تیک پروفیت چیست؟ آموزش صفر تا صد Take Profit در فارکس

تریدرها بعد از این متوجه شدند فارکس چیست، باید به دنبال راه‌هایی باشند که سودشان را به حداکثر رسانده و ریسک‌شان را کاهش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ابزارها برای رسیدن‌ به این هدف هم تیک پروفیت (Take Profit) است. هیچ تریدر موفقی تیک پروفیت را نادیده نمی‌گیرد. به همین خاطر در این مقاله می‌خواهیم به این سوال جواب دهیم که Take Profit چیست و چطور می‌توان ناحیه حد سود را در فارکس مشخص کرد.

ترید | فارکس

تیک پروفیت در فارکس چیست؟

به زبان ساده وقتی از تیک پروفیت استفاده می‌کنید، از بروکر می‌خواهید که وقتی معامله شما به یک محدوده خاص رسید؛ آن را ببندد. این سطح سود شما را تشکیل می‌کند. در نتیجه با این ابزار سودتان را برداشت می‌کنید تا از نوسانات شدید بازار در امان باشید. تیک پروفیت در پلتفرم‌های معاملاتی معمولاً با «TP» نشان داده می‌شود. در زبان فارسی به تیک پروفیت حد سود هم گفته می‌شود.

اهمیت حد سود در فارکس

استفاده از تیک پروفیت در فارکس از چند جهت خیلی مهم است:

نحوه تعیین تیک پروفیت

حالا که متوجه شدیم Take Profit چیست، باید با روش‌های نحوه تعیین آن آشنا شویم. هیچ فرمول ثابتی برای تعیین تیک پروفیت وجود ندارد و مشخص کردن این محدوده به عوامل مختلفی مثل استراتژی معاملاتی، نوع تحلیل، میزان ریسک‌پذیری و شرایط بازار بستگی دارد. با این حال، چند روش کلی برای تعیین تیک پروفیت وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

استفاده از حمایت‌ها و مقاومت‌ها

سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال، نقاطی هستند که روند ارزهای مختلف را تعیین می‌کنند. معامله‌گران می‌توانند از این سطوح برای مشخص کردن تیک پروفیت استفاده کنند. مثلاً به تصویر زیر توجه کنید. سطح آبی رنگ سطحی است که شما می‌خواهید در آن معامله را باز کنید. از طرف دیگر تاریخ نشان داده که سطح سبز رنگ یک مقاومت محکم است. به همین خاطر می‌توانید حد سود خود را در این سطح بگذارید.

 

استفاده از نواحی فیبوناچی

نواحی فیبوناچی در تحلیل تکنیکال کاربرد زیادی دارد. معامله‌گران می‌توانند از سطوح فیبوناچی هم برای مشخص کردن‌ ناحیه Take Profit استفاده کنند. برای مثال به تصویر پایین توجه کنید. یک تریدر می‌تواند معامله خود را در ناحیه ۵۰ درصدی فیبوناچی اصلاحی باز کنید و ناحیه تیک پروفیت را بسته به میزان ریسک‌پذیری‌اش در محدوده ۳۸.۲ یا ۲۳.۶ درصدی فیبوناچی اصلاحی قرار دهد.

استفاده از الگو‌های کلاسیک

همانطور که می‌دانید چندین الگوی کلاسیک در بازار فارکس وجود دارد که تریدرها می‌توانند از آن برای مشخص کردن ناحیه تیک پروفیت استفاده کنند. برای مثال در تصویر زیر می‌توانید الگوی سر و شانه را ببینید. در یک معامله شورت می‌توانید ناحیه TP یا حد سود خود را هدف الگوی مذکور قرار دهید.

مقایسه تیک پروفیت و استاپ لاس

همانطور که گفتیم تیک پروفیت یا حد سود برای این است که تریدرها سودشان را برداشت کنند و از سودشان مطمئن شوند. استاپ لاس یا حد ضرر کاملاً برعکس است و برای این است که تریدرها از ضرر بیشتر جلوگیری کنند. مثلاً بیایید دوباره تصویر زیر را با هم بررسی کنیم.

مثل قبل، شما در محدوده آبی رنگ هستید. از طرفی با بررسی شرایط تکنیکال و فاندامنتال به این نتیجه رسیده‌اید که قیمت طلا به محدوده سبز رنگ می‌رسد. پس ناحیه TP یا همان Take Profit را در محدوده سبز رنگ قرار می‌دهید.

با این حال بازار طلا نوسانات زیادی دارد و هر خبر سیاسی می‌تواند روی آن تاثیر بگذارد. پس با مشخص کردن ناحیه حد ضرر در محدوده قرمز رنگ، از بروکر می‌خواهید که اگر قیمت طلا کاهش یافت؛ معامله شما در همین محدوده ببندد. دلیلتان هم این است که می‌دانید اگر قیمت طلا به زیر محدوده برسد، با سقوط بیشتری روبه‌رو می‌شود. در این صورت دیگر نیاز نیست پای چارت بنشینید و به راحتی می‌توانید به کارهای دیگرتان برسید.

مزایا و معایب Take Profit چیست؟

حد سود مزایا و معایب خاص خود را دارد. همانطور که گفتیم، Take Profit به شما این امکان را می‌دهد تا سود خود را در سطح دلخواهتان تثبیت کنید و از نوسانات بازار در امان باشید. علاوه بر این تیک پروفیت می‌تواند ابزار بسیار خوبی برای مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه باشد. ضمن اینکه تیک پروفیت به شما کمک می‌کند تا از تصمیم‌های احساسی و معامله‌های آنی دوری کنید و به برنامه معاملاتی خود پایبند باشید.

از طرفی با تعیین تیک پروفیت جلوی هر سود احتمالی بیشتری را می‌گیرید. به عبارت دیگر اگر تیک پروفیت خود را در سطحی تعیین کنید که خیلی نزدیک به قیمت فعلی باشد، ممکن است فرصت کسب سود بیشتر را از دست بدهید. علاوه بر این استفاده از تیک پروفیت آن طور که به نظر می‌رسد ساده نیست و به درک و تجربه زیادی نیاز دارد.

جمع‌بندی تیک پروفیت

بازار فارکس پر ریسک است و تریدرها باید از ابزارهای در اختیارشان برای کاهش ریسک خود نهایت استفاده را داشته باشند. یکی از این ابزارها تیک پروفیت (Take Profit) است. با مشخص کردن تیک پروفیت یا حد سود معامله شما به طور خودکار بعد از رسیدن به یک سطح مشخص بسته می‌شود. این سطح سود شما را تشکیل می‌دهد و با بسته شدن معامله، این سود برداشت خواهد شد. با این روش از خودتان در برابر ریسک‌ها و نوسانات بازار محافظت می‌کنید و مطمئن می‌شوید که سود و سرمایه‌تان امن است.

منبع: دلتاکالج

خروج از نسخه موبایل