رسانه سلامت و دانش

تاثیر خوردنی‌ها بر کیفیت خواب شبانه

بر | تاثیر | خواب

آفتاب‌‌نیوز :

هر روز در یک ساعت معین به خواب بروید. ریتم سیرکاردین (شبانه روزی) بدن شما بر اساس طلوع و غروب تنظیم شده است. رعایت ساعت معین برای خوابیدن و بیدارشدن می‌تواند تاثیر مثبتی در روند خواب شما داشته باشد.

از خواب طولانی‌مدت در طول روز خودداری کنید. درست است که چرت زدن در طول روز می‌تواند مفید باشد و عملکرد شما را افزایش دهد، اما خواب طولانی باعث به هم ریختن ریتم شبانه‌روزی شما می‌شود و خواب را دچار مشکل می‌کند.

ملاتونین هورمونی است که در خواب شما تاثیر می‌گذارد. فرآورده‌های ملاتونین در بی‌خوابی‌های شبانه موثر است. اما توجه داشته باشید که این دارو باید توسط پزشک تجویز شود.

مصرف برخی دارو‌ها قبل از خواب می‌تواند شما را بی‌خواب کند. بهتر است زمان مصرف دارو‌ها را با پزشک یا داروساز خود برسی کنید.

از ۶ تا ۸ ساعت قبل از خواب کافئین مصرف نکنید. کافئین تاثیر زیادی در تمرکز، انرژی و فعالیت بدنی شما دارد. اما می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در خواب شما نیز بشود. به خصوص اگر شما به کافئین حساس هستید.

قبل از خواب مایعات زیاد ننوشید چرا که باعث بیدار شدن شما در طول خواب و بدخواب شدن می‌شود.

وعده مصرفی در شام را سبک میل کنید. غذایی که به عنوان شام می‌خورید باید کربوهیدرات کمی داشته باشد. همچنین غذا را در فاصله زیاد با خواب میل کنید.

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.