رسانه عمومی

تورم ترکیه بار دیگر رکورد شکست

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلایننوسانات ترکیه از سال گذشته افزایش یافته است، زمانی که لیر پس از شروع کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی وارد چرخه نزولی شد.

بانک مرکزی در سه ماه گذشته در مجموع 350 واحد نرخ سود خود را کاهش داد و به 10.5 درصد رساند. او وعده کاهش دیگری در این ماه را به عنوان آخرین اقدام در چرخه تسهیل فعلی داد که در تضاد با سختگیری سیاست پولی جهانی است.

موسسه آمار ترکیه اعلام کرد قیمت مصرف کننده 3.54 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است که کمتر از 3.60 درصد پیش بینی شده در نظرسنجی رویترز است. هزینه مصرف کننده سالانه 85.60 درصد پیش بینی می شود.

تورم ترکیه دوباره رکورد زد

هالوک بورومچکچی، موسس مشاوره بورومچکچی، گفت که افزایش سالانه در ماه اکتبر بالاترین میزان از ژوئن 1998 بوده است.

وی گفت: ما فکر می کنیم که تورم کل می توانست خیلی بالا باشد مگر اینکه لیر ضعیف شود. کاهش قابل توجه (علاوه بر) به دلیل اثر پایه در ماه آخر سال فقط می تواند در محدوده 70-75٪ اتفاق بیفتد.

کاهش 44 درصدی ارزش لیر در سال گذشته و 29 درصدی در سال جاری دلیل اصلی افزایش تورم علاوه بر افزایش قیمت حامل های انرژی است.

پوشاک ماهانه 8.34 درصد افزایش قیمت داشته و پس از آن قیمت مواد غذایی با 5.09 درصد افزایش و قیمت مبلمان و لوازم خانگی با 4.38 درصد افزایش در رتبه های بعدی قرار دارند.

حمل و نقل که شامل قیمت بنزین می شود با 117.15 درصد رشد سالانه و پس از آن قیمت مواد غذایی با 99.05 درصد و اثاثیه و لوازم خانگی با 93.63 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

پیش‌بینی تورم پایان سال در آخرین نظرسنجی رویترز 70.25 درصد بود، در حالی که بانک مرکزی ترکیه هفته گذشته پیش‌بینی پایان سال خود را به 65.20 درصد افزایش داد که چهارمین تجدید نظر صعودی آن در سال جاری است.

سیاست اقتصادی دولت برای افزایش تولید و صادرات با هدف دستیابی به مازاد حساب جاری، نرخ بهره پایین را در اولویت قرار داده است.

شاخص بهای تولیدکننده داخلی در مهرماه نسبت به ماه قبل 7.83 درصد افزایش و سالانه 157.69 درصد افزایش یافت.

223227