اقتصادیکسب و کار سلامتی

تجهیزات خانه هوشمند چیست

امروزه شرکت های زیادی با توجه به پیشرفت زیاد تکنولوژی در زمینه فعالیت می کنند. همچنین در سال های اخیر استفاده از کنترل از راه دور مهراد کیت  برای راحتی بیشتر این عزیزان نیز مورد توجه بسیار قرار گرفته است. به کمک تجهیزات هوشمندسازی ساختمان می توان مکان های هوشمند زیادی مانند هتل ،مدرسه ،بیمارستان، ساختمان و حتی داشت. سعی در آشنایی بیشتر شما با این تکنولوژی دارد. خانه هوشمند از فناوری های نوظهور در عصر جدید می باشد که با احساس نیاز بیشتر انسان به داشتن رفاه و آسایش در زندگی به وجود آمده است. با حضور هوشمند سازی ساختمان در زندگیمان هنگام خروج از منزل دیگر نگران فراموش کردن بستن درب ها، خاموش کردن سیستم روشنایی و وسایل برقی روشن در خانه نیسیتم.

معرفی خانه هوشمند:

در خانه هوشمند یک سری عملیات به صورت پیوسته در کنار یکدیگر قرار می گیرند که به واسطه آن ها لذت و آرامش برای ساکنین خانه فراهم می شود. به بیان دقیق تر خانه هوشمند به خانه ای گفته می شود که تمامی وسایل و دستگاه­ های موجود در آن به وسیله و از طریق تلفن همراه یا دستگاه های تحت شبکه از راه دور کنترل می شوند و دیگر نیازی به کنترل و انجام دستی بسیاری از کارها نیست. همچنین با هوشمند سازی ساختمان برای انجام همزمان مجموعه ای از کارها با دادن سناریوهایی به سیستم های خانه می توان دستورات لازم جهت رخ داد آن اتفاق را برنامه ریزی کرد.

به عنوان مثال در هنگام ورود مهمان با استفاده از سناریو مهمان، چراغ های راهرور روشن می شود، نور سالن و سیستم روشنایی سالن و منزل مناسب مهمانی خواهد شد و احتمالا یک موسیقی ملایم پخش می شود. به صورت کلی خانه های هوشمند در دو نوع موجود می باشند: با هوشمند سازی ساختمان به روش بی سیم دیگر دستگاه ها نیازی به سیم کشی ندارند بلکه تجهیزات به وسیله امواج رادیویی با یکدیگر تعامل برقرار می کنند. خانه هوشمند سیمی به خانه ای گفته می شود که بستر ارتباطی تجهیزات بکار رفته در آن به صورت سیمی صورت می گیرد. در این نوع سیستم از یک تابلوی مرکزی واحد استفاده می شود که به عنوان مغز سیستم خانه هوشمند عمل می کند و تمام ماژول ها و اطلاعات ورودی و خروجی دستگاه ها در این تابلو قرار می گیرند.

امکانات هوشمند سازی ساختمان

برای همه ما جالب است که بدانیم خانه هوشمند و خانه غیر هوشمند چه تفاوت هایی دارند؟ در واقع امکانات و خصوصیات هوشمند سازی ساختمان چه چیزهایی هستند؟ در پاسخ به این پرسش می توان به موارد زیر اشاره کرد. شما را با نمونه هایی از این ابزارها و امکانات تعبیه شده در آشنا می کنیم. سنسور های خانه هوشمند: سنسور در لغت به معنی حسگر می باشد که از خصوصیات بسیار مهم یک خانه هوشمند بشمار می آید و با استفاده از آنها در بخش های مختلف خانه می توان های متفاوتی را اجرا نمود. انواع مختلفی دارند که نمونه ای از آن ها عبارتند از:

روشنایی هوشمند: یکی از ویژگی های مهم هوشمندسازی ساختمان، می باشد که به وسیله آن از راه دور، روشنایی تمام نقاط خانه را می توان کنترل نمود. به عنوان مثال برای همه ی ما تا کنون پیش آمده هنگام خواب فراموش کنیم لامپ اتاق یا آشپزخانه را خاموش کنیم و برای خاموش کردن لامپ ها مجبور به ترک محل خواب خود شده ایم. اما امروزه با هوشمندسازی ساختمان و یه واسطه روشنایی هوشمند به راحتی در رخت خواب خود به وسیله تلفن همراه می توانیم تمام لامپ های خانه را روشن یا خاموش کنیم. از قابلیت های دیگر روشنایی هوشمند، تنظیم میزان نور محیط به وسیله ابزاری به نام است که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، و بهبود کیفیت زندگی می شود.

سیستم­ های سرمایشی و گرمایشی:

با استفاده از  در هوشمندسازی ساختمان، تنظیم دمای محیط و همچنین روشن و خاموش کردن وسیله های سرمایشی و گرمایشی به راحتی از راه دور توسط تلفن همراه یا پنل لمسی توسط فرد یا به صورت خودکار و با برنامه ریزی (تعریف سناریو) که از قبل به آن داده شده است، صورت می گیرد. به کمک اجرای سناریو برای این فناوری، قبل از ورود به خانه و از راه دور می توان دمای منزل را تنظیم کرد؛ همچنین با تغییر فصول دمای محیط به صورت اتوماتیک متناسب با شرایط آب هوایی منطقه تنظیم می شود. از نکات مثبت این فناوری می توان به مصرف بهینه انرژی و کاهش هزینه ها اشاره کرد. سیستم امنیتی هوشمند: امنیتی از دیگر امکانات خانه هوشمند می باشد که امنیت و آرامش خاطر را برای ساکنین خانه به ارمغان می آورد. این سیستم از چندین بخش هوشمند دیگر تشکیل شده است که نمونه ای از آن ها عبارتند از:

