رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

بی اختیاری ادرار در کودکان

بی اختیاری ادرار در کودکان وضعیتی است که در آن کودک کنترل مثانه را به طور کامل از دست می دهد یا برای هدف دیگری ادرار می کند. نام دیگر این بیماری شب ادراری یا بی اختیاری است. بی اختیاری ادرار در کودکان دلایل زیادی دارد. این مشکل می تواند والدین را بترساند یا نگران کند، اما آنها باید بدانند که بی اختیاری در کودکان و نوزادان کاملا طبیعی است. در این مقاله علل و راهکارهای پیشنهادی مربوطه توسط دکتر کیوان آقامحمدپور برای درمان این مشکل را توضیح و بررسی کرده ایم.

علائم ادرار چیست؟

یعنی علائم این مشکل در کودکان بسیار واضح است و هر پدر و مادری توانایی تشخیص آن را دارد. به طور کلی، اگر کودک شما به سنی رسیده است که از لباس استفاده نکند و نیازهای بهداشتی او را برآورده نکند، توانایی کنترل ادرار را نیز دارد. در نتیجه اگر روی شورت یا لباس کودک رطوبت دیدید و پس از معاینه متوجه شدید که کودک ادرار کرده است، می توانید تشخیص دهید که آیا کودک بی اختیار است یا خیر. اگرچه از بسیاری از والدین سوال می شود که علائم احتباس ادرار در کودکان چیست؟ باید گفت که این مشکل در کودکان طبیعی است. البته بی اختیاری ادرار یک اتفاق رایج در کودکان 3 تا 6 ساله است. بهترین راه حل مراجعه به پزشک برای بی اختیاری ادرار است.

علل بی اختیاری ادرار در کودکان

بی اختیاری ادرار در کودکان به دو نوع کلی ادرار شبانه و شبانه تقسیم می شود که هر کدام علل خاص خود را دارند. البته باید توجه داشت که بی اشتهایی عصبی در کودکان بیشتر دیده می شود. به گفته متخصصان ارولوژی کودکان، علل ادرار کودکان به شرح زیر است:

علل بی اختیاری شبانه

مشکلات رشد

تولید بیش از حد ادرار و ناتوانی در پاسخ به سیگنال های فیزیکی

از والدین به ارث می رسد

ناهنجاری های تشریحی

اختلالات عصبی

ناهنجاری های غدد درون ریز

و…

علل بی اختیاری ادرار روزانه

احتباس ارادی ادرار

عفونت مجاری ادراری

یبوست و ادرار ناشی از خنده

و…

البته بار دیگر تاکید می کنیم که علل شایع بی اختیاری ادرار در کودکان زیاد است و والدین نباید مضطرب و وحشت زده باشند. اما در صورت شب ادراری مداوم بهتر است با پزشک مشورت شود.

انواع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار در کودکان به طور کلی به 3 دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

شب ادراری روزانه

شب ادراری

شب ادراری روزانه

علل شایع بی اختیاری ادرار در کودکان در طول روز احتباس عمدی ادرار، عفونت دستگاه ادراری، یبوست و ادرار ناشی از خنده است. باید گفت که دختران بیشتر از پسران از این مشکل رنج می برند. سایر علل کمتر شایع عبارتند از مشکلات جدی تر مانند مثانه عصبی، ناهنجاری های آناتومی دستگاه ادراری و دیابت. یکی از مهم ترین علل بی اختیاری ادرار در کودکان تجمع عمدی ادرار است. این مشکل اغلب در کودکان 3 تا 5 ساله رخ می دهد که نمی خواهند وقت خود را برای رفتن به دستشویی بگذرانند یا از دستشویی رفتن در خارج از خانه خود اجتناب کنند. اکثر کودکان بیش از حد مشغول بازی هستند و رفتن به دستشویی برای آنها اتلاف وقت و غیر ضروری است. کودکان بی قرار هستند، هنگامی که ادرار خود را عمدا نگه می دارند، اندام تناسلی خود را می پیچند و فشار می دهند. اکثر کودکان با بزرگتر شدن از این مرحله رشد می کنند و مشکل حل می شود.

شب ادراری

گاهی اوقات این بی اختیاری ادرار در شب اتفاق می افتد و به آن شب ادراری می گویند. البته باید گفت که شب ادراری بسیار گسترده است. به طور کلی کودکان تا 4-2 سالگی می توانند اجابت مزاج داشته باشند اما برخی از کودکان تا سنین بالاتر نمی توانند ادرار خود را در شب نگه دارند.85 درصد کودکان تا سن 5 سالگی نمی توانند ادرار خود را در شب نگه دارند. یا 6.، اما برخی گاهی تا 10-12 سال بستر را خیس می کنند.

