رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

به کلید های روی پیانو گفته می شود که هر کدام نت خاصی را می نوازند

کلیدها و نت های پیانو: چه طور کلید های پیانو را نام گذاری کنیم؟

در این مقاله نگاهی به نت ها و کلید های پیانو از جمله پیانو سی بکشتاین خواهیم داشت. شما نت هایی که مربوط به هر کدام از کلید های سفید و سیاه پیانو هستند را یاد خواهید گرفت. من به شما نشان خواهم داد که چه قدر راحت می توان همه کلید های صفحه کلید پیانو را بدون توجه به تعداد آن ها نام گذاری کنید. این قاعده شامل صفحه کلید های 88، 76، 61، 49 کلیدی و سایر کیبوردها می شود. به طرح صفحه کلید پیانو بدون برچسب در پیانو خود نگاه کنید. آیا متوجه الگوی کلید های مشکی شدید؟ اگر دقت کرده باشید می بینید که کلید های مشکی از الگوی دو تایی و سه تایی پیروی می کنند . در این الگو به دنبال دو کلید سیاه، سه کلید سیاه آمده که این الگو همین طور در سر تا سر پیانو تکرار می شود. همین نکته در مورد هر کیبورد پیانویی از جمله پیانو آلمانی صدق می کند.

بهترین پیانو آکوستیک | بهترین پیانو جهان | بهترین پیانو دیجیتال برای شروع

محل کلید C:

اولین نتی که در بهترین پیانو پیدا خواهیم کرد، نت C است. چه کلیدی نت C را روی صفحه کلید شما به صدا در می آورد؟ این نت با اولین کلید سفیدی که بلافاصله قبل از جفت کلید سیاه قرار دارد، اجرا می شود. به عبارت دیگر، کلیدی که در سمت چپ جفت کلید سیاه قرار دارد، نت C را می نوازد. چندین نت C روی صفحه کلید شما وجود دارد. هر کلید سفیدی که بلافاصله قبل از جفت کلید سیاه قرار می گیرد ، این نت را می نوازد.

نت مهمی که شما به عنوان یک مبتدی باید آن را بشناسید، نت C وسط است. چه طور می توان C وسط در پیانوی 88 کلید را پیدا کرد؟ مقابل مرکز پیانوی تان بنشینید . کلیدی C ای که زیر چانه شما است، نت C وسط را می نوازد. منظور از وسط دقیقا وسط صفحه کلید نیست، اما مرکزی ترین C حول و حوش همین ناحیه قرار گرفته است. در پارتیتور موسیقی، C نت میانی و بین کلید باس و تربل است.

نت های پیانو بر اساس هفت حرف اول الفبا نام گذاری شده اند. این نت ‌ها A، B، C، D، E، F و G هستند. این‌ ها کل نت‌ های الفبای موسیقی می باشند . نت H ای وجود ندارد و ABCDEFG همین طور تکرار می شوند.

حالا که می دانید C در کجا قرار دارد، پیدا کردن نت های دیگر آسان است. کلید سفید بعدی ، نت D را می نوازد. کلید بعد از آن E را می نوازد. و همین طور به ترتیب حروف الفباF سپس G، و به دنبال آن A می آیند. همان طور که متوجه شدید ما به ابتدای الفبا برگشتیم یعنی از G رسیدیم به A. در نهایت هم بعد از A به B می رویم . می توانید همین رویه را ادامه دهید و نت های C، D، E، F،G ، A، B، C، D، E، F، G و… را بنوازید تا تمام کلید ها تمام شوند. کلید هایCDEFGAB نت های طبیعی نامیده می شود زیرا هیچ نت دیِز یا بِمِلی ندارند ( مورد این نت ها بعدا بیشتر صحبت خواهیم کرد ).

محل کلید F:

این نت قبل از کلید های سه تایی سیاه قرار دارد. یعنی اولین کلید سفید قبل از این سه کلید سیاه، نت F پیانو است. حالا که کلید F را پیدا کرده‌اید، نام گذاری کلید های سفید دیگر آسان است. کافی است به ترتیب حروف الفبا یعنی G، A، B، C، D، E حرکت کنید و به F برگردید.

در مورد کلید های سیاه چه طور؟ نام آن ها چیست ؟ آن ها چه نت هایی را اجرا می کنند؟ مثل کلید های سفید، برای کلید های سیاه هم، همین هفت حرف اول الفبا در نظر گرفته شده با این تفاوت که یک علامت هم در کنارشان قرار دارد که بمل و دیز نام دارند.

به زبان ساده، دیز (Sharp) به معنای بالاتر رفتن یا حرکت به سمت راست صفحه کلید است. نت دیز یعنی کلیدی که در سمت راست یک نت خاص قرار دارد، را اجرا کنید. برای مثالC دیز به معنای نواختن کلیدی است که در سمت راست کلید C قرار دارد. این نت نیم پرده بالاتر از C است. دیز یا شارپ با نماد ♯ یا # نمایش داده می شود.