  • درب هوشمند
  • پنجره هوشمند
  • دزدگیر
  • دوربین

به صورت کلی در این سیستم به وسیله دوربین های نظارتی و به کمک دانش ، به صورت آنلاین می توان بر تمام نقاط داخل خانه و فضای اطراف آن نظارت داشت. علاوه بر این سیستم امنیتی زمان ورود و خروج افراد به همراه تصاویر آن ها را ظبط و ثبت می کند و در صورت مشاهده ورود فردی مشکوک به داخل خانه با به صدا در آوردن آژیر ها مالک خانه را از وقوع حادثه مطلع می کند. همچنین درب هوشمند که از اجزای اصلی سیستم امنیتی به شمار می آید، با استفاده از روش های مختلف مانند: امکان ورود به خانه را به افراد می دهد و بدین صورت مانع ورود افراد متفرقه به منزل می شود. پرده­ های هوشمند: پرده ها تنوع زیادی در جنس و ظاهر دارند که بر اساس موقعیت مکانی طراحی می شوند. کنار کشیدن برخی از این پرده ها به دلیل طول و اندازه عریضی که دارند کاری سخت و دشوار است و همین امر سبب می شود گاهی از نور خورشید بی بهره شویم. با پیشرفت دانش و با هوشمندسازی ساختمان این قابلیت به خانه هوشمند افزوده شده که به کمک به صورت خودکار و بدون دخالت دست فرد، پرده ها به کنار بروند.

  • راحتی
  • افزایش امنیت خانه (در زمان­ هایی که مدت زمان طولانی در خانه حضور ندارید)
  • هماهنگی با سایر لوازم هوشمند خانه (سیستم تهویه هوا و سیستم سرمایشی و گرمایشی)
  • صرفه­ جویی در مصرف انرژی

سیستم اعلام و اطفا حریق:

تاکنون بسیاری از افراد جان خود را بر اثر نشت گاز یا آتش­ سوزی از دست داده­ اند اما امروزه با هوشمند سازی ساختمان و با استفاده از در خانه های هوشمند خسارت­ های ناشی از آتش سوزی به حداقل رسیده است. روش کار این سیستم به این طریق است که در صورت مشاهده­ دود، آتش، حرارت، گاز منوکسید کربن و خطرات این چنینی پیام ­های هشدار صوتی و تصویری توسط سیستم اعلام حریق به مالک خانه داده می شود که تا حد زیادی مانع تلفات جانی و مالی می شود. سیستم اطفا حریق نیز به منظور خاموش کردن کردن آتش وارد عمل می شود که این کار را به صورت اتوماتیک و با توجه به نوع آتش سوزی انجام می دهد. در واقع سیستم اعلام حریق در هوشمندسازی ساختمان، مجموعه عملیات لازم جهت اعلام آتش سوزی به مالکین خانه را بر عهده دارد و سیستم اطفا حریق اقدامات لازم جهت جلوگیری از پیشرفت بیشتر آتش سوزی و مهار شعله های آتش را را انجام می دهد. خصوصیات خانه هوشمند

  • انعطاف پذیری
  • راحتی و آسایش بیشتر
  • بهینه سازی انرژی
  • بهبود کیفیت زندگی
  • انجام سریع تر کارها و صرفه جویی در زمان
  • کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات
  • افزایش ایمنی در برابر حوادث و سرقت
  • کنترل و نظارت بر خانه از راه دور
  • قابلیت ایجاد سناریو برای تجهیزات هوشمند
  • استفاده­ ی راحت از امکانات هوشمند برای کودکان، سالمندان، بیماران و حیوانات خانگی

قابخانه هوشمند خانه‌ای است که از دستگاه‌های متصل به اینترنت استفاده می‌کند تا نظارت و مدیریت از راه دور وسایل و سیستم‌ها مانند روشنایی و گرمایش را امکان پذیر کند. فن‌آوری خانه هوشمند که اغلب به آن اتوماسیون خانگی یا domotics نیز گفته می‌شود (از لاتین Domus به معنای خانه)، امنیت، راحتی و بهره‌وری انرژی را برای صاحبان خانه فراهم می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد دستگاه‌های هوشمند را کنترل کنند. این دستگاه‌ها مثل اغلب تجهیزات خانه هوشمند توسط یک برنامه خانه هوشمند کنترل می‌شود. گوشی هوشمند یا سایر دستگاه‌های تحت شبکه، بخشی از اینترنت اشیا (IoT)، سیستم‌ها و دستگاه‌های خانه‌های هوشمند اغلب با هم کار می‌کنند، داده‌های مصرف‌کننده را بین خود به اشتراک می‌گذارند و اقدامات را بر اساس ترجیحات صاحب خانه خودکار می‌کنند.

تمام تجهیزات خانه هوشمند را می‌توانید از سایت تکنولایف خریداری کنید:  کاری که همه ما واقعاً می‌خواهیم در خانه انجام دهیم، بازی و استراحت است، و فناوری مدرن راه‌های زیادی برای لذت بردن ارائه می‌کند. بلندگوهای هوشمند می توانند موسیقی و پادکست پخش کنند، آخرین اخبار را دریافت کنند و دستگاه هایی مانند تلویزیون و کنسول‌های بازی را کنترل کنند. نمایشگرهای هوشمند این کار و کارهای بیشتری را انجام می‌دهند، به‌عنوان مثال سرویس‌های ویدئویی پخش جریانی مانند نتفلیکس و یوتیوب. یک Echo Show یا Nest Hub می تواند در آشپزخانه یا روی میز خواب شما فوق العاده باشد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.