بررسی پروژه‌های موفق NFT در سال‌های اخیر

NFT | ارز دیجیتال

بررسی تاریخچه NFTها یکی از مباحثی‌ست که امروزه خیلی به آن پرداخته می‌شود. هدف از این کار هم یافتن کالکشن‌ها و ان‌اف‌تی‌هایی است که بنیان این مارکت را استوار کرده‌اند. این مطالعات و بررسی‌ها خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد، چرا که دوره آموزش ان اف تی مدرنی که امروز می‌بینیم، تاثیر بسیار زیادی از مجموعه‌هایی در گذشته گرفته‌اند.

زمانی که یک NFT ساخته شده و به فروش گذاشته می‌شود و سرنخ‌هایی از کالکشن‌های قدیمی در آن است، اهمیت «ریشه‌یابی NFTها» بیشتر مشخص می‌شود. دنیای دنیایی پویا و دائما در حال تغییر است. به همین خاطر هر مجموعه‌ای که ردپای NFTهای خاصی در آن‌ها دیده می‌شود، به نوعی تلاش می‌کند تا تاریخچه این بازار را غنی‌تر کند.

پول نو با بررسی صدها کالکشن کوچک و بزرگ، ۱۲ مورد از مهم‌ترین آن‌ها را شناسایی کرده است. برخی از آن‌ها در سال‌های دوری مینت شده‌اند و برخی هم زمان زیادی از مینت‌شان نمی‌گذرد که این تاریخ در مقابل نام هرکدام ذکر شده ‌است. با این حال چیزی که باعث شده این ۱۲ NFT را در این لیست قرار داده و بررسی کنیم، تاثیری‌ست که بر کل مارکت ان‌اف‌تی گذاشته‌اند. پس تا پایان این بررسی با ما همراه باشید.

تا به امروز لیناژ نیم رجیستر را به عنوان اولین قرارداد هوشمند ثبت‌شده روی اتریوم می‌شناسند. اما این پروژه دقیقا چیست و چه‌کار می‌کند؟ برای فهم ساده‌تر موضوع، می‌توان آن را به «» تشبیه کرد. سرویسی که با کوتاه ‌سازی آی‌پی‌های ولت‌ها و آدرس‌های بلاک‌چینی، کاری کرد تا نیاز نباشد این آی‌پی‌های طولانی را استفاده کنیم. با شناختی که عموما از NFTها داریم، شاید نتوان این پروژه را یک پروژه NFT محسوب کرد. با این حال نقش مهم و بنیادینی در اساس دنیای وب ۳ و مالکیت دیجیتال که امروز می‌شناسیم، ایفا کرد.

در مقاله «» این مدل از NFTها را بررسی کرده‌ایم.

پس از فروش این مجموعه، برخی درباه این صحبت می‌کردند که این فروش قانونی نبوده است. این ادعاها به خاطر ویژگی‌های عجیب شبکه نِیم‌کوین بود. برای مثال، به منظور تجدید مالکیت یک دارایی روی نیم‌کوین، باید هر ۲۵۰ روز یکبار این مالکیت را تمدید کرد.

پیش از فروش کوانتوم، هیچ تمدید مالکیتی برای این مجموعه صورت نگرفت. فروش موفق آن باعث شد تا خالقان آن یک شرکت جدید به نام «Free Holdings» تاسیس کنند که از حق خود به عنوان خالقان پروژه دفاع کنند. تا به امروز مشکلی برای فروش این مجموعه ایجاد نشده است و همچنان به عنوان اولین NFT تاریخ محسوب می‌شود.

کارت‌های کوریو یکی از NFTهای محبوب میان کلکسیونرها به شمار می‌روند و یکی از قدیمی‌ترین‌ها نیز هستند. مجموعه‌ای که جز اولین‌های مینت‌شده روی شبکه اتریوم محسوب می‌شود. تنها مدت کوتاهی پس از آن، مجموعه بزرگ «کریپتوپانکز CryptoPunks» هم مینت شد.

