرح تحقیقاتی جدید

گودرزی از آغاز مطالعه ۱۲ طرح تحقیقاتی جدید در این مرکز خبر داد و گفت: تحقیق و بررسی در زمینه مدیریت آفات لوبیا، ارزیابی مقاومت انار به بیماری، ارزیابی زراعی روش‌های آبیاری در ارقام لوبیا، ساخت و بررسی اثرات استفاده از بلوک‌های نمکی ید دار برای گوسفند و پایش کیفی مراتع استان از مهمترین طرح‌هایی بود که مطالعه آنها سال گذشته در این استان آغاز شد.

انتهای پیام