بمل یا (Flat) هم به معنای پایین رفتن یا حرکت به سمت چپ صفحه کلید است. نت فلت یعنی کلیدی که در سمت چپ یک نت خاص قرار دارد، را اجرا کنید. Dبمل به معنای نواختن کلیدی است که در سمت چپ کلید D قرار دارد. این نت نیم پرده پایین‌تر از D است . با نماد ♭ یا b هم نشان داده می‌شود.

با این اوصاف کلید سمت راست Cچه نامیده می شود ؟ پاسخ C دیز (C#) است. این کلید را می توان D بمل (Db) هم نامید زیرا کلید سمت چپ D است. کلید سیاه بعدی D دیز (D#) یا E بمل (Eb) نامیده می شود. سپس به سمت F دیز (F#) یا G بمل(Gb) ، G دیز (G#) یا A بمل (Ab) و در آخر A دیز (A#) یا B بمل (Bb) می رویم. همان طور که در مورد کلید های پیانو سفید هم دیدیم، یک الگو مدام تکرار می شود. بعد از B بمل (Bb)، کلید سیاه بعدی C دیز یا (D بمل) یاE بمل و غیره اجرا می شوند.

نکاتی که تا به این جا در موردشان صحبت کردیم، واقعا یک روش ساده شده برای پیدا کردن نت های پیانو بود. در واقعیت نت های پیانو و کلید های پیانو مثل هم نیستند. هر کلید پیانو می تواند چندین نت را نشان دهد. به بیان دقیق، کلید های پیانو واقعا نام خاصی ندارند . کلید ها در واقع به صورت C، D، E، F، G و … و غیره نام گذاری نمی شوند. آن کلید های که به این نام ها موسوم هستند، فقط نت هایی به این نام ها را اجرا می کنند. همین کلید ها نت های دیگر را هم اجرا می کنند. درک این موضوع مخصوص زمانی که فرد در حال یادگیری تئوری موسیقی و همین طور گام های موسیقی است، اهمیت دارد.

نمودار بالا نت های مختلف پیانو را نشان می دهد که معمولا کلید های پیانو با آن ها مطابقت دارند.

قبلا دیدیم که به یک کلید پیانو بیش از یک نت اختصاص دارد. به بیان بهتر ، یک کلید پیانو می تواند بیش از یک نت را بنوازد. مثلا کلیدی که D بمل را می نوازد، می‌تواند C دیز را هم اجرا کند. هنگامی که کلید ها بیش از یک نت را می نوازند، این نت ها، معادل های همدانگ یا آنارمونیک (enharmonic equivalents.) نامیده می شوند. بنابراین D بمل و C دیز معادل های آنارمونیک هستند. همین اصل در مورد D دیز و E بمل هم صادق است این معادل های آنارمونیک با یک کلید روی صفحه کلید پیانو نواخته می شوند و در پیانو صدای یکسانی دارند، اما بسته به سر کلید و عوامل دیگر می توانند نام های متفاوتی داشته باشند.

حتی کلید های سفید هم معادل های آنارمونیک دارند. کلیدی که C را می نوازد ، می تواند B دیز (B#) را هم بنوازد زیرا B# یک نیم پله بالاتر از B است. کلید پیانویی که F را می نوازد، می تواند E دیز (E#) را هم بزند زیرا E# یک نیم پله بالاتر از E است. کلیدی که E را می نوازد، می‌تواند F بمل (Fb) را هم اجرا کند زیراFb یک نیم پله پایین‌تر از F است.

گاهی اوقات یک نت پیانو را می توان یک بمل دوبل یا دیز دوبل و یا حتی دیز یا بمل سه گانه نامید . مثلا D به اندازه دو نیم‌تون پایین‌تر از E است و کلیدی که D را می‌نوازد، می‌تواند E بمل دوبل (Ebb) هم اجرا کند . دیز و بمل دوبل و دیز و بمل سه گانه خیلی رایج نیستند.

نمودار کلید های پیانو که نت های آنارمونیک را نشان می دهند، به این صورت است:

علامتی که شبیه حرف “x” است علامت دیز دوبل است. علامتی که شبیه دو علامت بمل کنار هم است، یک بمل دوبل است.

نمودار کامل صفحه کلید پیانو 88 کلیدی

در یک پیانوی 88 کلیدی، پایین ترین کلید (اولین نت)، A است. 8 تا کلید C هم دارد. آخرین نت C است. 52 کلید سفید و 36 کلید سیاه وجود دارد.

نمودار نت های پیانو

نمودار زیر نت ‌های حامل بزرگ (Grand staff) و محل قرار گرفتن آن ها روی پیانو را به شما نشان می ‌دهد.