بزرگترین پرواز عمودی موشک چین با قابلیت استفاده مجدد اجرا شد

بزرگترین پرواز عمودی موشک چین با قابلیت استفاده مجدد اجرا شد

موشک قابل استفاده مجدد چین با موفقیت نخستین آزمایش برخاست و فرود عمودی ۱۰ کیلومتری خود را انجام داد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، در یک پیشرفت قابل توجه در زمینه فناوری فضایی، چین با موفقیت نخستین آزمایش بلند شدن و فرود عمودی ۱۰ کیلومتری موشک قابل استفاده مجدد خود را تکمیل کرد. این دستاورد مهم گامی بلند در جهت توسعه سیستم‌های پرتاب فضایی مقرون به صرفه و پایدار محسوب می‌شود.

این موشک توسط شرکت علوم و فناوری هوافضای چین توسعه یافته و با ترکیب سوخت متان و اکسیژن مایع کار می‌کند.

آزمایش این موشک درپایگاه فضایی جیوکوان صورت گرفت و موشک مذکور پس از پرتاب به شیوه‌ای کنترل شده فرود آمد و پایه‌های فرود خود را در ارتفاع ۵۰ متری از سطح زمین مستقر کرد و به فرود عمودی نرم و دقیق روی سکوی بازیابی تعیین شده دست یافت. 

این آزمایش بزرگترین پرواز عمودی برخاست و فرود یک موشک قابل استفاده مجدد در چین و نخستین استفاده از موتور‌های اکسیژن مایع متان تولید شده داخلی با قابلیت‌های رانش متغیر در پرواز برگشت به ۱۰ کیلومتر است. 

مراحل طی شده موفقیت چندین فناوری حیاتی از جمله یکپارچگی ساختاری موشک، ناوبری با دقت بالا و مکانیسم‌های بافر فرود را تأیید و راه را برای نخستین پرواز برنامه‌ریزی شده یک موشک حامل قابل استفاده مجدد با قطر ۴ متر در سال ۲۰۲۵ هموار می‌کند.

این موشک قادر به حمل ۱.۹ تن محموله به مدار پایین زمین است. دستاورد این ماموریت نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه چین در زمینه فناوری موشک‌های قابل استفاده مجدد و به دنبال آن، کاهش هزینه‌های سفر به فضا و  رونق صنعت فضایی تجاری است.

این فناوری همچنین می‌تواند برای ارسال انسان به ماه و مریخ در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

برنامه موشک‌های قابل استفاده مجدد چین با برنامه‌های مشابهی که توسط شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس‌ایکس در ایالات متحده دنبال می‌شود، رقابت می‌کند.

خروج از نسخه موبایل