اقتصادی

با علاقه ادامه بدهید؛ قطعا به نتیجه دلخواه می رسید

ادامه | اشتغال پایدار | با

سلام دکتر/گیلان یک کارآفرین نمونه گفت: قرار نیست همه پشت میز نشین باشیم لذا توصیه ای که به جوانان دارم این است که تخصصی که علاقه دارید یاد بگیرید و همان تخصص را با علاقه ادامه بدهید قطعا به نتیجه دلخواه می رسید.

مهدی استوار، کارآفرین نمونه در زمینه  پرورش زنبور عسل که با مدرک کارشناسی ارشد مشاوره، معلم بازنشسته است، در گفت‌وگو با سلام دکتر اظهار کرد: این بهانه تراشی است که جوان دست در جیب کرده و دنبال کار نرود.

وی افزود: قرار نیست همه پشت میز نشین باشیم لذا توصیه ای که به جوانان دارم این است که تخصصی که علاقه دارید یاد بگیرید و همان تخصص را با علاقه ادامه بدهید قطعا به نتیجه دلخواه می رسید.

استوار تصریح کرد: جوانان می‌توانند از حمایت و تسهیلات برخی نهادهای مربوطه از جمله کمیته امداد و بسیج سازندگی در خصوص راه اندازی کسب و کار استفاده کنند زیرا زمینه‌های کار در جامعه فراهم است.

این کارآفرین نمونه در پاسخ به این سوال که چطور وارد این مسیر شدید؟ گفت: حدودا ۱۰ سال پیش از لحاظ جسمی ضعیف و مریض احوال بودم پزشک معالج به من گفت عسل طبیعی بخوری خوب می‌شوی و من برای اینکه عسل طبیعی بتوانم تهیه کنم دو کلونی زنبور عسل گرفتم و پرورش دادم.

وی افزود: آن سال از آن دو کندو ۷۵ کیلو عسل طبیعی گرفتم، علاوه بر اینکه این کار برایم لذت بخش بود زمانی که محصول را فروختم و پول زحمتم را دریافت کردم خیلی برایم شیرین و شگفت انگیز بود و همین انگیزه ای شد که بخواهم در این زمینه فعالیتم را گسترش دهم.

استوار که راهور زنبورداران همچنین نایب رئیس اتحادیه زنبورداران شهرستان لنگرود است، تاکید کرد: ۱۰ ملکه زنبور را از طریق تسهیلاتی که بسیج سازندگی طی دو مرحله در اختیارم قرار داد به ۶۰ ملکه و سپس به ۲۰۰ توانستم افزایش دهم و در حال حاضر ۶ نفر به صورت مستقیم و ۲۰ نفر به صورت غیر مستقیم با من همکاری دارند.

وی تصریح کرد: البته فعالیت ما فقط در حوزه تولید عسل نیست بلکه محصولات مرتبط از جمله ژل رویال، گرده گل، پرورش زنبور عسل همچنین در زمینه پرورش کلونی های زنبور عسل نیز فعالیت داریم.

این زنبوردار با بیان اینکه در حال حاضر در کومله از توابع شهرستان سیاهکل در دیلمان مستقر هستیم و دو هفته دیگر زنبورها را به لنگرود کوچ می‌دهیم تا بتوانند از شهد گل‌های مختلف استفاده کنند، گفت: برای ورود به هر فعالیتی باید با مطالعه و کسب آگاهی لازم اقدام کرد.

استوار گفت: در حال حاضر ۶ نفر که دارای مدرک کارشناسی هستند با من همکاری دارند و در کنار فعالیت‌های تولید عسل  تحقیقات ویژه نیز انجام می‌دهند که از آن جمله مطالعه و پژوهش در خصوص نیش زنبور عسل، ژل رویال، گرده گل همچنین پرورش ملکه زنبور عسل را می توان نام برد.

این کارآفرین نمونه با بیان اینکه در حال حاضر راهور زنبورداران شهرستان لنگرود هستم و ۴۰ نفر زیر نظر من فعالیت دارند، تصریح کرد: بر اساس تجربه با قطع و یقین می گویم افرادی که با عشق و علاقه مشغول کار هستند بسیار موفقت‌تر از آنهایی هستند که فقط به خاطر دریافت تسهیلات وارد این شغل شده اند.

استوار با تاکید بر اینکه عشق در کار، تسهیلات و آموزش به روز و علمی سه مولفه موفقیت در هر شغلی است، گفت: هر حرفه ای سختی خاص خودش را دارد ولی اگر با عشق کار کنیم، سختی‌ها مشخص نیست.

وی افزود: در واقع وقتی نتیجه زحماتمان را در اثر بی‌تجربگی، بی‌علاقگی و بی‌تخصصی نبینیم و به هدف نرسیم تعبیر به سختی کار می شود وگرنه با رسیدن به هدف همه خستگی از یاد می رود در این حرفه نیز اگر بدون شناخت و علاقه وارد کار شویم زنبورها تلف می‌شوند و سرمایه مان هیچ می شود. دقیقا مثل رانندگی؛ وقتی که رانندگی بلد نباشی تصادف می‌کنی ولی وقتی رانندگی بلد هستی لذت می‌بری و به مقصد می‌رسی.

این زنبوردار در خصوص مشکلات و موانع تامین نهاده ها تاکید کرد: از جمله نهاده‌ها شکر است که باید اسفند ماه به زنبور بدهیم تا در سرمای هوا بتوانند بچه‌های خودشان را بزرگ کنند. شکر گران است ولی وقتی درآمد خوبی داشته باشی می توانی شکر را هم بخری و این گرانی حس نمی‌شود.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.