رسانه عمومی

برنده جایزه «آسترید لیندگرن» معرفی شد

نویسنده و عکاس سوئدی Eva Lindstr ُ m نامزد جایزه آسترید لیندگرن سال شد.

لیندستر ُ م متولد 1331 است و از ابتدای سال در زمینه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می کند. او 25 نشریه مستقل دارد و آثار متعددی برای نویسندگان دیگر ارائه کرده است که بسیاری از آنها جوایز او را دریافت کرده اند.

Eva Lindstr ُ m با استفاده از طنز تلخ اما طنز آمیز با مضامین روزمره و البته روایتی که کودکان را از طریق پرسش های متعدد به مرکز داستان نزدیک می کند به تصویر کشیده شده است. مرزهای بین کودکان و بزرگسالان و حیوانات در روایت های آن از طریق فانتزی های مختلف و چنین شوخی های جسورانه ای به هیجان زیادی می انجامد. دنیایی که به این شکل برای کودکان ایجاد شده است دائما در حال تکامل است. «موش سگ من»، «همه راه می روند» و «کلاه گربه» از جمله آثار این نویسنده سوئدی است.

جایزه جهانی آسترید لیندگرن یکی از بزرگترین جوایز جهان برای کودکان و نوجوانان است که توسط دولت سوئد به آسترید لیندگرن، نویسنده مشهور سوئدی و نویسنده کتاب هایی مانند پیپی جوراب بلند و کارلوس روی “حیاط خلوت” اهدا شده است. هدف از این جایزه تیره کردن کیفیت کودکان و نوجوانان و ارتقای حقوق کودکان در سراسر جهان است و سالانه بیش از 60 کشور از سراسر جهان در این مسابقه شرکت می کنند.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کمیته کتاب کودک و پژوهشکده مجله تاریخ کودک این کمیته انتخابی را برای این جایزه از ایران تشکیل دادند.

فریدون عموزاده خلیلی (نویسنده) و شهلا افتخاری (مبلغ کتاب و کتابخوانی) توسط انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، جمشید خانیان (نویسنده) و عبدالحکیم بهار (مبلغ کتاب و کتابخوانی) توسط کمیته کتاب کودک، حمیدرضا شاه آبادی (نویسنده) کتابخانه سیار و کتابخانه سیار کاندیدای جایزه Ọآسترید لیندگرن یال Astrid Lindgren از ایران شدند.

سال گذشته جایزه آسترید لیندگرن به ارزش 400 هزار دلار – گران‌ترین هدیه در کتاب‌های کودکان – به نویسنده فرانسوی ژان کلود مورلوا رسید.

انتهای پیام/