گاهی اوقات کودکی که برای مدت طولانی شب ادراری نداشته و می تواند خود را کنترل کند، دوباره شب ادراری می کند. مشکلات ناشی از محیط های جدید مانند مهد کودک و مدرسه، مشکلات خانوادگی می تواند چنین حالتی را تحریک و تقویت کند. در این صورت ممکن است مشاوره با یک روانشناس عمومی ضروری باشد. با بالغ شدن سیستم کودک، شب ادراری کمتر است.

راه های درمان مسمومیت با ادرار در کودکان

درمان‌های خانگی و غیره. برای درمان ادرار در کودکان، روش‌های مختلفی وجود دارد، زیرا ناتوانی در دفع ادرار به علت واقعی مشکل بستگی دارد. شما باید با توجه به شرایط کودک نوع را انتخاب کنید. درمان های دارویی و دارویی نباید به تنهایی انجام شود و باید با پزشک متخصص مشورت شود. اما درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌توان قبل از آن ادرار را در کودکان متوقف کرد. شما می توانید آکنه در کودکان را درمان کنید و با استفاده از درمان های خانگی از شر این مشکل خلاص شوید. اگر این روش ها جواب نداد، بهتر است از یک متخصص پزشکی کمک بگیرید و هزینه درمان مناسب بی اختیاری ادرار در کودکان را بپردازید. این درمان ها عبارتند از:

تغییر در مصرف مایعات

یکی از عوامل اصلی بی اختیاری ادرار در کودکان به خصوص در شب و هنگام خواب، مایعات مصرفی در طول روز است که از بدن دفع نمی شود. بنابراین توصیه پزشکان توجه به مصرف روزانه مایعات، پرهیز از مصرف مایعات در ساعت معین به خصوص چند ساعت قبل از خواب و یا حداقل کاهش مقدار آن است.

کافئین را از رژیم غذایی کودک خود حذف کنید

کافئین یکی دیگر از عوامل موثر در بی اختیاری ادرار در کودکان است. کافئین احتمال شب ادراری را در کودکان افزایش می دهد، بنابراین بهتر است از مصرف نوشابه های گازدار مانند نوشابه و کولا، چای سیاه یا قهوه و نوشیدنی های شکلاتی خودداری کنید یا آن را کاهش دهید.

رفتن به توالت در طول برنامه

یکی از موثرترین درمان های خانگی برای رفع بی اختیاری ادرار در کودکان توجه به این نکته است که کودکان در زمان های خاصی برای تخلیه مثانه خود به توالت می روند. همچنین بهتر است در طول شب چندین بار از خواب بیدار شوید و کودک خود را به دستشویی ببرید.

آموزش کنترل ادرار

آموزش کنترل ادرار یکی دیگر از روش های موثر درمان خانگی است. والدین با صحبت و آموزش صحیح و تمرین و تکرار می توانند بر این مشکل غلبه کنند. البته برای بهبود و تسریع نتایج می توانید از پزشک یا مشاور اطفال کمک بگیرید.

استفاده از تشک های مرطوب

استفاده از تشک خواب یک راه موثر برای درمان قولنج در کودکان است. به دلیل مواد خاصی که در این تشک ها قرار داده شده است که هنگام خیس بودن لباس کودک به راحتی مرطوب و تمیز می شوند. این زنگ هشدار به کودکان کمک می کند به محض شنیدن صدای زنگ از خواب بیدار شوند و به دستشویی بروند.

درمان بی اختیاری ادرار با دستگاه فیوبیدک

بیوفیدبک وسیله ای است که با بررسی تغییرات بدن کودک را نشان می دهد. به طور کلی، یک دستگاه بیوفیدبک به افراد کمک می کند تا از عملکردهای بدن که طبیعی و خودکار هستند بیشتر آگاه شوند و ادرار یکی از آنهاست. با استفاده از بازی های رایانه ای برای مشکلات کنترل مثانه، بیوفیدبک به کودکان می آموزد که عضلات مسئول احتباس ادرار و دفع ادرار را بشناسند و آگاهانه از آنها در حین دفع ادرار و کنترل استفاده کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر این مشکل مزمن و مداوم است، خیلی بهتر است به پزشک مراجعه کرده و مشورت کنید. پزشک می تواند علت را تعیین کند و درمان مناسب را تجویز کند. همچنین می توانید به صورت تلفنی با پزشکان متخصص مشورت کنید. اگر ویزیت حضوری ندارید، می توانید از مشاوره آنلاین پزشکی استفاده کنید.