رسانه عمومی

جزییات واکسیناسیون تکمیلی اتباع غیرایرانی / غربالگری «سل» پناهندگان از بهمن‌ماه

رئیس اداره بیماری های پیشگیری وزارت بهداشت جزییات کمپین تکمیلی واکسیناسیون اتباع غیرایرانی را که از 19 دی ماه آغاز می شود، تشریح کرد.

دکتر سید محسن زهرایی در گفت وگو با سلام دکترگفت: کشور ما در طول 4 سال گذشته به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی پذیرای تعداد زیادی مهاجر و پناهنده از کشورهای دیگر به ویژه افغانستان بوده است. همچنین بر اساس گزارش های دریافتی در سال های اخیر مواردی از مهاجرت اتباع پاکستانی و عراقی به کشور گزارش شده است.

یک میلیون پناهنده در این کشور زندگی می کنند

وی افزود: در واقع بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت کشور، حدود یک میلیون پناهنده در کشور زندگی می کنند که از این تعداد 97 درصد مهاجران افغانستان و مابقی مهاجران از عراق یا کشورهای دیگر هستند.

وی با اشاره به اینکه تنها حدود 4 درصد (37 هزار پناهنده) از این افراد در کمپ های رسمی وزارت کشور زندگی می کنند، تصریح کرد: مهاجران غیرایرانی عموماً در مناطق شهری و روستایی در بین جمعیت ایران زندگی می کنند.

ایمن سازی کشورها؛ شبیه ایرانی ها

زهرایی ادامه داد: با توجه به وضعیت سلامت جمعیت ملیت های غیرایرانی ساکن در کشور، نیازهای بهداشتی این جمعیت از بدو ورود در اولویت وزارت بهداشت بوده و همواره تصمیم بر ارتقای شاخص های سلامت در این زمینه داشته ایم. . جمعیت مهاجر اعتقاد نظام ملی سلامت به ایجاد سلامت پایدار در کشور باعث شده است که ارائه خدمات بهداشتی اعم از واکسیناسیون اتباع غیرایرانی (اعم از مجاز و غیرمجاز) برابر و آزادانه برای شهروندان ایرانی و مبتنی بر ارزش های دینی، انسانی باشد. کرامت و اصول اخلاقی کار در حوزه سلامت برای این قشر باید دقیقاً مانند شهروندان ایرانی باشد.

چرا پوشش کم مصونیت اتباع غیرایرانی

وی تاکید کرد: تحقیقات انجام شده در دو مطالعه در سال های 1391 و 1396 نشان داد که پوشش واکسیناسیون کودکان ایرانی بین 97.6 تا 98 درصد متغیر است، اما پوشش واکسیناسیون کودکان غیرایرانی مقیم کشور بین 87.5 تا 90 درصد است. با این حال واکسیناسیون در کشور بدون توجه به ملیت افراد به همین صورت و رایگان انجام می شود و این امر نشان دهنده نیاز ویژه به آموزش و اطلاع رسانی به فرهنگ عملی واکسیناسیون کودکان در بین کشورهای غیرایرانی است.

تداوم بیماری سرخک و فلج اطفال در دو کشور همسایه

وی افزود: از سوی دیگر پوشش واکسیناسیون در افغانستان حدود 65 درصد و در پاکستان زیر 80 درصد است. بنابراین هر ساله شاهد شیوع سرخک (بیش از 62 هزار مورد در سال جاری) و پیشرفت فلج اطفال در این دو کشور هستیم. تردد بالای مردم از کشورهای همسایه به ایران باعث می شود این بیماری ها وارد کشور ما شده و سلامت مردم را از بین ببرد.

شناسایی ۲۱۴ بیمار سرخک در ایران در سال جاری

زهرایی خاطرنشان کرد: امسال 214 مورد سرخک در کشور شناسایی شده است. بیش از 50 درصد آنها غیرایرانی هستند، گفت: بقیه بیماران نیز به دلیل تماس با بیماران مذکور مبتلا شده اند. شایان ذکر است که اکثر بیماران زیر 15 سال سن دارند.

پیش بینی وضعیت سرخک در سال آینده

وی در خصوص شیوع سرخک در سال آینده نیز گفت: پیش بینی می کنیم خطر ورود سرخک به کشور در سال آینده همچنان افزایش یابد. به همین دلیل انجام فعالیت های واکسیناسیون ابتدا سلامت افراد غیرایرانی و در نهایت سلامت کل جامعه کشور را حفظ می کند.

نیاز به ویتامین A اضافی همزمان با واکسیناسیون

او افزود: سوء تغذیه، به ویژه کمبود ویتامین A، عموماً علائم بیماری سلیاک را افزایش می دهد و خطر عوارض جدی و حتی مرگ را در مبتلایان به بیماری سلیاک افزایش می دهد. به همین دلیل در این سیستم در برخی مناطق ویتامین A به عنوان مکمل همزمان با واکسن تجویز می شود.

