رسانه عمومی

جزئیاتی درباره شیوع بیماری “دست و پا و دهان” / کودکان اصلی‌ترین میزبان ویروس

یک متخصص اپیدمیولوژی اطفال ضمن بیان اطلاعاتی در مورد بیماری دست، پا و دهان گفت: با توجه به اینکه این بیماری از طریق ترشحات تنفسی و ترشحات غذایی منتقل می شود، خانواده باید به کودکانی که می توانند در مهدکودک یاد بگیرند از آنها استفاده کنند، آموزش دهند. وسایل شخصی و اگر خانواده ای متوجه شوند فرزندشان به این بیماری مبتلا شده است، او را به دانشگاه و مدرسه نمی فرستند.

دکتر محمود خدابنده در گفت وگو با سلام دکتر. وی با اشاره به اینکه بروز بیماری دست، پا و دهان اغلب ویروسی است، گفت: ویروس هایی مانند انترو ویروس و کوکساکی عامل این بیماری هستند که باعث ایجاد ضایعات در دست، پا و دهان می شود. البته این ویروس می تواند در سایر نواحی بدن از جمله لگن و شکم نیز ضایعاتی ایجاد کند.

وی درباره ویژگی های این ضایعات پوستی توضیح داد: ضایعات ضخیم تقریباً چرکی و دردناک و بیشتر در پشت دست و پا و به ندرت در کف دست و کف پا ایجاد می شود. اگر این ضایعات در ناحیه دهان ظاهر شود، درد به دنبال دارد و به همین دلیل کودکان مبتلا به این بیماری به دلیل درد دهان نمی توانند خوب غذا بخورند یا حتی آب بنوشند که باعث خشکی و کاهش مایعات بدنشان می شود. .

وی درباره راه های انتقال این بیماری گفت: این بیماری از طریق ترشحات تنفسی و غذایی منتقل می شود و در کودکانی که به مهدکودک می روند بیشتر دیده می شود. زیرا این کودکان اسباب بازی های مشترکی دارند که می توانند در دهان خود بگذارند و از این طریق ویروس را به دیگران منتقل می کنیم. از سوی دیگر، تماس مستقیم با ضایعات پوستی بیماران ممکن است دیگران را نیز آلوده کند.

وی با تاکید بر اینکه درمان بیماری دست، پا و دهان یک درمان حمایتی است، گفت: تلاش برای کاهش تب بیمار، استفاده بیشتر از مایعات و … یکی از درمان های حمایتی است اما ممکن است عوارض بیماری ایجاد شود. مشکلات جدی مانند عوارض روحی و یا سکته قلبی، البته این مشکل در برخی افراد رخ نمی دهد که در آن بستری شدن در بیمارستان و معاینه بیشتر بیمار لازم است.

خدابنده درباره مدت زمان درمان گفت: معمولا در عرض یک هفته اکثر بیماران بهبود می یابند و زخم ها از بین می روند.

وی در خصوص علت افزایش تعداد مبتلایان به بیماری های دست، پا و دهان در سال جاری، گفت: نمی توان دلیل دقیق آن را بیان کرد اما پس از شیوع کرونا شاهد این وضعیت هستیم. همانطور که گفتم بسیاری از ویروس ها می توانند باعث این بیماری شوند و سایر ویروس ها نیز می توانند ظاهر بیماری دست و پا و دهان را تقلید کنند و به همین دلیل این بیماری در کودکان بیشتر دیده می شود.

وی با بیان اینکه در برخی از کودکان ممکن است ناخن های دست و پای کودک نیز پس از ابتلا به بیماری دست و پا و دهان بیفتد، تصریح کرد: در این موارد تنها اقدامات حمایتی کافی است و خانواده مناسب نیست و از این موضوع بترسید.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه بیماری دست، پا و دهان در بزرگسالان بسیار نادر است، ادامه داد: اکثر افراد زیر پنج سال به این بیماری مبتلا هستند و موارد نادر بزرگسالان به اندازه کودکان مبتلا نیستند.

وی افزود: با توجه به اینکه انتقال بیماری از طریق ترشحات تنفسی و ترشحات غذایی است، خانواده باید به کودکانی که توانایی یادگیری دارند، یعنی کودکان بالای چهار سال، آموزش دهند که از امکانات خود در دانشگاه استفاده کنند و در صورت توجه خانواده. که بچه عفونت داشته باشد دست و پا و دهان دارند بچه را به دانشگاه و مدرسه نمی فرستند.

انتهای پیام