اقتصادی

جزئیات بومی‌سازی و ایرانی‌سازی تجهیزات ارتباطات و فناوری اطلاعات

ارتباطات | اطلاعات | اينترنت

بنابر اعلام مسئولان، ظرفیت شبکه انتقال در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم ۳۵.۸ ترابیت بر ثانیه با استفاده از تجهیزات خارجی بود اما با برنامه ریزی وزارت ارتباطات قرار است تا پایان امسال ظرفیت انتقال کشور دو برابر و ۷۰ درصد از این افزایش با استفاده از تجهیزات بومی باشد.

به گزارش سلام دکتر، ابتدای دولت سیزدهم ظرفیت انتقال اشباع شده بود و یکی از گزینه‌ها این بود که مانند گذشته از شرکت تولیدکننده خارجی استفاده شود، اما مسئولان معتقد بودند که توانمندی داخلی وجود دارد؛ به همین دلیل با یک شرکت دانش بنیان داخلی قرارداد بسته‌ شد و کاری که برای اجرایی شدن آن به پنج سال زمان نیاز بود را طی یک سال به سرانجام رساندند تا بتوانند ظرفیت شبکه انتقال را افزایش داد.

در واقع ایران به واسطه وضعیت جغرافیایی‌اش امکان تبدیل شدن به هاب ترانزیت دیتای منطقه را داراست بنابراین به‌طور قطع ترافیکی که از بستر ایران و از مسیر زمینی خاک سرزمین ما عبور می‌کند، کیفیت بهتری نسبت به مسیر دریا و اقیانوس دارد تا به اروپا و سایر کشورها برسد.

بر این اساس استفاده از مزایای انتقال دیتا از خشکی به نفع کشور مهم بوده و در عین حال که نیاز کشور برای ارتباطات باکیفیت فراهم می‌شود، کیفیت این ارتباطات برای منطقه هم ارتقاء می‌یابد. بنابراین با گذشت چندین ماه پیشرفت و توسعه ادامه دارد و سال گذشته در این زمینه اعلام شد با حضور موثر شرکت ارتباطات زیرساخت در عرصه بین المللی طی ۱۸ ماه میزان ترانزیت داده از مسیر ایران از ۱.۳ ترابیت بر ثانیه به بیش از ۲.۹ ترابیت بر ثانیه رسید و با تلاش شبانه روزی ایران به هاب ترانطیت داده در منطقه تبدیل خواهد شد.

در همین رابطه محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت چندی پیش از تحقق ۴۰ درصدی افزایش ۲۰ ترابیت بر ثانیه ظرفیت شبکه انتقال کشور بر اساس توان داخلی خبر داد.

طبق اعلام وی ظرفیت شبکه انتقال در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، ۳۵.۸ ترابیت بر ثانیه بوده که تمام تجهیزات آن خارجی بود و در دولت سیزدهم، وزارت ارتباطات برنامه‌ریزی کرد که تا پایان سال ۱۴۰۲ یعنی ظرف مدت ۳۶ ماه ظرفیت انتقال کشور را دو برابر کند که ۷۰ درصد از این افزایش با استفاده از تجهیزات بومی باشد. بنابراین برای نخستین بار قراردادی به ارزش ۷۰۰۰ میلیارد ریال که بزرگ‌ترین قرارداد بومی‌سازی شرکت ارتباطات زیرساخت و وزارت ارتباطات محسوب می‌شد، منعقد و قرار شد با استفاده از تجهیزات بومی، ۲۰ ترابیت ‌بر ثانیه به ظرفیت شبکه انتقال کشور اضافه شود.

اخیرا هم مهندسان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بومی‌سازی تجهیزات فیبر نوری برای انتقال دیتا، توانستند محصولی قابل رقابت با نمونه‌های اروپایی به بازار کشور معرفی کنند. مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با سلام دکتر، زمینه تحقیقاتی این شرکت را تجهیزات ارتباطی فیبر نوری دانست و گفت از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کردند و موفق به بومی‌سازی و تولید انواع مدیاکانورتر و همچنین سوییچ‌های صنعتی PoE شدند.

طبق گفته وی، این محصول یکسری ماژول‌های فیبرنوری است که در سوئیچ‌ها استفاده می‌شود و به عنوان نوعی رابط، بین سوئیچ‌ها و تجهیزات فیبرنوری، عمل انتقال دیتا را انجام می‌دهد و دیتاهای الکتریکی را تبدیل به فیبر نوری و بر عکس می‌کند.

در این راستا، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات -هم چندی پیش استقبال خود از این موضوع را اعلام کرد. او در این زمینه گفت: از بومی‌سازی و ایرانی‌سازی تجهیزات ارتباطات و فناوری اطلاعات استقبال می‌کنند و آماده هرگونه همکاری با تمام شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه هستند.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.