این کارت‌ها بسیار کمیاب و نادر هستند و تنها ۳۰ کارت مختلف در این مجموعه وجود دارد. این ۳۰ کارت توسط ۷ هنرمند مختلف خلق شده‌اند و چند کلکسیونر خاص، مالک آن‌ها هستند.

حضور این مجموعه در لیست ۱۲تایی ما شاید کمی عجیب به نظر برسد. شاید دلیل محکمی برای آن وجود نداشته باشد اما دلیل انتخاب این مجموعه به این خاطر است که بسیاری کریپتوپانکس را به عنوان اولین مجموعه شاخص بازار NFT معرفی می‌کنند. تاریخ مینت کارت‌های کوریو نشان می‌دهد مجموعه دیگری هم پیش از آن‌ها روی شبکه اتریوم لانچ شده است.

«کن اروین Ken Erwin» با الهام‌گیری از وبسایت »، در سال ۲۰۱۶ این مجموعه را خلق کرد. مجموعه‌ای که یک نسخه غیرمتمرکز از اثر هنری موجود در این سایت، روی شبکه اتریوم بود. پیکسل مپ حالتی شبیه به بیلبورد دارد که هرکس می‌تواند یک پیکسل از آن را خریداری و عکس دلخواهش را روی آن قرار دهد. این پروژه به خوبی نشان می‌دهد که بلاک‌چین‌ها چه کاربردهای گسترده‌تری در همه بخش‌های زندگی (مثل تبلیغات و بازاریابی) می‌توانند داشته باشند.

با پیشرفت قراردادهای هوشمند و پیچیده‌تر شدن آن‌ها، NFTها رو به رشد و در حال ارتقا یافتن هستند. اما پیکسل‌مپ پروژه‌ای‌ست که نشان می‌دهد برخی از NFTها می‌توانند با ایده‌های ساده و قدیمی هم ساخته و موفق شوند. با این حال در عین سادگی، کاربردی، محبوب و کارامد نیز خواهند بود.

این کالکشن گربه‌ای، اولین مجموعه در این سبک روی شبکه اتریوم با عرضه ۲۵٬۴۴۰تایی است. خالق این مجموعه برای ساخت آن از کالکشن «کریپتوپانکس» الهام گرفته اما خالقیت جالبی را در کنار این الگوبرداری به کار برده است.

کسی که یک NFT از کریپتوپانکس مینت می‌کرد، این قابلیت را داشت که هرکدام از ۱۰٬۰۰۰ ان‌اف‌تی این مجموعه را انتخاب کند. همه این NFTها از قبل، به‌صورت آف‌چین تولید شده بودند و برای همین هم کلکسیونرهای ابتدایی کریپتوپانکس، کمیاب‌ترین‌ها را انتخاب کردند.

با اینکه در حال حاضر این نوع از مینت‌کردن خیلی عجیب به نظر نمی‌رسد، در زمان خود اما انقلابی بود!

بله، در این کالکشن خبری از فایل‌های تصویری مثل JPEG نیست!

این مجموعه توانست در نهایت به فروش ۱.۵ میلیون دلاری برسد.

تخم‌مرغ‌ها (Eggs، ژوئیه ۲۰۱۴)

پس از آن، ۲۷۷ آواتار توییتری به وجود آمدند که «تخم‌مرغ‌های توییتری» نام گرفتند و در ۱۴ رنگ مختلف عرضه می‌شدند. کلکسیونرها در حال حاضر، این مجموعه را به عنوان یکی از اولین مجموعه‌های PFP تاریخ به شمار می‌آورند. هولدرهای این تخم‌مرغ‌ها به تازگی یک تشکیل داده‌اند که اعضای آن روز به روز بیشتر می‌شوند.

