اقتصادی

باید از خرده مالکی در کشاورزی به سمت یکپارچه‌سازی برویم

از | استانی-اقتصادی | اولین کنگره بین‌المللی مهندسی مکانیک بیوسیستم

سلام دکتر/البرز معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر مکانیزاسیون در کشور در بستر تعاونی‌های تولید و تشکل‌ها پیش برود می‌توان به اعمال الگوی کشت صحیح، بهره‌وری و افزایش درآمد کشاورز امیدوار بود.

به گزارش سلام دکتر، غلامرضا هادربادی روز چهارشنبه ۲۹ شهریور در مراسم آغازین پانزدهمین کنگره ملی و اولین کنگره بین‌المللی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون کشاورز که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد؛ گفت: مکانیزاسیون به معنای استفاده مکانیکی برای افزایش کمیت و کیفیت و ارتقای بهره وری و مدیریت زمان در مزرعه و باغ است.

هادربادی در ادامه با اشاره به اینکه مکانیزاسیون اهمیت بسیار زیادی دارد و در این حوزه یک ذهنیت و یک سوال مهم مطرح است؛ افزود: ذهنیتی که درباره مکانیزاسیون وجود دارد این است که به تراکتور و کمباین محدود شده و سوالی که وجود دارد هم این است که آیا دادن این تجهیزات به افراد به همان نسبت باعث مکانیزاسیون می‌شود یا خیر؟

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که تراکتور وارد کشور شد و از دهه چهل که تعداد تراکتور در کشور افزایش یافت ذهنت مردم این بود که مکانیزاسیون یعنی تراکتور در حالی که در واقع اینطور نیست و طبیعتاً گستره بزرگی از تعریف و خدمات مکانیزاسیون وجود دارد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: فرانسوی‌ها اولین تشکل‌ها را در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی ایجاد کردند و امروز بیش از ۱۴ هزار تشکل دارند. در ایران هم در بحث مکانیزاسیون تشکل‌ها سابقه زیادی دارند.

هادربادی با بیان اینکه یکی از اهداف تعاونی‌های تولید استقرار واحدهای مکانیزاسیون بود؛ گفت: از خرده مالکی در کشاورزی به عنوان یک تهدید نام برده می‌شود و تعاونی‌های تولید به دنبال یکپارچه سازی این خرده مالکی‌ها همراه با حفظ مالکیت مبتنی بر نظام بهره برداری است. بر همین اساس امروز تعاونی‌های تولید با ۱۵۰۰ شرکت تعاونی در شش هزار روستای کشور، حدود ۳۰ درصد یعنی سه و نیم میلیون هکتار را تحت پوشش دارند که این یک فرصت بزرگ است.

این مسئول خاطرنشان کرد: اگر حوزه مکانیزاسیون بخواهد رشد کند از تفکر یک تراکتور برای یک نفر باید به تفکر یک تراکتور برای جمعی از کشاورزان تبدیل شود و این موضوع از طریق شرکت‌ها، تعاونی‌ها و تشکل‌ها پیش برود. اگر مکانیزاسیون در کشور در بستر تعاونی‌های تولید و تشکل‌ها پیش برود می‌توان به اعمال الگوی کشت صحیح، بهره‌وری و افزاش درآمد کشاورز امیدوار بود.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.