غربالگری سل از اوایل فوریه

وی درباره دیگر ابعاد برنامه واکسیناسیون تکمیلی اتباع غیرایرانی بیان کرد: از سوی دیگر، با اشاره به اینکه مطالعات نشان داده است که شیوع سل در شهروندان غیرایرانی چندین برابر شهروندان ایرانی است و تشخیص زودهنگام سل در این افراد می تواند به بهبود سریع بیمار و کاهش خطر سرایت به دیگران کمک کند. به همین دلیل در این برنامه در فاصله سه ماهه از ابتدای بهمن 1401 تشخیص آسم نیز مطرح شد.

شروع کمپین تکمیلی واکسیناسیون شهروندان از 19 آذرماه

وی در خصوص جزئیات دیگر این طرح توضیح داد: برنامه این عملیات با هماهنگی وزارت بهداشت و شورای عمومی اتباع و مهاجرین وزارت کشور و همچنین مشارکت اتحادیه انجام شده است. کمیساریای عالی پناهندگان، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، و صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف. اجرای کار توسط کارکنان معاونت بهداشت در 27 دانشگاه علوم پزشکی از روز شنبه 19 دی ماه آغاز می شود.

رئیس اداره بیماری های پیشگیری وزارت بهداشت درباره اهداف این برنامه خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اهداف این کمپین آگاهی بخشی و مشارکت مردمی است که ایران مجبور به مراجعه به آن نمی شود. سلامتی. موسسات (مراکز بهداشت یا مراکز درمانی)؛ به این ترتیب آدرس، مکان و ساعات کاری مرکز بهداشت و انواع خدمات بهداشتی رایگان از جمله واکسیناسیون و اهمیت و مزایای آن را که به همگان اعم از ایرانی و غیرایرانی ارائه می شود، به اطلاع آنها می رسانیم. این به ما این امکان را می دهد که پس از پایان کمپین برای مدت طولانی از مزایای کمپین بهره مند شویم.

نحوه آموزش و شفای شهروندان

وی با بیان اینکه این کمپین در دو مرحله انجام می شود، تاکید کرد: مرحله اول از 19 دی ماه 1401 با اقدامات تکمیلی واکسیناسیون و مرحله دوم از بهمن 1301 تا فروردین 1402 با مفهوم غربالگری و تشخیص بیماری سل انجام می شود. . پس از زمان اختصاص یافته به آموزش و اطلاع رسانی (حضوری، نصب پوستر، بنر، نقاشی و حضور در مساجد و مراکز همایش)، کارگروه ها (نفر 2 با مشاور سلامت) همراه با کارکنان افغان) خانه به خانه در مناطق از پیش تعیین شده رفتند تا به خانواده ها در مورد اهمیت واکسیناسیون و فواید آن برای سلامتی آموزش دهند.

واکسن های اضافی شامل چه واکسن هایی می شوند؟

زهرایی ادامه داد: برای این افراد با تایید مرکز بهداشت عمومی محل اجرای برنامه، سند معرفی عملی صادر شده است. این افراد به خانواده ها توصیه می کنند بدون توجه به سابقه واکسیناسیون کودکان زیر 15 سال، واکسن های تکمیلی (از جمله واکسن خوراکی فلج اطفال و دو واکسن سرخک و سرخجه) را دریافت کنند و در مواردی که واکسیناسیون انجام نشده است، واکسیناسیون موثر دریافت کنند. از برنامه ملی ایمن سازی، به مراکز بهداشتی درمانی یا مراکز بهداشت عمومی مراجعه کنید. ضمناً پایگاه های ثابت (مراکز بهداشت و درمان) نیز پذیرای غیرایرانیان جهت ارائه خدمات تبلیغاتی خواهند بود.

اهداف کمپین واکسیناسیون اضافی برای کودکان کشور

وی افزود: با توجه به تفاوت گروه هدف و راه های فرار و جلوگیری از ناامید شدن فعالیت ها، راهکارهایی را در نظر گرفته ایم تا کمپین واکسیناسیون تا پایان دی ماه 1401 به اتمام برسد. هدف از این عملیات است. دسترسی و تحت پوشش قرار دادن حداقل دو میلیون اتباع غیرایرانی و واکسیناسیون 500000 نفر زیر 15 سال است.

وی با اشاره به اینکه مشخص است که خانواده های ایرانی در مراکزی زندگی می کنند که ساکنان غیرایرانی زیادی دارند، گفت: در مناطقی که در معرض خطر بالای ضعف سیستم ایمنی در منطقه هستند، توصیه می شود این افراد تحت پوشش خدمات قرار گیرند. مثل غیر ایرانی ها.

27 دانشگاه آماده اجرای این برنامه هستند

به گفته زهرایی، خدمات ایمن سازی تکمیلی در حوزه های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی زیر با محوریت ارائه خدمات به اتباع غیرایرانی انجام می شود:

جزئیات واکسیناسیون اضافی شهروندان غیرایرانی/ غربالگری سل پناهندگان از فوریه

انتهای پیام