ماجرا اما به همین‌جا ختم نمی‌شود. ماس متوجه شد می‌تواند از طریق ساخت آیتم‌های بازی Spells of Genesis در بازی خودش، می‌تواند پلیرهای آن را به‌سوی خودش جذب کند. در واقع قصد داشت والت‌های موبایلی کاربران برای Spells of Genesis را به بازی خودش متصل کند. در ژوئن ۲۰۱۶ ماس این قابلیت را فراهم کرد که کارت‌های مختلف Spells of Genesis در بازی خودش قابل استفاده بودند. این اولین باری بود که یک NFT متقابلا در دو بازی جداگانه و مستقل مورد استفاده قرار می‌گرفت.

طلسم‌های پیدایش (Spells of Genesis، مارس ۲۰۱۵)

این اتفاق یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ دنیای NFT بود، چرا که اولین قدم گیمرها برای سلب قدرت از نهادهای متمرکز در این حوزه بود. این NFT اهمیت بسیاری در تاریخچه آن دارد، چرا که پایه‌گذار دوران جدیدی بود که در آن گیمرها مالکیت کامل دارایی‌های خود را در اختیار دارند.

باید گفت که اگر تاریخچه تمام بازی‌های بلاک‌چینی و مرتبط با NFT را بررسی کنیم، در نهایت به Spells of Genesis خواهیم رسید.

کریپتو کیتیز (CryptoKitties، نوامبر ۲۰۱۷)

سال ۲۰۱۷ بود که اتریوم به خاطر کارمزدهای بالایش، روی لبه پرتگاه سقوط و فروپاشی قرار گرفته بود. درست در همین زمان، بازی «CryptoKitties» عرضه شد؛ بازی‌ای که باید در آن یک‌سری گربه بانمک را تربیت می‌کردید. فرایندی که برای بسیاری از پلیرها جذاب و سرگرم‌کننده بود. این بازی یکی از اولین بازی‌های بلاک‌چینی بود که بسیار محبوب شد و به‌دلیل همین فراگیری، عموم مردم با لفظ NFT آشنا شدند.

افرادی که در زمان اوج‌گیری CryptoKitties این بازی را انجام می‌دادند، وابستگی احساسی جالب و شدیدی به کاراکترهای آن پیدا کرده بودند. برای همین هم اکثر آن‌ها تا امروز هم گربه‌های خود را نگه داشته‌ و نفروخته‌اند.

تقریبا همه محققان حوزه تاریخچه NFT، روی مجموعه «په‌په‌های کمیاب» به‌عنوان یکی از NFTهای تاثیرگذار، اتفاق نظر دارند. این کالکشن یک مجموعه از کارت‌های قابل جمع‌آوری‌ست که به صنعت بلاک‌چین در اوایل شکل‌گیری‌اش، کمک بسیاری کرد. حدود ۱٬۸۰۰ کارت در ۳۶ سری از طریق این کالکشن عرضه شده‌اند. کارت اول از سری اول که به ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، اشاره دارد، ارزشمندترین کارت این مجموعه است. اسم این کارت، «کارت ناکاموتو» است. این کارت یکی از ۳۰۰ کارت‌های این مجموعه است که امکان ورود به باشگاه ۳۰۰تایی آن را فراهم می‌کند.

کریپتو پانکس (CryptoPunks، ژوئن ۲۰۱۷)

ارزش بنیادی این مجموعه به قدری بالاست که برخی معتقدند داشتن یک پانک، شما را نه فقط در بازار NFT، بلکه در کل شبکه اتریوم به شخص مهمی تبدیل می‌کند.

سخن آخر

مجموعه‌هایی که معرفی شدند، هرکدام نقش چشمگیری در شکل‌گیری مارکتی داشته‌اند که امروز می‌شناسیم. هرکدام بنیان و اساس مسیرهای زیادی را بنا نهاده‌ و الگوی خیلی از مجموعه‌های دیگری بوده‌اند.

امیدواریم این مقاله چشم‌انداز خوبی نسبت به مارکت NFT به شما ارائه کرده باشد. به نظر شما کدام NFT تاثیر بیشتری بر این بازار داشته است؟ کدام یک ارزش دنبال کردن و خریدن را دارد و ما، پول نو، باید درباره کدام یک توضیح بیشتری بدهیم؟

 

خروج از نسخه موبایل