اقتصادی

تامین ۱۰ درصدی نیاز صنعت برق به رله‌های حفاظتی با تولید دانش‌بنیان

۱۰ | با | برق

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان توانسته‌اند با تولید رله‌های حفاظتی برای کاربرد در شبکه‌های توزیع برق، ۱۰درصد نیاز شرکت‌های برق منطقه‌ای را رفع کنند.

به گزارش سلام دکتر، مصطفی اوجی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این مجموعه با هدف طراحی و تولید تجهیزات مهندسی برق و الکترونیک ایجاد شده و گامی مؤثر در راستای خودکفایی صنعت کشور در زمینه برق برداشته است، گفت: این شرکت موفق شده مجموعه‌ای از سیستم‌های حفاظتی را به صنعت برق معرفی کند و هم اکنون یکی از تولیدکنندگان مطرح انواع رله‌های حفاظتی، تست بلاک و سیستم آلارم است.

وی ادامه داد: این شرکت با تلاش محققان خود طی سال‌های متوالی، موفق به تولید رله‌های حفاظتی پیشرفته شبکه برق شده و تاکنون بیش از ۴۰۰۰ دستگاه از انواع رله‌های حفاظتی توسط این شرکت در شبکه برق کشور نصب شده است. محصولات شرکت توسط آزمایشگاه صنایع برق و انرژی و واحد حفاظت و کنترل شرکت توانیر ارزیابی شده‌اند و عملکرد آنها مورد تأیید قرار گرفته است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، از اهمیت این محصول در حفاظت شبکه برق و تجهیزات نصب شده در پست‌های برق فشار قوی در زمان اتصالی‌ها خبر داد و از شرکت‌های برق منطقه‌ای، تابلوسازهای برق و سازندگان پست‌های برقی به عنوان مخاطبین و مشتریان بالقوه این محصول نام برد.

اوجی، درباره سازوکار عملکردی رله‌های حفاظتی، توضیح داد: رله‌های حفاظت از جریان برق ساخت داخل، با شناسایی هوشمند افت و خیز ولتاژ عبوری، سامانه‌ها را از آسیب‌های احتمالی ناشی از نوسانات برق، مصون می‌کنند.

مدیر عامل این شرکت، اظهار کرد: این تجهیزات در شبکه‌های برق با کمک جداسازی جریان از مدار عبوری، تمامی یا بخشی از شبکه را غیر فعال می‌کنند.

وی افزود: همچنین از انواع رله‌ها و سیستم‌های حفاظتی طراحی شده توسط این شرکت می‌توان به رله جریان زیاد تک فاز، سه فاز و سه فاز زمین، رله حساس زمین، رله خطای زمین، رله اضافه جریان سه فاز زمین شبکه توزیع، رله حفاظت اضافه و کاهش ولتاژ، رله تریپ، رله قفل‌کننده و رله نظارت بر مدار تریپ اشاره کرد.

وی در خصوص محصول دانش‌بنیان رله‌های حفاظتی پست‌های فشار قوی، گفت: این محصول قبل از تولید توسط این شرکت از شرکت‌های خارجی تامین می‌شد، اما خوشبختانه توانستیم این محصول را بومی‌سازی کرده و در سطح ولتاژ  ۲۰کیلووات و ۶۳ کیلووات طراحی و تولید کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص مزیت رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی، گفت: علی‌رغم قیمت بسیار پایین‌تر این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی، خدمات پشتیبان و تعمیر عیب‌یابی آن از  مزایای رقابتی این محصول بومی به شمار می‌رود.

 مدیر عامل این شرکت فعال در صنعت برق، خاطر نشان کرد: این محصول علی‌رغم تولید داخلی، کماکان بطور گسترده بخصوص در صنایع نفت و پتروشیمی و گاز واردات دارد؛ این در حالی است که با استفاده از تولیدات داخلی، رونق اقتصادی محصولات این حوزه و خروج ارز از کشور را شاهد خواهیم بود. با بومی‌سازی آن توانسته‌ایم ۱۰درصد نیاز شرکت‌های برق منطقه‌ای را رفع کنیم.

وی ادامه داد:  این شرکت بطور مستقیم برای ۲۵ نفر اشتغال ایجاد کرده است و از آنجایی که برای تامین مواد، سفارش‌ها و سایر نیازها حلقه‌های بسیاری درگیر هستند، این عدد برای اشتغال غیرمستقیم بسیار بالاتر است.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، اوجی با تاکید بر اینکه حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در رشد شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان بسیار تاثیرگذار است، مطرح کرد: حمایت‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای و ارائه تسهیلات و حمایت‌های مالی در استقلال و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

انتهای پیام