تقویت دوستی با اژدها! – سلام دکتر

اژدها | ایران و چین | با

اقتصاد ایران که در سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌های امریکا با محدویت‌های بین‌المللی مواجه شده، توانسته به شکل همزمان روابط راهبردی خود با دیگر کشورها را تقویت کند و پس از روسیه، حالا نوبت به چین رسیده است.

به گزارش سلام دکتر، همانطور که از ماه‌های ابتدایی دولت بر آن تاکید شده بود، ایران منتظر طرف‌های غربی نمی‌ماند و همزمان روابط اقتصادی خود را تقویب خواهد کرد. پس از عضویت نهایی ایران در اوراسیا و شانگهای، حالا با حضور رییس جمهور در چین، دیگر اولویت‌های اقتصادی دو کشور نیز به شکل همزمان در این دیدار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

چهره روز: ابراهیم رییسی

با آغاز سفر رییسی به چین، او مورد استقبال رسمی رییس جمهور چین قرار گرفت و پس از آن دو طرف نشست‌های مشترک خود را آغاز کردند، نشست‌هایی که بخش مهمی از آن حول محور مسائل اقتصادی قرار خواهد گرفت.  

چین در سال‌های گذشته شریک اصلی تجاری ایران بوده است و این موضوع را سخنگوی سابق گمرک بر اساس آمار و ارقام تشریح کرده است. سید روح اله لطیفی در گفت‌وگو با سلام دکتر، همزمان با سفر رئیس جمهوری به چین اظهار کرد: چین با مجموع تجارت (جمع واردات و صادرات) ۲۹.۲ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۳ میلیارد دلار بیشترین میزان تبادل تجاری با ایران را در ۱۰ ماه امسال داشته و جلوتر از امارات متحده عربی با ۱۹.۸ میلیارد دلار، ترکیه با ۱۱.۷ میلیارد دلار و عراق با ۹ میلیارد دلار قرار دارد.

همچنین سلام دکتر در گزارشی با عنوان احتمال همکاری ایران و چین در صنعت ساختمان به بررسی احتمالات همکاری‌های مشترک در این حوزه پرداخته است.

در خبری دیگر با عنوان بازی برد-برد ایران و چین در حوزه انرژی نیز به بررسی همکاری‌های انرژی دو کشور پرداخته شده است.

عدد روز: افزایش حقوق

دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی حقوق را داده اما در مجلس مخالفت‌هایی با این پیشنهاد وجود دارد. پس از بحث‌های فراوان سرانجام نمایندگان مجلس فردا در این زمینه تصمیم می‌گیرند. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از تعیین تکلیف میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده در جلسه نوبت صبح فردا این کمیسیون خبر داد و گفت که پیشنهادات متعدد و متنوع درباره میزان افزایش حقوق مطرح است.

همچنین عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه فاصله بین خط معیشت و دستمزد کارگران زیاد شده است، پیشنهاد فصلی شدن حقوق و دستمزدها را مطرح کرد و گفت: به جای آنکه چانه‌زنی‌های فشرده مزد هر سال به اسفندماه موکول شود، دستمزد را به شکل فصلی نسبت به تورم بررسی و در شش ماهه دوم ترمیم‌ کنیم.

ضعف و قوت‌های اتاق بازرگانی در چهار سال گذشته عنوان خبر دیگری است که در آن رییس اتاق بازرگانی تهران در آستانه برگزاری انتخابات این نهاد به بررسی آنچه که در دوره اخیر در این بخش رخ داده، پرداخته است.

ارزان روز: خودرو بورسی

با وجود تمام مسائلی که در هفته‌های گذشته درباره عرضه خودرو در بورس مطرح شده بود، دولت اعلام کرده که فعلا این فرایند ادامه خواهد یافت و به نظر می‌رسد همچنان قیمت‌ها در این بازار پایین‌تر از نرخ‌های بازار آزاد است.

طی معاملات امروز در بورس کالا، ۵۰۰۰ تارا دستی سفید عرضه شد که ۲۳ هزار و ۴۹۴ تقاضا برای این خودرو که با قیمت پایه ۲۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده بود شکل گرفت. قیمت میانگین این خودرو در بورس کالا  حدود ۴۶۰ میلیون تومان بود درحالی که این خودرو در بازار آزاد ۶۴۵ میلیون تومان قیمت دارد.

همچنین روز گذشته دوشنبه (۲۴ بهمن ۱۴۰۱) در شش نوبت عرضه خودرو در بورس کالا، ۶۰۶ دستگاه کامیون و کامیونت به فروش رسید که متوسط قیمت‌ها نشان می‌دهد قیمت‌های کشف شده در بورس کالا پایین‌تر از متوسط قیمت بازار بودند.

بازار خودرو همچنان نسبت به حذف ۲۰۶ از خط تولید نیز واکنش نشان می‌دهد. بررسی بازار خودرو امروز (سه‌شنبه ۲۵ بهمن ماه) نشان می‌دهد که هر چند قیمت‌ پرتیراژهای خودروسازان نسبت به یکماه پیش افزایشی رقم خورده اما نسبت به روز گذشته (دوشنبه) قیمت برخی محصولات کاهش یافته است.

بهانه روز: کمبود هواپیما

با نزدیک شدن به فصل سفرهای نوروزی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از یک نگرانی گفته است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به افزایش سفرها در نوروز ۱۴۰۲ گفت که به دلیل افزایش تقاضا و کمبود ناوگان نمی‌توانیم تمام تقاضاهای بازار را پوشش دهیم. مشخص نیست که آیا این مساله تنها به کمبود ناوگان باز می‌گردد یا واکنشی از سوی ایرلاین‌ها در پاسخ به مخالفت با افزایش قیمت بلیت هواپیماست.

تلاش برای مدیریت دیگر بازارها نیز ادامه دارد و عرضه سکه در این مسیر ادامه خواهد یافت. مشاور رئیس کل بانک مرکزی از عرضه ربع سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران از هفته آینده خبر داد و گفت: معاملات ربع سکه با محوریت بانک‌ها، صرافی های بانکی و صرافی های تضامنی صورت خواهد گرفت و شرایط عرضه آن به زودی در قالب امید نامه و آگهی اعلام می شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل