اسماعیل امینی موج پرمخاطب را فاجعه بزرگ این مخاطب بی شمار خواند، زیرا او تبحر ندارد و با امواج و خشت امواج در دست صنعت برق حرکت می کند.
به گزارش سلام دکتر، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نشست «دگرخند» با موضوع کمدی، طنز مطبوعاتی و ماهنامه «سه مکان» به صورت حضوری و نزدیک به دو سال پس از شیوع کرونا برگزار شد که به زودی . در غیاب.
علی اکبر قاضی زاده، مهدی محسنیان راد، اسماعیل امینی، هادی مقدم دوست و احسان عبدی پور به بیان دیدگاه های خود درباره مطبوعات طنز به ویژه مجله سهگنتا پرداختند.
قرائت خیره کننده امید مهدی نژاد، مریم حسن زاده، فاطمه فهیمی و رضا سعیدی ورنسفدرانی از دیگر نکات برجسته این نشست است.
یک کلمه برای گفتن
در ابتدای این نشست عباس حسین نژاد دبیر دفتر طنز حوزه هنری از مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد به عنوان موسس موزه هنر یاد کرد. اگر می توانید به صورت کتاب منتشر کنید، برای بررسی آثار آنها مراجعه کنید.
حسین نژاد از مجله سهنگته به عنوان مجله ای نام برد که این روزها حرفی برای گفتن دارد و ادامه می دهد: یکی از بهترین کارهایی که آقای مهدی نژاد انجام داده کشف استعدادهایی است که شاید نمی شناسد، می توانند جوک بنویسند و حالا شوخی می کنند. آنها همچنین دوستانی را که در مکان فوق العاده ای هستند برای یادگیری کمدی دعوت می کنند.
دبیر کانون طنز همچنین از طنزپردازان برای حضور در جشنواره «بحران و کاریکاتور خون» دعوت کرد.
نکات نوشتاری مختلف
بعدها امید مهدی نژاد سردبیر مجله طنز «سه نقطه» به مراحل انتشار آن اشاره کرد و گفت که این مجله برای چاپ سی و سوم سخت بوده است.
اسماعیل امینی، شاعر و طنزپرداز نیز با بیان اینکه فضای بین نویسنده و مخاطب و نویسنده و نشر کم شده است، می گوید: «روزی که انحصار نویسنده از بین برود، هرکس در قدرت باشد می تواند نویسنده باشد. و آثار خود را منتشر کنید. به راحتی به مخاطب برسد.
این محقق به موج بسیاری از مخاطبان اشاره کرد و آن را فاجعه بزرگ مخاطبان بی خبر خواند، زیرا آنها نمی فهمند، با امواج و نشانه های امواج در دستان شرکت های برق زندگی می کنند. در همه جای دنیا این گونه است و این عیب در همه جا دیده می شود و در منطقه ما بیشتر دیده می شود.
وی ادامه داد: زمانی حضور در جمع سوژه طنز شد و خوب شد که این روند را طی کردیم که حضور در جمع سوژه طنز نبود. اما یک عیب بزرگ هم داریم که فکر می کنیم سیاست مهم است. نکته اصلی این است که برخی از چیزهایی که احساس می کنیم بسیار مهم هستند، اگر هنرمندانه به آنها نگاه کنیم، متوجه می شویم که کجا هستند. فکر می کنم طناز به ما یادآوری می کند که شادی چیست و لذت چیست. سه نقطه در این راه مهم هستند زیرا متفاوت ساخته نمی شوند.
کار طنز سخت
علی اکبر قاضی زاده با تعریف واژه علم و فریب گفت: ظرافت در مقابل کسب علم بسیار سخت و ذاتی است. ظریف فردی است که موقعیتهای مختلف را با هم ترکیب میکند و چیز جالبی را ارائه میکند که لزوماً کشنده نیست.
او گفت: «قاتل قرار نیست مایه خنده باشد، و مایه خنده یک شوخی است. طنز در مورد شادی نیست، بلکه در مورد یادگیری و کلید زدن بر روی قلب ما است. لبخندی که برای شنیدن طنز بر لبان می نشیند بیشتر به خاطر درس است. یک نویسنده زمانی می تواند طنز بنویسد که بر شخصیت های مختلف تسلط داشته باشد، البته اگر سیستم ایمنی خوبی داشته باشد. کمیک ها می توانند بیشتر از شخصیت های دیگر باشند.
نظر قاضی زاده درباره مجله «سه نقطه» به این شرح است: این مجله کمدی دیگری است، نوعی مسافر ثروتمند، سرشار از شادی و خواندنی. من معتقدم داستان وقتی خوب است که بتوانید بخوانید، بگویید و بشنوید. “سه نکته” را می توان خواند و من چنین حرکت رو به جلو را در این مجله می بینم.
هر چه بهتر، بیشتر
هادی مقدم دوست به قول خودش کمی به سخنان استاد امینی فضا اضافه کرد و گفت: در زمانی که داشتن بیشتر نشانه خوبی است، برای مجله ای مثل «سه مکان» به سختی می توان ویژگی های جمعیت زیاد را پیدا کرد. آنها را بازنشانی کنید.” این مجله به دنبال ایجاد مخاطبان زیادی است تا ایده را تا حد امکان اجرا کند.
بر اساس این گزارش، مجله طنز «سه گنده» صاحب امتیاز و مدیرمسئول امید مهدی نژاد، نویسنده و شاعر طنز است، یکی از مجلاتی که با وجود مشکلات ناشی از کمبود کتاب توانسته دوام بیاورد. این مجله قبلاً با حمایت گالری هنر و با وقفه دو ساله از اسفند 96 در قالب تحریریه مستقل به چاپخانه ها و کتابفروشی های بزرگ منتشر می شد. مجله صحت در دوره جدید با کمک تعدادی از طنزنویسان جلسات «حلقه رندان» حوزه هنری و دیگران، مشکلات امروز و دیروز جامعه ایران را با لبخند و لحظاتی پررنگ کرد.
انتهای پیام/